fraktur på giffelbenet ????

Sv: fraktur på giffelbenet ????

Nej, men snälla... blindtarmen-liknelsen var bara en liten rolig liknelsen.

Och sen har jag inte rådat folk att operera bort griffelbenet heller. Utan och det är så pass skadat och det måste opereras bort, eller om är en liten fraktur så kan hästar klara sig utan det benet och ändå fungerar lika bra som innan skada.

Förstår du hur jag menar...

Man kan ju inte operera bort hela griffelbenet utan endast den nedre delen dvs max 2/3 delar av det.

Varför sitta och försköna det när det inte är helt säkert att det alltid är bra prognos på det?

De allra flesta hästar som får griffelbensfrakturer får dessutom överben vid området och har man otur så kan dessa påverka gaffelbandet. Detta gäller de hästar man inte tar bort det på.

Men som sagt att är frakturen över dessa 2/3delar av benet så är det betydligt sämre prognos och dessa hästar är inte opererbara! Där måste man skruva ihop benet om det inte läker av sig själv och här är det mkt vanligt med problem på gaffelbandet.

Har själv en häst med komplicerad spiralfraktur där det inte gick att operera bort benet. Detta fick läka av sig själv men vet kunde inte garantera något alls. I värsta fall skulle det opereras och skruvas ihop men där är det väldigt vanligt att skruvarna påverkar gaffelbandet och det såg väldigt mörkt ut en lång tid. Idag är han igång igen men har bildad ett extra överben över frakturen och hur detta påverkar honom i framtiden får belastning avgöra

för ett år sen blev min häst sparkad i hagen. de blev ett djupt sår på benet som behövde sys. griffelbennet blev krosat å en flisa på stora benet gick av. dom opererade han å tog bort alla lösa benbitarna som blev. sen va de boxvila nästan 2 månader. liten hage ett par veckor. sen skrittas igång. idag är han helt återstäld. de enda är att håren där ärret blev efter operationen inter växer i rätt riktning på benet. men de spelar ju ingen roll...

glöm inte att vetrinär besiktia hästen innan du lånar den. då vet du ju om den är ridbar eller inte.

Okej. Tack för svaret !!!

Ja det var tråkigt att höra att det inte löste sig för din häst.

Men vi hade en häst här på ridkolan som blev sparkad så pass allvarligt på griffelbenet att det var tvunget tas bort. Och den hästen blev helt återställd. Och fungerade lika bra efter skadan som innan.

Så tror det eller ej, så kan dom klara sig utan ett griffelben.

Ja det var tråkigt att höra att det inte löste sig för din häst.

Men vi hade en häst här på ridkolan som blev sparkad så pass allvarligt på griffelbenet att det var tvunget tas bort. Och den hästen blev helt återställd. Och fungerade lika bra efter skadan som innan.

Så tror det eller ej, så kan dom klara sig utan ett griffelben.

Ursäkta men har du svårt att läsa vad jag skriver???

Man kan ta bort 2/3 delar av griffelbenet men resten är fäst i knäet och går INTE att tas bort!!!

och jo min häst klarar sig hur bra som helst, han går just nu fälttävlan igen!

Griffelbenet sitter väldigt nära gaffelbandet och det är en väldigt vanligt bieffekt av griffelbensfrakturer att gaffelbandet kan skadas.

Min 4 åring fick en kross skada just här som ingen upptäckte då det va ett sår också.
ingen hälta. Men just vid besiktningen såg dom detta på en röntgen. Då va det läkt men man såg att det varit små smulor . Så man vet inte om han kommer få ont av detta. 1/2m grads hälta vid besiktning

Med risk för att hälla bensin på glöden :angel: Man kan visst ta bort ett helt griffelben.

Med risk för att hälla bensin på glöden :angel: Man kan visst ta bort ett helt griffelben.

Då är det den allra första operationen som någonsin gjorts i hela välden. Synd att inte Flemming visste det när min häst var uppe förra året i Helsingborg för det hade säkert underlättat betydligt för honom eftersom spiralfrakturen inte ville läka som den skulle.

Alternativen för min häst var antingen operation där man skruvad fast ÖVRE delen av griffelbenet, men här föreligger det mkt stora risker för att gaffelbandet skadas av skruvarna

eller om det inte läkte ihop av sig själv avlivning!

Det är ju väldigt konstigt att de bara ger dessa två alternativ på en mkt lovande 6årig tävlingshäst om de bara kunde ta bort hela griffelbenet??

Nu menar jag ett griffelben fram!

OJ akta dig så inte olgaklara flyger på dig. För man får INTE skriva att man kan ta bort hela griffelbenet.

Ja du olgaklara nu fick du nått att bita i.....

Se över hur du uttrycker dig och hur du skriver till andra.

Du gjorde att skrivfel, varför bli så arg över det!

Skriver man offentligt på ett forum så är det väldigt bra om man är tydlig vad man menar. och jag tycker att även man skall ha lite hum om vad man skriver.

Griffelbensfrakturer är allvarliga och komplikationer kan uppstå! I de allra flesta fall slutar det lyckligt men att skriva att det är ofarligt tycker jag är att ta i

Jag skriver inget mer nu men tycker att du skall hålla dig till ett vårdat och sakligt språk och inte kalla folk för "lilla du" etc. Jag har nog betydligt längre erfarenhet än vad du har och är betydligt äldre än vad du är. Lite respekt kan man visa andra!

Nej lilla du, jag vet inte hur många gånger jag måste säga till dig att jag har inte gjort något skrivfel. Och det är verkligen inte därför jag är arg. Och förstår du inte vad det är som har gjort mig arg, har du ens läsa mina inlägg? Herregud känns som man diskuterar med en 3-åring...

Och du skriver att jag inte har något hum över vad jag skriver. Jag har varit med om två griffelben skador, vad kallar du det då?

Och säger att jag ska visa respekt. Kanske ska prova det själv? Och så som du skriver till mig så förtjänar inte du min respekt för fem öre... :mad:

Därmed inte sagt att man alltid kan ta bort hela griffelbenet...

För min nyfikenhet skull, när kan man ta bort hela benet??

Tycker det bara är underligt för jag frågade säkert tusen gånger om man inte kunde ta bort hela benet iom hans spiralfraktur och de osäkra besked om läkningen.

Jag fick återkommande svar att det kan man inte göra, endast 2/3 delar kunde tas bort för att få hästen att fungera normalt igen

Därmed inte sagt att man alltid kan ta bort hela griffelbenet...

Det var helt nytt för mej också att man ska kunna operera bort hela. Klart att man kanske kan men fungerar hästen sedan?

Vilken vet är det som gör detta eller var görs det?

Kan väl dra parallellen där istället med blindtarmen och blindtarmsbihanget :angel: Inte ovanligt att man "säger fel".

Sen så skiter jag fullständigt i om du brukar skriva 2/3 delar om du menar det. Jag skriver, ÅTERIGEN, som jag vill och menar precis som jag vill oxå. Jag är trött på att du ska skriva hur jag menar för du verkar ju inte fatta ett skvatt.
Gräla gärna genom PM :smirk:

Vi som deltar här uppskattar om du försöker använda begreppen korrekt. Det underlättar för oss som läser och försöker förstå inläggen. Klart du kan skriva som du vill men då får du räkna med att alla inte fattar iallafall. Fast jag förstår inte hur du tror att vi ska kunna kommentera/diskutera med dej om vi inte kan fråga och försöka förstå hur du menar. Det är liksom hela grejen med forum.

Ang blindtarmen så är det blindtarmsbihanget som möjligen kan liknas med griffelbenet. ;)

Min häst fick en spark i hagen för ca 10 år sedan, med en fraktur på griffelbenet som följd.
Han fick boxvila i två månader och sattes sedan igång (mycket försiktigt).

Han blev helt återställd och har aldrig haft några problem sedan dess.

Jag rekommenderar dock att du veterinärbesiktigar hästen innan du bestämmer dig.
Skriv även en reservation i fodervärdsavtalet så att du inte ska behöva stå för en massa kostnader om hästen skulle visa sig få problem av skadan.

Vet en häst som gaffelbenet opererades bort på för ett år sedan, efter spark från annan häst och den är helt frisk och totalt återställd och dessutom i en rosettplockare på reg nivå..

knapplån

Jag har rensat bort en del tjafs i tråden nu.
HÅLL ER TILL ÄMNET, så vi slipper sånt! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hemmet Nu står vi i startgroparna hoppas jag för att renovera vårt icke helt funktionsdugliga badrum från -80. Men jag tar gärna emot tips om...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat