Frågor till er som tävlar

Trygg

Trådstartare
Blir lite nyfiken på hur mycket publik det brukar vara på dom olika tävlingarna?

Vilken gren är den populäraste åskådarmässigt sett?

Vad är det i prispengar?
(förstår ju givetvis att det beror på men vill gärna höra lite exempel från olika arrangemang)

Hur delas prispengarna ut..dvs inom travet så får 5-7;e hästen också pengar men då endast matlappar på ett par tusen.

Hur ser eran poängindelning ut och hur delas klasserna in?

Många frågor som jag inte har tänkt på innan men som givetvis vore jätteintressant att få veta!
Så jag mer har koll på vad vissa av er sysslar med!:love:

Och hur lång tid det har tagit för er att få vagnar o selar betalda tillbaka OM hästen är lyckosam som tävlingshäst alltså!

Senast ändrad:
Sv: Frågor till er som tävlar

Jo nu skall du få höra något galet!!
Vi som håller på med körning tjänar inga pengar över huvudtaget!
Det är prispengar på de högsta internationella tävlingarna som betäknas CAIA tävling, Sen har vi CAIB som är det näst högsta och där får inte arrangörerna ha prispengar.:devil:
I sverige så har vi tre klassindelningar Lätt, Msv och svår klass. Vilket gör att hoppet från lätt klass till msv blir ganska stort och ett svårt steg att ta.
På de stora inommaratonen som ligger i samband med stora hopp och dressyrarangemang (Globen). Där är det prispengar men dit är endast de 10 bästa fyrspannen i världen inbjudna.
En tävling i sverige i svårklass kostar för mig:
Anmälningsavg 500kr, Veterinäravg 250kr, camping 200kr, box 800kr, disel till lastbilen ca 5000kr (alla våra tävlingar är det ju ca 60 mil till)
Så man hamnar på 6750kr/tävling och då har man inte räknat med förlorad arbetsinkomst i 2-3 dagar, mat till hästskötare och groom. dessutom kommer man hem på söndag natt helt slut efter att ha kört lastbil i 8h. På måndagen ser man ut såhär:eek:

Så vi har ett stort problem som diskuteras på vart enda möte. Hur ska vi få mera publik? Hur skall vi få sponsorer till tävlingarna? mm.
Vi har en spännande och fartfylld sport så om man väl har besökt en körtävling/maraton så tror jag att man gärna ser det igen!

Om man inte har pengar att lägga på att annonsera om tävlingen så får man knappt någon publik alls. Det som drar publik är maraton som många tycker är spännande. Dressyren går ju på fredagen och då jobbar ju de flesta människor så då har vi ingen publik. Söndagens presision är det nästan bara publik på på stora tävlingar!

Vad det gäller utrustning så tar det nog några år för det flesta att samla ihop alla grejer. Många lånar nog pengar för att ex köpa vagnar el lastbil att frakta allt i.

Så vi som håller på med körning är nog ganska hängivna personer som orkar hasa med sig två vagnar,selar,foder för ca 4dagar och massor av mera saker. Vi måste jobba jämt för att ha råd! Men änndå är det väldigt lite gnäll. Vi har en super gemenskap och alla vill hjälpa och stötta! Man ser framimot varje tävling och träning mycket för gemenskapens skull.

Jag tycker att det är världens roligaste och häftigaste sport:banana:
/M

Öhhh, travet går ju på vardagar och dom har ju publik. :confused:

Travets publik minskar drastiskt! på tex. lunchtrav är det inte en kotte där. Knappt på vanliga travkvällar heller.
Det är i så fall v.75 som lockar pubilk

Jag tycker det är jätte synd att det inte är så mycket folk på körtävlingar! jag älskar att titta på! :D:D Man får ju massor av insperation till sitt eget ekipage! :)
Men Kördressyren kan ja faktiskt förstå att det inte är så mkt folk. För att tycka att dressyren är kul så måste man vara väldigt insatt! Jag tyckte det var dötrist innan jag själv började köra dressyr.

Du var blygsam i din kostnadsberäkning. Lägg gärna till resten av bilkostnaden (förutom dieseln), underhåll/reparationer/avräkning mm av vagnar och seldon, dito av tävlingskläder mm, mm.
Så ska egentligen varje tävling ta sin del av total hästkostnad mm förutom det du själv la till!
Bäst jag slutar här, annars skriver du väl på frimärkssamlarforum nästa gång. ;)

LIA

Har funderat på om det är värt alla pengar många, många gånger. Å det verkar som om jag kommer fram till att det är så. Visst finns det många fler kostnader att lägga till men man får försöka förtränga endel:crazy:
Har funderat på frimärksamling, men tror inte att det är tillräkligt fartigt för mig. Räknade oxså ut att jag skulle komma ner i halva kostnaden/ år om jag tävlade hoppning istället. Vilket jag gjorde en gång i tiden. Har förbannat mig över pappa och morfar som lurade mig in i körträsket:love:
/M

Huvudet på spiken!
Det är mycket krävande för en själv både att se och förstå dressyren, likaväl som att köra den. Det ligger mycket arbete och kunnande bakom ett bra genomfört dressyrprogram i högre klass.

Svårt för den oinitierade att se och förstå det som sker på dressyrbanan. Ett av dom viktigaste ämnena för körningen att ta tag i? Att "utbilda" och förklara för (presumtiva) åskådarna?

I maraton och precision är det mer uppenbart det som händer och varför.

LIA

Måste vara stämning och kamratskap som gör det värt det. :)
Och det djupa samarbetet mellan kusk och groom m fl.
Och känslan av att behärska (bättre och bättre) något så komplicerat som häst och vagn i dom olika momenten.
Och så när man tar ekipaget genom parken till glasståndet! :bump:

LIA

Svårt för den oinitierade att se och förstå det som sker på dressyrbanan. Ett av dom viktigaste ämnena för körningen att ta tag i? Att "utbilda" och förklara för (presumtiva) åskådarna?

Satsa på en bra speaker. Det ger väldigt mycket!! Det kan inte verka så kul för en ny åskådare att bara se folk köra omkring och inte förstå hur och varför. För att det ska bli mer spännande måste ju åskådaren hänga med och gärna kunna se själv att "det" ekipaget har råd med två bollar i precisionen tex.

Visst! Men vi måste ju få dit publiken för att dom ska höra spekern!
/M

en sak som jag tror kanske inte drar dit publik - men kanske håller kvar de som kommer dit (och kan i sin tur berätta vidare hur KUL det var på körtävlingen) är att vid maraton sätta upp vid varje hinder en skiss på hindret, vart portarna sitter osv. Då skulle publiken ha störra koll på om man kör rätt eller inte. Nu ser de bara en massa hästar som springer fort. Även att tiderna sätts upp vid hindrerna så de kan hålla koll på hur alla ligger till (krävs kanske fler funktionärer, men det kan vara värt det).

Där tänkte jag att ryktet kunde sprida sig lite och de som varit där återkommer med fler människor:idea: Det måste vara roligt att gå på tävlingarna så man gör det fler än en gång.

Travets publik minskar drastiskt! på tex. lunchtrav är det inte en kotte där. Knappt på vanliga travkvällar heller.
Det är i så fall v.75 som lockar pubilk

Travet kör tävlingar på flera ställen i landet varje dag.

PÅ lunchtravet är det endast ett par hundra.
På kvällstravet ett par tusen på varje bana.

detta trots att travet sänds två gånger per dag (förutom lör-sön) på Tv och direkt i spelbutikerna.

Snabbt räknat så går alltså ca 20-25 000 männsikor på trav i veckan i sverige..
364 dagar per år tävlas det i trav.
Men visst, sedan tv-sända direktspelet och medias otroligt fåniga nummerbevakning som glömt av att trav är sport och inte Lotto så har publiken svikit..

Men med tanke på vad ni som tävlar har skrivit så tror jag ett en publiksiffra på 20-25 000 per vecka vore en önskedröm!

TACK för era svar!

Visste INTE att det var så kostsamt och att det inte var prispengar med i bilden.

Så orättvist det är för vissa sporter!
Hoppas att körgrenarna får sig ett riktigt "curling-lyft" där namn som Peja osv plötsligt är på var mans läppar..

Ni befinner er i ett slags moment 22.
Inga pengar=ingen PR=ingen vet om=inga sponsorer..inga pengar..:confused:

Jag har varit på Tjolöholms slott och tittat på körtävlingar och precis som Nora säger så skulle det ha varit värdefullt för oss okunniga att få lite mer information om VAD det är vi ser på egentligen.

Ett bra programblad och en speaker som inte bara ökar spänningen utan även informerar om tider, ekipage, malörer osv..

Så det är indelat i 3 klasser.
Gör kanske bort mig nu men anta att jag har en liten haflinger på 135. Han är både välutbildad och besitter stor kapacitet.
Dvs jag antar att vi kan anmäla oss (hypotetiskt nu alltså, förstår att det tar låång tid att ens komma till msv) till MSV då men får vi då möta större hästar?

Eller delas klasserna in även i ponny kat A-B..C-D eller möts alla på lika villkor?
Fast så kan det ju inte va heller..för om jag kör shettis vad gör jag då?

LIA, du brukar vara bra på att tipsa om information.
Vilken hemsida kan jag gå in på för att läsa om de olika grenarna, vad som krävs..hur det går till osv?

Sedan kommer här en egen fundering.

Är det så att körningen anses som en snobbsport kanske?
I o m att det kostar så mycket att utöva den även på lägre nivå..

Jantelagen är fortfarande stor i sverige och det är så fruktansvärt svårt att tvätta bort stämplar.
Galoppen har inte fått sitt riktiga genombrott trots ökade tv-tider osv.
En stor anledning till det är kanske stämpeln att det bara är de "rika" som har råd att utöva sporten och köpa en bra galoppör.

Har kanske körningen hamnat i samma dilemma..?

Spånar bara nu..
men en av drivkrafterna för att en sport ska bli stor och folklig är ju att alla som ser på kan drömma om att de själva en dag ska göra det där målet..få spela hockey i den ligan..träna den där hästen.
Å dom som är för gamla för att drömma framtidsdrömmar har i alla fall (enligt dom själva:angel: :p ) stor kännedom HUR dom skulle ha gjort osv.

Så körningen ligger kanske än så länge på en sådan nivå där "vanligt" folk inser redan från början att de aldrig kommer att få råd..så slår Jante till och därmed så är "stämpeln" redan från början där?

jag ska i alla fall gå på nästa körtävling jag ser arrangeras här i Göteborgstrakten!

Jag som sett både stockholm o norrland, så kan jag ju säga att jag tycker nog att körning är en snobbsport här i stockholm, medans den i norrland utövas med alla slags vagnar o hästar och alla är lika glada o hjälpsamma för det. Tex så hade nästan alla maratonvagnar för dyra pengar i stockholm, medans det kanske är 2 i umeå som har det, resten kör i hemmabyggen. I Umeå lånar man även varandras giggar o rockarder. Hur bra som helst!

Hur som helst så är det ju klart att det är svårt för oss fattiga studenter att bege oss på tävling. jag har själv avanmält två pga ekonomin, jättetråkigt. Bara att ha häst kan vara kämpigt....Borde oxå gå tillbaka o tävla hoppning!

Och en fråga mitt i:
Någon som har något tips på vilken körklubb som är bäst att gå med i nu när det nya året närmar sig? Var får man bäst o mest träningsmöjligheter? Bor på ekerö.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, hur är man det? Det är ju en oerhört stor fråga egentligen och jag tror att det finns många olika synvinklar på det. Säkert nästan...
Svar
16
· Visningar
1 485
Hundavel & Ras Jag har aldrig varit särskilt synlig här på buke, men har varit desto mer aktiv i bakgrunden och följt med i några år nu och läst. Men...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 913
Senast: Johanna_B
·
Körning Tänkte komma igång med körningen nu, har aldrig kört ordentligt men då en körklubb håller till bara någon kilometer ifrån vårt nya stall...
Svar
10
· Visningar
1 410
Senast: agtatoon
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård