Fraktur i Manken! 5 helt av.

Chambery

Trådstartare
Hej.

Så som rubriken lyder så har jag och min älskade häst tyvärr varit med om en olycka isamband med lastning. Hästen är ett snällt halvblod som är van att både lastas och åka trailer. Tyvärr så hände något denna dag och min häst vart jätte rädd och stegrade sig så rejällt och olyckligtvis tapade balsen att både voltade/slog runt och roterade helt om och hade sån otur att hon helt hamnade på sin manke med sina 650 kg.

Idag är det 3 veckor sen olyckan hände och hästen har precis genomgått sina första 3 veckor på strikt boxvila. Efter olyckan var det akut in till djursjukhus där röntgen och undersökning gjordes. Min häst har fått fraktur i manken och slagit av 5 st av sina tornutskott, varje tornutskott är helt av och va 4-5 cm långt ner på skottet. Inget öppetbrått, eller sårskada. Så det är en sluten fraktur. Första dagarna stod hon kvar inne på djursjukhuset men har sedan fått kommit hem. De första veckorna var strickt boxvila med smärtlindring och det har gått jätte bra. Nu är det 3 veckor till utan smärtlindring och 10 minuters promenad morgon och kväll, sen är det dags för ett återbesök med röntgen för att fastställa läkprocessen och hästens framtid.

Är det någon annan som varit med om liknande? Eller som vet om någon liknande olycka med denna skada som följd? Vore väldigt roligt att få höra hur hästar med samma fraktur, kunnat komma tillbaka eller haft annan framtid.?

Sv: Fraktur i Manken! 5 helt av.

Jag känner till två hästar som brutit tornutskotten i manken, båda när de gått under frambommen i transporten, fastnat och fått panik. Den ena är idag helt frisk och hoppar /dressyrar för fullt. Den andra håller precis på att sättas igång, är tydligen stel i bogar-hals vissa dagar men blir bättre när den rör sig.

Just det, kom på en till! Jag sålde min sadel till en tjej vars häst brutit tornutskotten några år tidigare. Vet inte så mycket om den hästen dock förutom att den behövde en specialsadel pga att manken blivit lite sned då utskotten läkte.

Jag vet en dressyrhäst som hade av ett tornutskott i manken, den tävlas och tränas precis som vanligt nu!

Vi driver inackorderingsstall och jag har sett tre sådana skador genom åren.
Jag har inte varit närvarande vid olyckorna men fått händelseförloppen återberättade.

Häst 1 .
Nordsvensk som precis som din blev rädd för något i samband med lasting och på något sätt reste sig och voltade över bommen och landade på ryggen på lämmen. Bröt tre tornutskott.
Hästen stog på boxvila ett par veckor, sen i hage och långsam igångsättning, efter ett par månader motionsred han som vanligt. Han levde både innan och efter ett aktivt hästluffsarliv.

Häst 2.
Ungt halvblod, också det en lastningsolycka vid lastträning.
Hästen går in i transporten med tveksamhet, väl inne skyndar ägaren att sätta för bommen bak ( som sitter för högt) Hästen blir orolig , fösöker backa och får in rumpan under bommen och trycker sig under i panik men fastnar vid manken och krossar ett antal tornutskott. De som var på plats beskrev hästens skrik som dödångestskrik.

Ungefär samma konvalens och hästen kommer tillbaka till aktiv ridning och lite tävling men får problem med bakbenen och döms efter ett par år ut.

Häst 3. Kommer tillbaka från sommarbetet och rör sig lustigt och ömmar vid tryck i ryggen, ägaren åker in och röntgar ryggen och där visar sig finnas ett antal frakturer. Förmodligen har hästen slagit runt i hagen eller rullat på en sten. Hästen vilar ett tag men sätts rätt snart igång igen och rids sen som vanligt.

Kontenta: Alla hästarna har kommit tillbaka någorlunda men ingen har ridits på hög nivå utan motionsridits.
Frakturerna läker nog rätt bra men beroende på hur de sitter är det inte svårt att tänka sig att de kan få problem med smärtor även efter ihopläkning. Precis som kissing spines är det nog väldigt beroende på fall till fall och häst till häst.

Det är inte för inte jag in i det längsta undviker transportering av häst.

Tack för berättelserna.
Känns iaf lite hoppfullt, så jag håller tummarna att hon får fortsätta att leva och att hon kommer så pass bra tillbaka att jag kan nyttja henne till det som vi gjorde inann olykan. Det är hemskt att det kan gå så fort... även den mest rutinerade och trygga hästen, precis som min. :)

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 352
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 359
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka