Sv: Fraktur på ärtbenet
Jag hade en häst som fick ärtbensfraktur. Det var dock inget som smög sig på, utan vi kraschade i en stor oxer på en träning och vid landningen (där vi båda tumlade runt i en stor hög) knäcktes ärtbenet. Det märkte vi dock inte där och då, utan han visade bara en väldigt lätt hälta som lika väl hade kunnat vara "vanlig ömhet" efter en sån smäll som det blev. Faktum är att när jag först ledde honom efter kraschen så syntes ingenting. Jag satte upp igen och travade honom, och då var det en mycket liten hälta som syntes på honom.
Dagen därpå åkte vi med honom till klinik för säkerhets skull, mest för att kraschen var rätt spektakulär. Han var då bara ytterst lite svullen i benet, och inget specifikt runt karpalleden. Först vid röntgen såg veterinären att det var ärtbenet som var av, och jag hade aldrig kunnat gissat att det skulle vara en fraktur det handlade om baserat på vad man såg på hästen.
Jag fick välja på en gång hur jag skulle göra med honom, eftersom konvalescensen är såpass lång och osäker. I mitt fall var det dock inte nåt att fundera på, utan det fick ta den tid det skulle ta.
Frakturen såg dock rätt ren ut, benet var delat i 3 bitar. Eftersom en av bitarna var mer som en flisa, så valde veterinären att inte operera. Skruvar hade förmodligen fått bitarna att spricka mer. Benet låg fortfarande som ett "korrekt pussel", så med yttre fixering trodde hon att det skulle läka som bäst.
De första veckorna lindades knäet tjockt med bomull och vetflex utanpå, och så var det boxvila. Minns inte exakt hur länge (det här var 1994
) men jag tror att det rörde sig om en ca månad. Därefter fick han gå ut i sjukhage med vanliga stödbandage och eftersom det var en lugn kille så fick han smyga ut i hagen därefter. Började även promenera honom korta sträckor efter hand, och runt ett halvår senare fick jag skritta på honom.
Vi åkte hela tiden på regelbundna röntgencheckar såklart, och allt läkte som det skulle. Dock var det aldrig riktigt tal om att han skulle bli tävlingshäst igen, utan min inställning var att om han inte har ont och bara funkar normalt så kommer han få vara kvar. Den planen höll och han hade ingen smärta öht. Ungefär ett år efter olyckan så triangelmärktes han, och han fick sedan leva kvar ytterligare några år innan han tyvärr fick kronisk bronkit. Innan dess så promenadreds han dock, och det funkade alldeles utmärkt.
Baserat på hur min häst betedde sig så skulle jag gissa på att det rent teoretiskt är ganska enkelt att missa en ärtbensfraktur, i alla fall om man aldrig tar några röntgenplåtar på hästen. Nu vet jag ju inte hur det skulle ha gått med min kuse om han inte hade blivit behandlad på en gång, men den lilla, lilla hälta han visade tydde inte på någon "enorm skada".