Frakt från USA

MissFideli

Trådstartare
Sugen på att beställa från ett amerikanskt företag. Det går att beställa till Sverige, men jag har hittills inte fått svar på vad det kostar. Så jag frågar här om nån vet.

Vikten utan emballage ligger på ca 3,5 kg.
Det amerikanska priset är $200 och det svenska 2500 kr. Försöker luska ut vad "vinsten" kan bli.

Sv: Frakt från USA

Du kommer nästan garanterat att åka på tull, helt säkert om du beställer nu innan jul (jag beställer aldrig dyra saker utanför EU from oktober, de fastnar garanterat). Tullen motsvarar momsen, dvs 25%, plus att du får den tveksamma äran att betala 100kr i inbetalningsavgift :meh: (tull är ett otyg!).

Frakten kommer också att bli rätt dyr eftersom det är något som väger över 4 pounds och dessutom värt rätt mycket vilket gör att säljaren nästan garanterat vill skicka försäkrat.

Jag skickade en kvarglomd jacka till Stockholm i varas. Det gick pa nagonstans mellan $50 och $60 ... However, Om det ar ett foretag som skickar har de special avtal och det kan bli MYCKET billigare med frakt.

Tänk på att frakten + inköpspriset är varans värde vilket man beräknar tull + moms på.

tex 100 kr tulll + 1000 kr moms gör att de du skall betala är 1100kr , så räkna rätt..sen tillkommer ju speditörens avgifter för att tex förtulla grejorna...

Senast ändrad:

Tullen är inte alltid 25%, det är olika från varuslag till varuslag.
Tullavgift beräknas på varans inköpspris plus frakt, och sen tillkommer momsen på det beloppet.

Jo, fast jag har aldrig varit med om att det räknats på någon annan moms än 25%, även när innehållet tydligt var deklarerat som antikvariska böcker... :meh:

Jag vet att det tillkommer kostnader, därför jag skrev med värdet på varan. Det är ett företag (tillverkaren faktiskt) som säljer och som skickar internationellt. Det står att man ska få veta vilka fraktkostnadsalternativ det finns när man lägger betällningen, men jag ska inte köpa nu utan troligen efter nyår.

Jag har ingen aning om vad tulltaxan säger om antikvariska böcker, eller vilken moms som ska utgå.
Med mitt tidigare inlägg ville jag bara tala om att tullavgift och moms är två helt skilda saker. Tullavgiften kan variera och det finns varor som är helt tullfria, men moms utgår alltid.

Googla "handla varor utanför EU" så får du fram listan från tullen vad olika varugrupper har för tullprocent tex sadelmakeri har 2 eller 3% blev osäker nu på vilket av dem. Om jag fattat rätt så blir det först tull avgift just på värdet på saken, sen räknas momsen 25% på hela summan alltså inkl värdet på saken, frakten, ev kostnad för extraförsäkring på frakten och tullavgiften på hela den summan betalar du sen 25% moms.
Numera är det så att om det är ett företag du köper från som har stor omsättning av exportvaror så kommer dessa att ta ut alla dessa avgifter redan när du betalar väldigt många av tex de större ridsportsshopparna som säljer på ebay har fått börja göra det sen de nya reglerna kom, så där är chansen borta att det slinker igenom tullen utan avgifter.

Så i ditt exempel om vi säger att frakten skulle vara 50 dollar (vilket nog är för lågt räknat speciellt inkl försäkring på värdet) och om tull taxan är 3% om dagens valutakurs står sig så har du saken hemma för ca 2100:-. Nu tror jag dock att frakten är högre, så inte är det många hundralappar att spara tyvärr.

Hum, över 1000 kr extra alltså? Trist :( Det är en kattbur somjag i så fall köper av tillverkaren, den säljs här på flertalet ställen, men då dyrare såklart. Men jag får kanske ta att tänka om.

Fast om den säljs här i landet,så kanske den säljs i något annat EU land.
Har du kollat e-bay?

Mina IATA godkända hundburar kostar skjortan här i landet.så jag har köpt från Ungern o Danmark.

Forsakring pa varor brukar vara $1.00 per $100.00 ... sa den ar mycket liten. Sjalv har jag bestallt bocker till Sverige en gang nar jag var dar ... och betalade mer i tull och skatt an jag betalade for bockerna och frakt.:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 254
Senast: Shixle
·
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
28 201
Senast: Mineur
·
Äldre jag beställer saker från Tyskland, Polen och Danmark ibland. Frakten brukar vara blixtsnabb tills paketet ankommer Sverige, då går det...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 134
Senast: ptr
·
Hästhantering Ber om ursäkt om detta inlägg hamnar fel men är helt ny på denna sida. Jag vet inte hur jag kom in på det hela men de senaste dagarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 580
Senast: ridinrank
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar