Frågor till er med lösdrift

Sv: Frågor till er med lösdrift

Gammal tråd tas upp igen...
eftersom vi är inne på spåret, ligghallen i all ära men hur stor hage har ni i anslutning till ligghallen?

Jag har inte mätat, men den är nog ganska stor.
Eller, kanske inte så stor som den är lååång ;)

Den går som ett G runt gården vilket gör att det tar en stund att gå till bortersta ändan. Större delen är skog också, vilket är härligt nu när det är så geggigt överallt annars.
Tyvärr är det ju så att det är geggan man måste igenom om man vill fodra i skogen, så det blir till att ta på stora gummistövlarna i alla fall.

Druvan skrev:
Ni som har lösdrift;

-Tar ni in hästarna vid en speciell temperatur eller kan dom bo ute vid t ex -25 grader?

Nej, mitt sto får välja själv att gå in då. Hon är en liten inneråtta har jag märkt och står gärna i stallet och myser...:p så jag behöver inte oroa mig att hon skall vara ute i dåligt väder. Bara man har foder inne så att de inte tvingas att gå ut och leta mat.

-Täckar ni hästarna och när i sådana fall?

Bara med svettäcke. Vinterpäls har de tillräckligt med! :D

-Vad har ni för underlag i ligghallen?

Kutterspån/råspån

-Upplever ni att hästarna känns trötta vid träning?

För mina hästar gäller att om de kan koppla av i lösdriften är de snarare piggare. Men om det blir mycket bråk så blir de klart trötta av det. Jag fick stalla upp min valack eftersom han inte gick att ha tillsammans med andra hästar på lösdrift (sparkade, åt upp de andras hö osv.) :o Hästen skall kunna ha sin "privata zon" även när det går på lösdrift..

-Hur gör ni om hästen blir svettig?

Torkar av med våt svamp, lägger på den svettäcke och ger den mat. Måste stå inne då eftersom de gnider av sig täcket i hagen.

-Hur löser ni det när hovslagaren kommer med uppvärmd plats etc?

Verkar dem själv. Lösdriften är i stallet så det är bara att binda upp hästarna så kan man stå och verka i gången.

-Har ni hästarna på fri tillgång hö? Har ni aldrig upplevt att dom blir ohälsosamt tjocka? Vad ligger eran hökostnad på? Behöver ni ge kraftfoder alls?

Nja, vet inte om jag skall ge dem fri tillgång eftersom de blir lite slösaktiga med höet då (kissar i det).;) Jag ser hellre att ge dem så mycket som de precis äter upp (ger dem mycket för att sedan minska tills allt är uppätet). Mitt sto äter nu 12 - 13 kg hö. Jag ger inget kraftfoder eftersom höet har så bra värden. Men däremot självklart mineraler.

Mvh Teresa

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka