Sv: Frågor till er som tävlar
Travets publik minskar drastiskt! på tex. lunchtrav är det inte en kotte där. Knappt på vanliga travkvällar heller.
Det är i så fall v.75 som lockar pubilk
Travet kör tävlingar på flera ställen i landet varje dag.
PÅ lunchtravet är det endast ett par hundra.
På kvällstravet ett par tusen på varje bana.
detta trots att travet sänds två gånger per dag (förutom lör-sön) på Tv och direkt i spelbutikerna.
Snabbt räknat så går alltså ca 20-25 000 männsikor på trav i veckan i sverige..
364 dagar per år tävlas det i trav.
Men visst, sedan tv-sända direktspelet och medias otroligt fåniga nummerbevakning som glömt av att trav är sport och inte Lotto så har publiken svikit..
Men med tanke på vad ni som tävlar har skrivit så tror jag ett en publiksiffra på 20-25 000 per vecka vore en önskedröm!
TACK för era svar!
Visste INTE att det var så kostsamt och att det inte var prispengar med i bilden.
Så orättvist det är för vissa sporter!
Hoppas att körgrenarna får sig ett riktigt "curling-lyft" där namn som Peja osv plötsligt är på var mans läppar..
Ni befinner er i ett slags moment 22.
Inga pengar=ingen PR=ingen vet om=inga sponsorer..inga pengar..
Jag har varit på Tjolöholms slott och tittat på körtävlingar och precis som Nora säger så skulle det ha varit värdefullt för oss okunniga att få lite mer information om VAD det är vi ser på egentligen.
Ett bra programblad och en speaker som inte bara ökar spänningen utan även informerar om tider, ekipage, malörer osv..
Så det är indelat i 3 klasser.
Gör kanske bort mig nu men anta att jag har en liten haflinger på 135. Han är både välutbildad och besitter stor kapacitet.
Dvs jag antar att vi kan anmäla oss (hypotetiskt nu alltså, förstår att det tar låång tid att ens komma till msv) till MSV då men får vi då möta större hästar?
Eller delas klasserna in även i ponny kat A-B..C-D eller möts alla på lika villkor?
Fast så kan det ju inte va heller..för om jag kör shettis vad gör jag då?
LIA, du brukar vara bra på att tipsa om information.
Vilken hemsida kan jag gå in på för att läsa om de olika grenarna, vad som krävs..hur det går till osv?
Sedan kommer här en egen fundering.
Är det så att körningen anses som en snobbsport kanske?
I o m att det kostar så mycket att utöva den även på lägre nivå..
Jantelagen är fortfarande stor i sverige och det är så fruktansvärt svårt att tvätta bort stämplar.
Galoppen har inte fått sitt riktiga genombrott trots ökade tv-tider osv.
En stor anledning till det är kanske stämpeln att det bara är de "rika" som har råd att utöva sporten och köpa en bra galoppör.
Har kanske körningen hamnat i samma dilemma..?
Spånar bara nu..
men en av drivkrafterna för att en sport ska bli stor och folklig är ju att alla som ser på kan drömma om att de själva en dag ska göra det där målet..få spela hockey i den ligan..träna den där hästen.
Å dom som är för gamla för att drömma framtidsdrömmar har i alla fall (enligt dom själva
) stor kännedom HUR dom skulle ha gjort osv.
Så körningen ligger kanske än så länge på en sådan nivå där "vanligt" folk inser redan från början att de aldrig kommer att få råd..så slår Jante till och därmed så är "stämpeln" redan från början där?
jag ska i alla fall gå på nästa körtävling jag ser arrangeras här i Göteborgstrakten!