Men om den inte är märkbar om du alltid haft det så, är det då på något sätt ett lidande för hunden? En mops har kortare ben än en schäfer också och kan inte springa lika fort, men lider den av det? Jag menar nu absolut inte att oavsett hur illa andningen än är så är det inte ett lidande om hunden är född sån för då vet den inte bättre. Men en till synes opåverkad hund som har något sämre luftvägar än en annan hund, lider den verkligen för att den inte är optimal, om den aldrig varit det?
Ja alltså. Klart den lider om den får det jobbigt att andas för att den busade runt några minuter en varm sommardag?
Jag tror att man vänjer sig lite vid vad som är "normalt". Det blir lite som med e-schäferfolk där man ser att hunden rör sig orent, kohasigt, vingligt osv men det försvaras för att folk är så vana vid att det ser ut så. Så letar folk upp ännu värre hundar och jämför med den hund man kritiserar och påpekar att de ser ju inte ut sådär iaf.
Att ens behöva tänka på att hunden kan få svårt att andas och inte kan gå en normal långpromenad på dagen när det är 25 grader ute är inte normalt i mina ögon.