fraktur på giffelbenet ????

S

swawrwa

Har nu hittat en foderhäst som jag jätte gärna vill ha !! Men hon hár haft en fraktur på giffelbenet.. hur allvarligt är det ? och Blir det helt återställt ??

Har ni mer synpunkter ang fraktur på giffelbenet.. skriv jätte gärna det !!!

Är som ett frågetecken:cry::confused:

tacksam för svar !!

Sv: fraktur på giffelbenet ????

det beror väl helt på hur frakturen har varit, vissa blir helt återställda sen finns de dem som blir promenadhästar. Svårt att avgöra, är väldigt individuellt, jag ahde frågat veterinär om just denna hästen, kanske kollat på plåtar och gjort en bedömning innan jag bestämt mig, fast såg nu att du ska ha den som foderhäst och då kanske man inte ser lika llvarligt på det. Men se till att ha det klargjort i fall hästen visar några symptom senare så att ni vet om det beror på frakturen eller ngt nytt

Det beror på hur frakturen sett ut som Jordgubben skrev.

Min en har haft mikrofrakturer (små sprickor) högt upp på griffelbenet bak efter att ha sparkat på något i hagen. Hon var inte ens halt av det. Men hon fick följdhälta pga av att hon avlastat det skadade benet.

Hon är helt återställd från detta.

Hej hej!
Frakturer giffelbenet är inte så farliga för det benet kan man operera bort om det skulle vara så. För hästar klarar sig lika bra med som utan det benet. Vi hade två hästar som fick frakturer på giffelbenet, så det opererades bort. Och dom är helt återställda och lika fräscha som innan. Det är som med våran blindtarm, vi klara oss lika bra med som utan.

MVH// Charlotte :smirk:

det är ju sant, men min kompis häst fick en fraktur på sitt, hade inte så stor chans att bli helt återställd pga frakturens position och att hela benet hade splittrats, gick absolut inte att operera för det låg 1 cm för nära ngn led. Han är på igångsättning nu men det är fortfarande inte säkert att han blir bra. Så har man riktig otur så blir det inte bra, men har ma tur så blir det som vår blindtarm. Allt kan hända.

Ja men splittras benet så är det ju höjden av otur. Usch va tråkigt.
Men det var ju en fråga om en fraktur här. Och förhoppnings vis är det inte lika allvarligt som när benet splittras. Och splittras ett ben spelar ju det inge roll om vart det sitter det är ju alltid allvarligt. Vi hade en annan häst i stallet som blev så illa sparkad på giffelbenet att det slutade med att dom var tvugna att avliva hästen.
Precis som när våran blindtarm spricker, det är otroligt allvarligt och farligt.
// Charlotte

Jag har 2 bekanta som opererat bort ett griffelben.
Den ena blev bra fort, men inte den andra. de hittade då en gaffelbandsskada i samma ben.

Jag har 2 bekanta som opererat bort ett griffelben.
Den ena blev bra fort, men inte den andra. de hittade då en gaffelbandsskada i samma ben.

Usch är det fel på gaffelbandet, då är det inte kul alls. Men det kanske var att det var fel på gaffelbandet för att det andra hästen inte blev bra? Och inte för att giffelbenet opererades bort?

Det var en fraktur på gr. benet o det dröjde länge innan de hittade gaffelbandsskadan.
De trodde att det kunde vara op. såret först.

det är ju en fraktur det också, vi vet ju inte om ts framtida häst haft en sådan fraktur eller bara rakt brott....då vet man ju inte om det kommer påverka i framtiden eller ej?

för ett år sen blev min häst sparkad i hagen. de blev ett djupt sår på benet som behövde sys. griffelbennet blev krosat å en flisa på stora benet gick av. dom opererade han å tog bort alla lösa benbitarna som blev. sen va de boxvila nästan 2 månader. liten hage ett par veckor. sen skrittas igång. idag är han helt återstäld. de enda är att håren där ärret blev efter operationen inter växer i rätt riktning på benet. men de spelar ju ingen roll...

glöm inte att vetrinär besiktia hästen innan du lånar den. då vet du ju om den är ridbar eller inte.

Hej hej!
Frakturer giffelbenet är inte så farliga för det benet kan man operera bort om det skulle vara så. För hästar klarar sig lika bra med som utan det benet. Vi hade två hästar som fick frakturer på giffelbenet, så det opererades bort. Och dom är helt återställda och lika fräscha som innan. Det är som med våran blindtarm, vi klara oss lika bra med som utan.

MVH// Charlotte :smirk:

Fast detta är ju en sanning med modifikation.

Du kan bara operera bort 2/3 av griffelbenet eftersom den översta delen "hänger" fast i knäleden. Frakturer längst upp är betydligt allvarligare och stor risk för gaffelbandsskador föreligger.

Och det är inte jättebra att ta bort det heller och man försöker att undvika det. Går inte att jämföra det med vår blindtarm i funktion direkt.

Usch är det fel på gaffelbandet, då är det inte kul alls. Men det kanske var att det var fel på gaffelbandet för att det andra hästen inte blev bra? Och inte för att giffelbenet opererades bort?

Griffelbenet sitter väldigt nära gaffelbandet och det är en väldigt vanligt bieffekt av griffelbensfrakturer att gaffelbandet kan skadas.

konstigt då att man inte visste det på kliniken.
Fast de kände inte till min hästs fotodermatit heller, men de kan ju inte kunna allt, men bör remittera vidare.

Fast detta är ju en sanning med modifikation.

Du kan bara operera bort 2/3 av griffelbenet eftersom den översta delen "hänger" fast i knäleden. Frakturer längst upp är betydligt allvarligare och stor risk för gaffelbandsskador föreligger.

Och det är inte jättebra att ta bort det heller och man försöker att undvika det. Går inte att jämföra det med vår blindtarm i funktion direkt.

Nej, men snälla... blindtarmen-liknelsen var bara en liten rolig liknelsen.

Och sen har jag inte rådat folk att operera bort griffelbenet heller. Utan och det är så pass skadat och det måste opereras bort, eller om är en liten fraktur så kan hästar klara sig utan det benet och ändå fungerar lika bra som innan skada.

Förstår du hur jag menar...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hemmet Nu står vi i startgroparna hoppas jag för att renovera vårt icke helt funktionsdugliga badrum från -80. Men jag tar gärna emot tips om...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat