Fraktur på ärtbenet

wrangler

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av knäckt ärtben?

Hur såg det ut (svullnad, hur stor, lokaliserad vart osv)?
När gick svullnaden ner?
Var hästen halt?
Blev det operation, avlivning, annan typ av behandling?
Hur lång konvalecent och vilken typ av igångsättning?
Blev hästen fullt återställd?

Sv: Fraktur på ärtbenet

Vet inte om du sett de här, men här är veterinärsvar om ärtbensfraktur. Kanske ger ngt svar?
http://www.hippson.se/fraga-experte...rquist/vad-innebar-en-fraktur-pa-artbenet.htm
http://www.hippson.se/fraga-experte...ia_svenning/kan-man-operera-bort-artbenet.htm

Jag vet en med fraktur, men inte min så dåligt med detaljer. Vet bara att den opererades och frakturen skruvades, stod läänge (månader) på box och sedan lång hagvila. Sattes igång, men höll inte som ridhäst igen och fick bli avelssto. Vet inte om de provade 'allt', eller om de sas valde att sätta henne i avel istället för att 'försöka mer' - dvs om det funnits mer/annat att göra.

Tack för länkarna! Hade inte hittat dom.

Verkar som det inte är en helt vanlig skada detta dock.

Ingen egen erfarenhet men det jag vet ang. detta är att genrellt är det lång konvalecens, ofta används konservativ behandling dvs vila utan operation på box i flera månader. det kan därefter ändå visa sig måsta opereras.

Ärtbenet är en viktig fästpunkt för senor och ligament i knäet. Ofta sker skador i hagen eller via hoppning där benet råkar övertänjas.

Prognosen varierar med hur röntkenbilder ser ut och hur omfattande skadan är. I de bästa fall är prognosen relativt god, men som sagt, beror på den individuella skadan i sig.

"Min" galoppör med ärtbensfraktur fick tyvärr avlivas, han hade fått en sk "nötknäpparfraktur" där ärbenet var med eller mindre krossat med stora ligamentskador som följd.

Han var inte alls speciellt halt direkt efter loppet där det hände (hoppade två steeplechasehinder och fullföljde loppet) och åkte med hem, men dagen efter när vi kom till kliniken så insåg vi att det var mycket värre än vad någon hade kunnat tro så han kom inte med hem efter det...

Tack för länkarna! Hade inte hittat dom.

Verkar som det inte är en helt vanlig skada detta dock.

Kollade i 'Hästens konvalescens' men det stod bara några få meningar:

"Fraktur av ärtbenet bör behandlas med skruvfixering. Konvalescens: Boxvila och endast mycket lindrig motion. Skritt vid hand 2*15 minuter/dag under 4 månader. Vid konservativ behandling får konvalescensen räknas till minst ett år"

Men alldeles hursom så verkar det som sagt vara lååång konvalescens, och det stämmer både med bekantingens häst, och det mackan skriver.

"Min" galoppör med ärtbensfraktur fick tyvärr avlivas, han hade fått en sk "nötknäpparfraktur" där ärbenet var med eller mindre krossat med stora ligamentskador som följd.

Han var inte alls speciellt halt direkt efter loppet där det hände (hoppade två steeplechasehinder och fullföljde loppet) och åkte med hem, men dagen efter när vi kom till kliniken så insåg vi att det var mycket värre än vad någon hade kunnat tro så han kom inte med hem efter det...

Hur märkte ni att det var något allvarligare, hur såg svullnaden ut?
Hur halt var han, när blev han halt?

Kollade i 'Hästens konvalescens' men det stod bara några få meningar:

"Fraktur av ärtbenet bör behandlas med skruvfixering. Konvalescens: Boxvila och endast mycket lindrig motion. Skritt vid hand 2*15 minuter/dag under 4 månader. Vid konservativ behandling får konvalescensen räknas till minst ett år"

Men alldeles hursom så verkar det som sagt vara lååång konvalescens, och det stämmer både med bekantingens häst, och det mackan skriver.

*KL*

Till alla:
Tack för era svar! Jag är intresserad av att veta mer. Ingen behöver oroa sig över att någon häst inte blir diagnostiserad eller kommer till veterinär om den behöver, så ni vet det :D

Ingen egen erfarenhet men det jag vet ang. detta är att genrellt är det lång konvalecens, ofta används konservativ behandling dvs vila utan operation på box i flera månader. det kan därefter ändå visa sig måsta opereras.

Ärtbenet är en viktig fästpunkt för senor och ligament i knäet. Ofta sker skador i hagen eller via hoppning där benet råkar övertänjas.

Prognosen varierar med hur röntkenbilder ser ut och hur omfattande skadan är. I de bästa fall är prognosen relativt god, men som sagt, beror på den individuella skadan i sig.

Jag är lite intresserad av om det kan gå "obemärkt" förbi och sedan visa sig vid träning, och hur det isåfall visar sig. Eller om det liksom är omöjligt att "missa" eller inte behandla i det akuta skedet. Om inte hästen blir halt (?) borde man ju kunna "missa" det om svullnaden går ner efter ett tag eller?

Jag hade en häst som fick ärtbensfraktur. Det var dock inget som smög sig på, utan vi kraschade i en stor oxer på en träning och vid landningen (där vi båda tumlade runt i en stor hög) knäcktes ärtbenet. Det märkte vi dock inte där och då, utan han visade bara en väldigt lätt hälta som lika väl hade kunnat vara "vanlig ömhet" efter en sån smäll som det blev. Faktum är att när jag först ledde honom efter kraschen så syntes ingenting. Jag satte upp igen och travade honom, och då var det en mycket liten hälta som syntes på honom.
Dagen därpå åkte vi med honom till klinik för säkerhets skull, mest för att kraschen var rätt spektakulär. Han var då bara ytterst lite svullen i benet, och inget specifikt runt karpalleden. Först vid röntgen såg veterinären att det var ärtbenet som var av, och jag hade aldrig kunnat gissat att det skulle vara en fraktur det handlade om baserat på vad man såg på hästen.
Jag fick välja på en gång hur jag skulle göra med honom, eftersom konvalescensen är såpass lång och osäker. I mitt fall var det dock inte nåt att fundera på, utan det fick ta den tid det skulle ta.

Frakturen såg dock rätt ren ut, benet var delat i 3 bitar. Eftersom en av bitarna var mer som en flisa, så valde veterinären att inte operera. Skruvar hade förmodligen fått bitarna att spricka mer. Benet låg fortfarande som ett "korrekt pussel", så med yttre fixering trodde hon att det skulle läka som bäst.
De första veckorna lindades knäet tjockt med bomull och vetflex utanpå, och så var det boxvila. Minns inte exakt hur länge (det här var 1994 :) ) men jag tror att det rörde sig om en ca månad. Därefter fick han gå ut i sjukhage med vanliga stödbandage och eftersom det var en lugn kille så fick han smyga ut i hagen därefter. Började även promenera honom korta sträckor efter hand, och runt ett halvår senare fick jag skritta på honom.

Vi åkte hela tiden på regelbundna röntgencheckar såklart, och allt läkte som det skulle. Dock var det aldrig riktigt tal om att han skulle bli tävlingshäst igen, utan min inställning var att om han inte har ont och bara funkar normalt så kommer han få vara kvar. Den planen höll och han hade ingen smärta öht. Ungefär ett år efter olyckan så triangelmärktes han, och han fick sedan leva kvar ytterligare några år innan han tyvärr fick kronisk bronkit. Innan dess så promenadreds han dock, och det funkade alldeles utmärkt.

Baserat på hur min häst betedde sig så skulle jag gissa på att det rent teoretiskt är ganska enkelt att missa en ärtbensfraktur, i alla fall om man aldrig tar några röntgenplåtar på hästen. Nu vet jag ju inte hur det skulle ha gått med min kuse om han inte hade blivit behandlad på en gång, men den lilla, lilla hälta han visade tydde inte på någon "enorm skada".

Hur märkte ni att det var något allvarligare, hur såg svullnaden ut?
Hur halt var han, när blev han halt?

Direkt efter loppet var det mest en känsla jag hade att nått inte stog rätt till, tränaren kunde i princip bara se en stelhet som mycket väl kunde ha kommit av ett tufft steeplechaselopp. Även på täbykliniken ansåg de att han bara var sliten efter loppet.

Dagen efter var han synbart halt men långt ifrån blockhalt och han var svullen/ifylld hela vägen från knät och nedåt så vi trodde snarare att det var en senruptur än något annat.
På Mälarkliniken började man med att ultraljuda eftesom man även där trodde det var mjukdelsskador och det var ligamentskadorna som ledde vidare till röntgen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 398
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 350
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka