linafina

Trådstartare
Jag köpte svarthavre från Hippo som jag har fodrat med i två veckor nu lite drygt. Det fungerar bra. Idag kollade jag hans träck och såg en hel del svarta skal från havren. Ska det vara så eller är det nått som är fel?

Jag är lite orolig för fodringen då han har blivit fet den senaste månaden tycker jag.

Jag drog ner på kornkrossen och hoppas att det kan hjälpa. Någon som har förslag?

Det är dödssvårt utan anlys på grovfodret med. Det kom nytt hö nu i veckan med och det är ju som natt och dag att jämföra det nya med det gamla. Jag blir tokig snart.
 
Sv: Frågor

Om du ger hel havre så har de svårt att tillgodogöra sig havren och då kommer det ut hela korn.

Åtgärd:Blöt maten, krossa havren, eller aceptera att du mata fåglaran. :)
 
Sv: Frågor

Varför ger man svarthavre??? Jag har bara hört negativt om det...
 
Sv: Frågor

Jo jag vet om detta. Men det är inte hela korn som kommit ut utan bara skal ju. Det är väl inget farligt med det? Jag vet att om det kommer ut mycket hela korn så får han inte i sig näringen.

Jag vill helst ge krossad havre men då jag köper mitt foder från Hippofoder så vill jag inte det då deras datumstämpel på krosset är helt åt skogen när det gäller hygienen.

Jag vet inte hur jag ska få tag på bra krossad havre annars. Nu ger jag helhavre svart.

Jag blöter alltid havren med kornet innan han får det.

Men hur är det egentligen när en unghäst blir bukig. Är det för lite proteiner och för mycket energi eller hur är det? Jag tycker det är konstigt att han blivit bukig bara sådär helt plötsligt när det bara är havrekross som bytats ut mot svarthavre. Bytade gjorde jag för 14 dagar sen och jag tycker han har lagt på sig under den senaste månaden.
 
Sv: Frågor

Jasså jag har hört mycket positivt om det. Finns väl folk som tycker negativt om den med, brukar finnas det när det gäller allt.

Vad jag hört så är svarthavren mycket mer välrensad. Fiber/växttrådhalten i Hippos svarthavre är högre än i vanlig havre vilket förbättrar hästens grovtarmsfunktion. Men om det stämmer vet jag inte. Eftersom vår stallägare köper hem vanlig helhavre som jag tycker är skit, mer skal än hela havre så köpte jag denna svarthavre med goda rekomendationer från dom som säljer fodret.
 
Sv: Frågor

Att det följer med skal ut är inget ovanligt. Är det väldigt mycket kanske du borde se över om han kan ha lite nedsatt matsmältning. Får han mycket grovfoder?

Det är fullkomligt onödigt att ge svart havre förövrigt. Det finns ingen annan skillnad på svart och gul havre än färgen. Kanske Hippo har lyckats genmanipulera sin havre men jag tror knappast det.

Vill du ha krossad havre så kan du ju alltid köpa en havrekross!
 
Sv: Frågor

Han får så mycket grovfoder han får i sig alltså 10 kilo om dagen.

Oki jag har funderat på det där med att köpa en kross. Var kan man köpa såna? Priser? Tar dom stor plats. Jag har aldrig sett en sådan så skratta inte :).

Varför är det onödigt att ge svart havre? Om det inte finns någon skillnad spelar det väl ingen roll alls?
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor

Onödigt kan väl tänkas att det är dyrare....eftersom det har samma näringsinnehåll som gulhavren...men svarthavren säljs i mer välrensat skick vilket gör att du knappt får med tomma skal....Att det kommer ut skal i träcken är inget du behöver oroa dig för....tomma skal gör ju knappast något. Är det däremot mycket helhavre som kommer ut kan du kolla hur mycket det är genom att ta 1 kg träck och slamma upp det i vatten, därefter räknar du havrekornen...är det mer än ca 200 per kg/träck kanske du ska överväga att krossa eller stöpa havren. Havrekrossar kan se väldigt olika ut, du kan få tag på begagnade bara du letar. en fd stallkompis till mig köpte en av en bonde för 500:-...helt funktionell. Kanske inte världens smidigaste, men den tog då inte särkillt stor plats.
 
Sv: Frågor

Tack för infon :). Det var knappt jag fick lov att ha kvar mina fodertunnor när jag kom till detta stallet så jag tvivlar på att jag får lov att ta dit en kross :(. Längtar tills jag har eget stall.

Men vad kan det tänkas vara som har gjort honom fet helt plötsligt? Jag är så orolig att han inte får i sig allt han ska. Han växer och är fin för övrigt men tjock har han blivit. För lite proteiner?
 
Sv: Frågor

Skulle tro svarthavren är fetare än gulhavren....Men inget jag riktigt vet...har bara för mig jag läst om andra som gett svarthavre och hästarna ökat i vikt.
 
Sv: Frågor

Jo jag läste om det också men det skulle ju i princip vara samma innehåll trodde jag när jag köpte det. Men det kanske inte är det? Men jag tycker han la på sig redan innan jag började ge denna havren.

Kan man på något sätt se om hästen får i sig för lite proteiner t.ex. Om dom får i sig för mycket energi?
 
Sv: Frågor

För lite protein brukar synas att dom blir bukiga men man ser oftast revbenen...sedan tappar dom muskler. Men proteinbrist tar lång tid att se...så när du väl börjar se har det pågått ganska länge. För mycket energi brukar ge fettma....Har du ingen höanalys ? Isåfall är det ju lättare att justrera uppåt eller nedåt mycket fortare än att vänta tills man verkligen ser.
 
Sv: Frågor

Nej ingen analys på höet då det är från olika skördar. Vet dock inte om det nya höet är från olika det med, ska kolla det.

Detta måste vara ren fetma i så fall. Han ser ut som en ballong och man känner inte revbenen. Han har växt i lagom takt tycker jag faktiskt. Var nyss och fodrade och drog ner 4dl av kvällsmålet. Men kan det vara så att han får i sig lagom mängd proteiner men för mycket energi? Jag provar att sänka ner ytterligare om ett par dagar på havre och korn så får jag se hur han reagerar på det.

Det är inte negativt att sänka va? Är lite orolig för min pälsboll, fast han verkar må prima :).
 
Sv: Frågor

Tack! Någon fler som fattat att det inte är någon skillnad på svart och gul havre!! Svart havre är en äldre sort och det skulle kanske inte se så aptitligt ut med svart-aktig havregrynsgröt! (parentes...)
 
Sv: Frågor

Hur mycket väger hästen då?

Jag syftade väll på att det är både dyrare och svårare att få tag i än gulhavre.
 
Sv: Frågor

Att det inte är någon skillnad är vad jag fått höra. Det endå är att den svarta är mer välrensad. Om det stämmer eller ej vet jag inte.

När jag avmaskade honom i slutet av januari vägde han omkring 210kg och då var han inte alls så fet som han är nu. Jag kanske ska lägga upp en bild på honom?
 
Sv: Frågor

Jag har hört att hästar som blir "galna" av havre, inte blir det av svarthavre... Men om det är skrock eller ej, vet jag inte :crazy: :D
Om det är mer växtfibrer i svarthavren, som linafina skriver, så kanske det är därför pållen har blivit tjockare? Min kompis hörde det på kraffts foderrådgivning på telefon, att foder med mkt. växtfibrer i ger en tjockare häst. Men det gällde hennes, redan grova, ponny. Verkade på henne som var i telefonluren, som att detta endast gällde tjockare, grövre ponnyer... :confused: :smirk:
Våran havrekross tar väldigt stor plats.. Den är väl kanske 1,5-2m lång, 1,10m hög och ca 1m bred... Tror jag :confused: :p
Låter som ett tåg i full fart också :crazy: Men det kanske finns nyare modeller :angel: :o
 
Sv: Frågor

Jag tänkte på det meed växtfiber i havren men jag tycker inte han skulle gå upp så mycket så snabbt? Det kanske är jag som överdriver hans fetma så jag sätter in bilder så ni får se för er själva. Skriva gärna vad ni tycker och tror.

Bilderna är inget vidare bra för att se magen men lite kan man se.

När han kom i början av december såg han ut så här:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/etan_i_hagen1.JPG

En månad senare:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/etanigangen1.JPG

Förra veckan:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/jord1.JPG
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/Etanfinis1.JPG
 
Sv: Frågor

Ingen som kan säga vad dom tycker om hans hull. Man ser kanske lite dåligt men man ser lite i allafall.

Är lite orolig för honom. Kan det vara så att han pillar i sig halm och blir fet av det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 032
Senast: arabia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp