Sv: Frågor till er med lösdrift
Druvan skrev:
Ni som har lösdrift;
-Tar ni in hästarna vid en speciell temperatur eller kan dom bo ute vid t ex -25 grader?
-Täckar ni hästarna och när i sådana fall?
-Vad har ni för underlag i ligghallen?
-Upplever ni att hästarna känns trötta vid träning?
-Hur gör ni om hästen blir svettig?
-Hur löser ni det när hovslagaren kommer med uppvärmd plats etc?
-Har ni hästarna på fri tillgång hö? Har ni aldrig upplevt att dom blir ohälsosamt tjocka? Vad ligger eran hökostnad på? Behöver ni ge kraftfoder alls?
Tacksam för svar
-Nej, nordsvensk och varmblod med tjocka pälsar. Se bara till att hålla bädden i ligghallen ren och torr, jag rengör varje dag precis som en vanlig box, kanske lite överarbetat men med massor av torrt strö tror jag att de trivs bäst.
-Nej, inte än i alla fall, möjligtvis om det är kallt efter ridtur.
-Tjockt lager med spån, över det massor med halm (såg att det var dyrt där du bor, men kolla om du kan hitta halm på rundbal eller stora fyrkantsbalar, betydligt billigare)
-Nej, varmblodet är bara sällskapshäst och rids inte, nordisen blir sällan trött.
-Rider oftast mitt på dagen, ännu är det ju varmt, annars får det bli täcke en liten stund och promenad så han torkar upp.
-Min hovslagare är tack o lov inte så kinkig, står i lösdriften å verkar, men snart är stallet klart då får han lyxa till det i stallgången!!
-Provade det men nordisen förvandlades till en boll på ett par veckor så det funkar tyvärr inte trots att han rids kontinuerligt, nu får de ca 10-13 kg fin-fint analyserat hö var/dag uppdelat på 4-5 ggr (extra mycket sent på kvällen).
Jag betalar 1.50 kr/kg levererat upp på skullen, kraftfoder; "krubbskrammel" +mineraler till nordisen och ca. 1,5 kg till varmblodet som är lite mindre lättfödd.
Med vänlig hälsning!!