Frågor till er med lösdrift

Sv: Frågor till er med lösdrift

Druvan skrev:
Ni som har lösdrift;

-Tar ni in hästarna vid en speciell temperatur eller kan dom bo ute vid t ex -25 grader?
-Täckar ni hästarna och när i sådana fall?
-Vad har ni för underlag i ligghallen?
-Upplever ni att hästarna känns trötta vid träning?
-Hur gör ni om hästen blir svettig?
-Hur löser ni det när hovslagaren kommer med uppvärmd plats etc?
-Har ni hästarna på fri tillgång hö? Har ni aldrig upplevt att dom blir ohälsosamt tjocka? Vad ligger eran hökostnad på? Behöver ni ge kraftfoder alls?

Tacksam för svar :)
-Nej, nordsvensk och varmblod med tjocka pälsar. Se bara till att hålla bädden i ligghallen ren och torr, jag rengör varje dag precis som en vanlig box, kanske lite överarbetat men med massor av torrt strö tror jag att de trivs bäst.
-Nej, inte än i alla fall, möjligtvis om det är kallt efter ridtur.
-Tjockt lager med spån, över det massor med halm (såg att det var dyrt där du bor, men kolla om du kan hitta halm på rundbal eller stora fyrkantsbalar, betydligt billigare)
-Nej, varmblodet är bara sällskapshäst och rids inte, nordisen blir sällan trött.
-Rider oftast mitt på dagen, ännu är det ju varmt, annars får det bli täcke en liten stund och promenad så han torkar upp.
-Min hovslagare är tack o lov inte så kinkig, står i lösdriften å verkar, men snart är stallet klart då får han lyxa till det i stallgången!!
-Provade det men nordisen förvandlades till en boll på ett par veckor så det funkar tyvärr inte trots att han rids kontinuerligt, nu får de ca 10-13 kg fin-fint analyserat hö var/dag uppdelat på 4-5 ggr (extra mycket sent på kvällen).
Jag betalar 1.50 kr/kg levererat upp på skullen, kraftfoder; "krubbskrammel" +mineraler till nordisen och ca. 1,5 kg till varmblodet som är lite mindre lättfödd.

Med vänlig hälsning!!

Funkar det med enbart spån på en lösdrift eller blir det för kallt för hästarna att ligga ned på? Antar att halm är skönare för hästen...

Vi har enbart spån (som permanentbädd), den hålls varm hela vintern, skulle tro att den är skön för hästarna att ligga på :love: ! Skulle gärna ha halm överst, men tyvärr kan det vara svårt att få tag på bra halm på rimligt avstånd ibland.

13 hästar i lösdrift.
1 Shettis och 1 Kallblodstravare, resten Islandshästar.

-Tar ni in hästarna vid en speciell temperatur eller kan dom bo ute vid t ex 25 grader?
De går kvar ute med mera mat.

Efter arbete och ibland före, så att de inte skall börja arbeta kalla.

Grus med spånbädd eller massor av halm.
Beroende på om hästarna i den fållan får äta halm eller ej.

Nej, men ibland litet stela.
Men då så tar vi in dem i stallet och täckar några timmar före arbete.

Ställer i stallet med täcke på tills de är torra.
Vi har ett isolerat men ouppvärmt stall med 5 boxar.

Värmer upp det där isolerade stallet.
Man måste ha en uppvärmingsbar sjukbox för varje påbörjat 10-tal hästar på lösdrift.

-Har ni hästarna på fri tillgång hö? Har ni aldrig upplevt att dom blir ohälsosamt tjocka? Vad ligger eran hökostnad på? Behöver ni ge kraftfoder alls?
Fri tillgång går inte. Då så skulle de explodera.
Hökostnad? Per häst, per månad eller totalt/säsong?
Kraftfoder efter analysen på höet.

Ska tillägga att vi har nu valt att mocka ut all halm och lägga in torv. Det funkar inte med halmen, de skiter som jag vet inte vad och halmen blir jättetung att mocka i. Förhoppningsvis blir det bättre med torven.
(jag är dock lite halvt emot torven, då man ju blir en stor miljöförstörare... men jag gör så mycket i andra delar så jag blundar lite nu ;) )

Tar ni in hästarna vid en speciell temperatur eller kan dom bo ute vid t ex -25 grader?
-Hästarna (halvblod+shettis) går alltid ute, men de är mycket duktiga på att gå in själva om det är otrevligt väder. De tillbringar mycket tid i lösdriften.
Ena hästen är helklippt och får täcke tidigt, andra hästen oklippt och täcke vid väta
Sandbotten men premanentbädd av mycket halm och lite spån.
-Upplever ni att hästarna känns trötta vid träning?Nej, mina sover mycket i sin ligghall och är lika pigga som vid installning.
-Då får den stå i boxen och torka med t.ex. fleecetäcke på sig.
-Hur löser ni det när hovslagaren kommer med uppvärmd plats etc? Har stallgång i anslutning till lösdriften. dock ingen värme.
De har fritillgång, äter ca 20kg/dygn samt har bete hela året. Tar eget hö, dvs ingen kostnad... Bägge har bra hull, halvblodet äter dock kraftfoder 2 ggr dagligen, totalt 3kg/dag då han har svårt att hålla hullet annars.

Tveksamt om singel kan räknas som godkänt strö, jag tycker du skall ställa frågan till djurskyddsmyndigheten innan du beställer.
PL

Druvan skrev:
Ni som har lösdrift;

-Tar ni in hästarna vid en speciell temperatur eller kan dom bo ute vid t ex -25 grader?

1. nej han går ute oavsett väder

2. Han har regntäcke nu, ska snart rakas och då kommer han få ett vintertäcke såklart

3. Halm

4. Nej, han är alltid superpigg, mkt gladare och positivare sen han börjat vara ute dygnet runt

5. Skrittar av honom ordentligt för hand, täcke på och ut i hagen

6. Finns tillgång till stall så det är inga problem, inte uppvärmd men han har aldrig klagat....

7. Ja nästintill, vet ej kostnader ej mitt stall, betalar 900 i månaden inklusive hö, betfor och morötter

8. Fodrar med musli beroende på hur mkt jag rider

Jag har en liten följdfråga:

Ni som har sto och föl i lösdrift - hur gör ni med täcken? Tar ni bort bensnörena på täcket för att undvika att fölis trasslar in sig? Jag har provat att lägga på täcke på stoet i boxen, fölis gillade det inte men letade sig under till slut för att dia så jag hoppas att det inte blir något problem.

Ärtsingel är småstenar.
Tillräckligt små för att vara "mjuka" att ligga på, men tillräckligt stora för att det inte skall vara tungt att mocka.
Sandbädd är annars också ett alternativ.

peter_lundin:
jo, det kanske är säkrast att höra med djurskyddsmyndigheten innan man byter helt. Men först kommer jag förmodligen testa med singel i halva och halm i andra halvan av lösdriften, eventuellt ha två olika lösdrifter eller vindskydd. För att kolla vad hästarna tycker. Det känns ju absolut viktigast för mig.
Jag vet inte riktigt varför de skulle ha något att invända dock? Är det grovleken du tänker på? Sandbäddar är ju annars något jag vet som kor egentligen helst skulle vilja ha men det funkar ju inte alls att hålla rent.
Bara man inte snålar med mängden så formar det sig bra efter hästen och det blir bekvämt och torrt att ligga på.
Tycker de inte om det är det ju bara att kärra bort till lämplig plats i hagen :)

Täcke på sto med föl?
Jag har haft svettäcke på mitt sto i stallet en gång, och det var himla roligt att pilla med spännena. Men jag har hittils inte haft någon anledning till att ha täcke i hagen.
Nej, jag förstår inte varför ett digivande sto, som förmodligen inte utför något speciellt krävande arbete annars, skulle behöva ha täcke i hagen.
Men OM det nu vore så skulle jag hellre ha svanssnöre än bensnören och spänna maggjordarna lite tajtare.

Det är något sånt jag har tänkt mig också, att ha snöre under svansen istället för bensnören. Och ett välsittande täcke, det var ju himla kul att noppa med tyckte fölis! :) Jag har i och för sig aldrig hört om några olyckor med föl och täcken, nån annan som har hört nåt?

Hästen jag har är ett arabiskt fullblod som sätter väldigt lite vinterpäls (typ ingenting). Hon brukar inte frysa när det är riktigt kallt och snö, men däremot när det är blötsnö/regn och blåsigt, blötan går rätt in. Det här är första vintern jag ska ha prova att ha henne på lösdrift. Jag brukar ha så lite täcke som möjligt även annars och tänker inte täcka om det inte behövs, men jag vill inte att hon ska behöva få ont i ryggen för att hon står och spänner sig hela vintern heller.

Fölis klarar sig nog bättre, hon har tätare och ulligare päls, aldrig badad och inte lika noga ryktad. Men jag är inte helt främmande för att lägga på henne täcke heller OM jag märker att hon fryser jättemycket! *hukar mig* :p

Intressant att nån annan också funderat på det här med täcken på "lösdrifts hästar". Jag har en Islandshäst och en shettis som går i lösdrift och som har täcken på sig när det är blöt snö eller riktigt riktigt kallt. I hagen som finns i samband med lösdriften finns det både betesmark och skog. Eftersom det finns skog så e jag alltid rädd för att nån av hästarna ska fasna i nåt träd och göra sig illa. Hit tills har det gått bra men...

nån som har erfarenhet av detta??
eller....

Risken för att hästen skulle fastna med täcket är inte större på lösdrift än om den bara går i hagen på dagen.
Men i vilket fall så, visst! Täcket kan gå sönder. Men de är ju oftast konstruerade så att täcket går sönder innan hästen gör det. Precis som att jag hellre använder en kass grimma i hagen så att den går sönder om hästen skulle, mot förmodan, fastna i något.
Nu använder jag inte grimma i hagen heller... :P

Men nu när jag tänker på det, jag känner flera ston med föl där stoet var tvungen att ha eksemtäcke sommartid. Och jag har inte hört om något som hänt.

Druvan skrev:
Det är individuellt utifrån hur hästen klarar av vädret. Är det bara kallt men lugnt ser jag ingen direkt anledning att stalla in hästen. I stormväder däremot tycker både häst & jag att det är skönare att få komma in, om man nu har någonstans att stalla upp.

Vid ihållande regn får min känsliga skrutta täcke på sig. Kanske vid riktigt låga grader också för att hjälpa henne bibehålla värmen då hon är dålig på att tugga i sig mer än måttligt med käk

Halm i nuvarande. Stått på spån också.

Nej, snarare mindre överenergiska - fördel!

Låter hästen torka innan utsläpp. I solsken torkar den dock ändå fortare ute.

På de lösdrifter jag stått har vi alltid haft tillgång till stall. Kanske inte uppvärmd, men torr och belyst plats finns ju alltid att erbjuda.

Står på fri tillgång hösilage. Vet inte vad den individuella hökostnaden kan ligga på då vi har många hästar i flocken, men man får räkna med minst 10-15 kg / häst. Hur mycket som går åt beror på hur mycket hästen stoppar i sig, också beroende på temperatur. Ger kraftfoder då min häst är svårgödd, lättfödda hästar behöver det knappast.

Angående underlag i ligghall är det inte krav på strö utan Djurskyddsmyndigheterna säger:
---------------
Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan
byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt
en torr och ren liggplats.
---------------------

Jag använder sand/grus som är mjukt och torrt alla årstider och lätt att gödsla ut.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Druvan skrev:
Ni som har lösdrift;

Jag hade lösdrift förra vintern så jag akn väl svara :)

Jag tog inte in mina hästar vid någon temperatur, om det däremot regnade eller blötsnöade så stängde jag ligghallen. Mitt fullblod gick med tunt vintertäcke/regntäcke under dagarna och lite tjockare (typ 280 g) under nätterna.

Först hade vi halm, sedan torv.

Tränade inte min häst så mycket då, men hon var väl ungefär som vanligt.

Stängde in hästen i ligghallen med fleecetäcke om hon blev svettig (hade inget stall)

Skodde hästen hos några bekanta som bodde ca 1 km bort (där jag har henne nu). Ponnyn som vi hade på foder verkade ägaren och vi tog in honom i ladugården (min häst vägrade å in där).

Hade väl inte direkt fri tillgång på hö. Jag gav dem så de hade att tugga på på natten och fodrade som vanligt några gånger om dagen. Kraftfoder på morgonen och eftermiddagen. Hade så dåligt hö så det var ett måste + att ponnyn åt alger som skulle blandas i fodret. Hyrde hagen och "stallet" av bonden som ägde det och fick då hö till så jag vet inte vad det kostade, men han behövde det inte så det blev billigt.

De blev inte tjocka, fullblodet var alldeles lagom och ponnyn gick tvärtom ner i vikt sen jag hämtade honom (han var ohälsosamt tjock när jag hämtade honom).

Rolle skrev:
Jag använder sand/grus som är mjukt och torrt alla årstider och lätt att gödsla ut.

Rolle på Österlen

Berätta mera! Vilken typ av grus/sand använder du, var köper du det och vad kostar det jämfört med spån, torv etc?

Köper lokalt hos en bekant i närheten som har grustäckt på sin mark, kan bli lite långt för dig kanske ;) . Det är av varierande sandkornstorlek vilket gör att det packar sig om man lägger det på ridbanan som jag också har gjort. Det tar dock 1-1,5 år innan det blir riktigt hårt. På ridbanan har jag lagt 20-25 cm tjockt lager nu i våras och det är så pass hårt redan att hästarnas tår inte sjunker mer än 4-5 cm i sanden.

Rolle på Österlen

:) Visst var det en container på bilden som hästarna bodde i??? Har haft en tanke på att man borde kunna sätta in en container i hagen åt dem men jag har inte fått nån respons på det mer än att de jag sagt det till har tittat knepigt på mig och undrat om jag inte är riktigt klok...

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat