Fram och bakdelsvändningar?

dotzie

Trådstartare
Jag tänkte jag skulle reda ut mina begrepp om bak och framdelsvändningar.
Hur gör man och vad är detta bra för??

Sv: Fram och bakdelsvändningar?

Grundprincipen med fram-och bakdelsvändningar är nog att få en mjuk, lyhörd,energisk och smidig häst!
direkt efter vändningen kan man andvända sig av hästens underskjut av bakben till att få en bra galopp!
Sen är det ju också en förberedelse för galopp piruett, man brukar ju kalla bakdelsvändningen för skritt-piruett!
Exakt hur man gör är nog lite olika från häst till häst och ryttare till ryttare!
Min häst har varit westernhäst och behöver ytterst få hjälper för att förstå vad jag vill att han ska göra!
På honom behöver jag bara göra en lätt förhållning, leda lite lätt med innertygeln och ge ett lätt tryck med ytterskänkeln en gång, då han sen gör vändningen själv.
Hoppas jag förklarat förståeligt ! :)

Sen är det ju också en förberedelse för galopp piruett, man brukar ju kalla bakdelsvändningen för skritt-piruett!

bakdelsvändning och skrittpiruett är inte samma sak...

skrittpiruetten rids ur samlad skritt och är mer centrerad än bakdelsvändningen som rids ur mellanskritt

Enl boken "ridinstruktion" av SvRF

Framdelsvändning:
Ändamålet är att lösgöra hästen och förbereda honom för ryggning. För ryttaren - att förtydliga hjälpernas sidförande och mothållande verkan.
INRE TYGELN ställer hästen och understödjer inre skänkelns verkan.
YTTRE TYGELN verkar reglerande och hindrar hästen att förböja sig
INRE SKÄNKELN framkallar vändningen genom tryck vid eller omedelbart bakom sadelgjorden
YTTRE SKÄNKELN verkar reglerande så att vändningen sker steg för stge och mothållande så att hästen stannar efter fullbordad vändning
BÅDA SkÄNKLARNA hindrar gästen att trampa bakåt
VIKTEN förläggs något innåt

BAKDELSVÄNDNING
Ändamålet med vändningen är att göra hästen smidig och för ryttaren förtydliga de diagonala hjälpernas verkan.
INRE TYGELN ställer hästen och leder framdelen steg för steg runt det inre bakbenet
YTTRE TYGELN verkar mothållande
BÅDA TYGLARNA förhindrar hästen från att flytta sig framåt
INRE SKÄNKELN placerad vid sadelgjorden hindrar inre bakbenet att trampa inåt och bestämmer, tillsammans med inre tygeln med vilken hastighet vändningen ska utföras
YTTRE SKÄNKELN placerad omedelbart bakom sadelgjorden hindrar bakdelen att falla ut
BÅDA SKÄNKLARNA håller fram hästen och hindrar honom att trampa bakåt
VIKTEN förläggs något inåt

Hästen ska INTE stå still och snurra sig runt utan ska trampa med benen hela tiden.. någon som kan utveckla det jag menar?

Ofta krånglar man till det.
Det handlar om känsla o koordination.
Sitter du inte MED i rörelsen eller glömmer en hjälp= mellandelsvändning.
I som så mkt annat är förberedelsen A o O

Framdelsvändning är bra för att då kan man kolla av hästens framåtbjudning.

bakdelsvändning och skrittpiruett är inte samma sak...

skrittpiruetten rids ur samlad skritt och är mer centrerad än bakdelsvändningen som rids ur mellanskritt

BRA att du rättar mig! men nästan samma sak är det väl ändå iallafall!:) kram!

Du menar att hästen ska behålla fotflyttningen från skritt? I dåliga framdelsvändningar ser man ofta att hästen hoppar över att lyfta inre fram och bara skruvar det benet runt...

I en bakdelsvändning ska hästens inre bakben röra sig på en cirkel som är 50-80 cm i diameter och i skrittpiruett 30-50 cm. Vilket betyder att det krävs mer samling för skrittpiruetten, även mer böjning? rätta mig om jag har fel...

Brukar tänka bakdelsvändning från svag öppna, för att få framdelen ledande i rörelsen.

I bakdelsvändning ska alltså hästen vara böjd, medans den i framdelsvändning ska vara rak i kroppen men ställd i nacken. Bakdelsvändning är samlande och framdelsvändning lösgörande.

Sellan, hästen ska inte skruva runt på inner baken/framben, utan hela tiden lyfta benet så att det trampar på en liten cirkel. Om hästen skruvar beror det oftast på att man gör vändningen för centrerad vilket leder till att hästen tappar bjudning.

Någon som kan förklara varför framdelsvändning skulle vara förberedande för ryggning? Hur centrerad ska egentligen framdelsvändningen vara?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också funderat lite över det sambandet. Så jag kollade lite i boken igen, och där står det att om en häst vägrar att rygga kan det bero på spänningar i fram- och bakdelens leder och dessa kan lossas med framdelsvändningar eller skänkelvikningar. dock vet jag inte om detta är den enda anledningen till att framdelsvändningen är förberedande till ryggning.

Hmm.. det låter lite konstigt, spänningar i fram och bakdelens leder kan ju lossas med allt lösgörande arbete.. Så låter konstigt att dom skulle nämna det just för framdelsvändningar. Iof tycker jag att det är ganska ofta man hittar fel och konstiga saker i den boken, så man kanske inte ska lägga för stor vikt vid d...

Vadå brukar du inte säga att du gör ett "språng ur sadeln" när du sitter av eller trycka knogarna mot käken när hästen inte vill gå fram:)
Jag tycker också att det är konstigt uttryckt, speciellt när de inte förklarar varför!

Sk. vikn. o framdelsv. utförs med båda med samsidiga hjälper.
Tror dock att man tar bort framdelsv. för att den är dålig när den hämmar framåtbjudningen.

och att framdelsvändningen togs bort ur dressyrprogrammen berodde väl på att domarna varken visste hur den skulle ridas eller dömas...

Nja, det var nog snarare för att ryttarna inte visste hur den skulle ridas. Framstupa sidoläge med skruv....:angel:

och då visste inte domarna hur den skulle dömas :idea:

det är många ryttare som inte vet hur man rider både det ena och det andra, men ändå finns rörelserna kvar så det kan inte bara bero på ryttarnas oförmåga....

Hur menar du då? Självklart kan man rida alla rörelser som finns på ett eller annat sätt även om de inte finns med i dressyrporgrammet.
Faktum kvarstår att framdelsvändningarna togs bort pga att alltför få ryttare klarade av att utföra dem på ett bra sätt. Det sliter på frambenen när de ofta skruvar istället för trampar runt.
Domarna är i de flesta fall inga dumhuvuden, det krävs en hel del kunskap både ridmässigt och teoretiskt för att få bli domare. Kunskapen om hur en korrekt framdelsvändning ska se ut är det kanppast några problem med...

vad konstigt det ser ut, självklart menar jag att HÄSTARNA skuvar och inte RYTTARNA.:o

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 885
Senast: sweep
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
542
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
269
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben