Puttar upp en 10-år gammal tråd med en halv novell, jag veeeet, men jag står just nu i dessa funderingar mellan mops och fralla och såg att du har (hade?) bägge.
Jag har idag en engelsk bulldog som börjar bli till åren och då jag känner att jag absolut inte kan leva utan hund, OCH vill köpa från en rejält kunnig uppfödare som har bra hälsa på sina hundar så vill jag vara ute i god tid och kolla runt.
Jag har varit inne på en fralla länge, men efter att ha träffat några mopsar även börjat fundera på just mops också.
Jag älskar den engelska bulldoggen, hon är precis allt jag önskar i en hund, lugn inne, lagom ute, och även full fart ibland. Hon har hängt med i timmar ute i skogen, vid fiske, svampplock osv. Hon har en sån personlighet så det inte är sant, och hennes humor är fantastisk! Hon är våran lilla ”clown” och så himla enkel hund att ha att göra med! Nöjd med allt, älskar att få var med oss.
Den enda nackdelen är att hon är stor och tung/stark.... För mig är det inga problem att hantera 22 kilo hund, men för sonen som väger lika mycket är det omöjligt att låta han hålla i kopplet osv när vi är ute, något han önskar så att få göra! Och min mamma som är pensionär och hundvakt hade det såklart varit lättare med något mindre, därav jag började kolla på den franska bulldoggen istället...
Men nu som sagt, efter att ha träffat mops, så ser jag mycket av det jag vill ha, i ett ännu mindre format. Den där humorn och glimten i ögat, en rolig och trevlig hund för både stora och små.
Vi söker främst en sällskapshund, självklart dagliga promenader både på byn och i skog! Bor i villa med inhängnad stor tomt. Sonen blir 9 i år och jag hoppas att vi kan ha våran Mollan kvar ett par år till, men räknar med att sonen kommer vara innan tonåring när det är dags för nästa.
Sonen vill ha en bästa kompis, som han kan leka och busa med, kasta lite boll och springa runt, gömma godis och träna enklare trick. Jag själv söker en hund som är med mig i det mesta jag gör, trevligt och enkelt sällskap på promenader, och en bästa vän.
Det viktigaste är att den trivs med barn och att den fungerar problemfritt med andra hundar. Där brister det senaste verkligen idag då Mollan blir knäpp så fort vi möter andra hundar... Hon är en omplacering som har varit med om väldigt mycket som hundar inte ska behöva utsättas för. Trots att hon bott hos mig i snart 5 år så lyckas vi inte få bort stressen vid hundmöten... Vi är ute väldigt mycket på gården både sommar som vinter, det ska cyklas, leka i snön, badas, sparka boll, byggas, planteras osv osv. Mollan är alltid med på allt, även om hon inte vill leka lite länge som sonen vill...

Har läst att vissa frallor kan ha lite ”agg” mot andra hundar? Medans mopsen är väldigt vänlig mot allt och alla?
Verkar också finnas vissa neurologiska sjukdomar hos mopsen? (Vingelmops?)
(Jag vet såklart om dom övriga riskerna som exem, ögon, leder, allergier och andning.)
Vi vill självklart ha en så pass frisk hund som möjligt och vi kommer vara mycket noga med valet av uppfödare.
Nu kanske vi har haft en väldigt tur som fått en engelsk bulldog som varit väldigt frisk och som aldrig haft några större problem med varesig andning, exem eller annat, och vi hoppas ju såklart på att få tag på en lika frisk individ igen, och hade det inte varit för storleken/styrkan så hade vi absolut valt en engelsk igen. (Även om jag inser fördelarna med något mindre som bara är att lyfta upp under armen när det behövs)
Sååå, för att avsluta mitt långa svammel, vad är fördelar vs nackdelar hos bägge raser?