C
Charlotte
Sv: fraktur på giffelbenet ????
TACK det är ju det jag menar!
Hästar klarar sig bra utan det lilla benet.
TACK det är ju det jag menar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästar klarar sig bra utan det lilla benet.
Nej, men snälla... blindtarmen-liknelsen var bara en liten rolig liknelsen.
Och sen har jag inte rådat folk att operera bort griffelbenet heller. Utan och det är så pass skadat och det måste opereras bort, eller om är en liten fraktur så kan hästar klara sig utan det benet och ändå fungerar lika bra som innan skada.
Förstår du hur jag menar...
för ett år sen blev min häst sparkad i hagen. de blev ett djupt sår på benet som behövde sys. griffelbennet blev krosat å en flisa på stora benet gick av. dom opererade han å tog bort alla lösa benbitarna som blev. sen va de boxvila nästan 2 månader. liten hage ett par veckor. sen skrittas igång. idag är han helt återstäld. de enda är att håren där ärret blev efter operationen inter växer i rätt riktning på benet. men de spelar ju ingen roll...
glöm inte att vetrinär besiktia hästen innan du lånar den. då vet du ju om den är ridbar eller inte.
Ja det var tråkigt att höra att det inte löste sig för din häst.
Men vi hade en häst här på ridkolan som blev sparkad så pass allvarligt på griffelbenet att det var tvunget tas bort. Och den hästen blev helt återställd. Och fungerade lika bra efter skadan som innan.
Så tror det eller ej, så kan dom klara sig utan ett griffelben.
Griffelbenet sitter väldigt nära gaffelbandet och det är en väldigt vanligt bieffekt av griffelbensfrakturer att gaffelbandet kan skadas.
Med risk för att hälla bensin på glödenMan kan visst ta bort ett helt griffelben.
Med risk för att hälla bensin på glödenMan kan visst ta bort ett helt griffelben.
Se över hur du uttrycker dig och hur du skriver till andra.
Du gjorde att skrivfel, varför bli så arg över det!
Skriver man offentligt på ett forum så är det väldigt bra om man är tydlig vad man menar. och jag tycker att även man skall ha lite hum om vad man skriver.
Griffelbensfrakturer är allvarliga och komplikationer kan uppstå! I de allra flesta fall slutar det lyckligt men att skriva att det är ofarligt tycker jag är att ta i
Jag skriver inget mer nu men tycker att du skall hålla dig till ett vårdat och sakligt språk och inte kalla folk för "lilla du" etc. Jag har nog betydligt längre erfarenhet än vad du har och är betydligt äldre än vad du är. Lite respekt kan man visa andra!
Därmed inte sagt att man alltid kan ta bort hela griffelbenet...
Därmed inte sagt att man alltid kan ta bort hela griffelbenet...
Gräla gärna genom PM :smirk:Sen så skiter jag fullständigt i om du brukar skriva 2/3 delar om du menar det. Jag skriver, ÅTERIGEN, som jag vill och menar precis som jag vill oxå. Jag är trött på att du ska skriva hur jag menar för du verkar ju inte fatta ett skvatt.
knapplån
Jag har rensat bort en del tjafs i tråden nu.
HÅLL ER TILL ÄMNET, så vi slipper sånt!![]()