Frågor till er med lösdrift

Druvan

Trådstartare
Ni som har lösdrift;

-Tar ni in hästarna vid en speciell temperatur eller kan dom bo ute vid t ex -25 grader?
-Täckar ni hästarna och när i sådana fall?
-Vad har ni för underlag i ligghallen?
-Upplever ni att hästarna känns trötta vid träning?
-Hur gör ni om hästen blir svettig?
-Hur löser ni det när hovslagaren kommer med uppvärmd plats etc?
-Har ni hästarna på fri tillgång hö? Har ni aldrig upplevt att dom blir ohälsosamt tjocka? Vad ligger eran hökostnad på? Behöver ni ge kraftfoder alls?

Tacksam för svar :)

Sv: Frågor till er med lösdrift

Hej!

Mina två går alltid ute! Varmblodspojke 7år och shettisflicka 2,5år. Dom kan gå in i stallet när dom vill då det alltid är öppet. Dom har spån att ligga på. Har aldrig täcke på utan enbart en stund efter ridning om han är svettig. Verkar mina själv och då står jag oftast utomhus. Än så länge har dom bete men sen får dom fri tillgång på hö. Varmblodet får lite lusern under vintern och han blir inte tjock och är väldigt pigg när man rider. Shettisen är ganska rund men hon ska köras in nu så hon ska nog bli lite slankare sen ;) Tror min hökostnad ligger runt 8000kr.

Hej!
Vi har 5 hästar (2 tävlingshästar i tävlingskondis, 2 gamlingar och ett sto under uppträning) som f.n går på lösdrift. Se har alla egna stall med spån som de går ut och in i som de vill, och det är mest på sommrarna när det är mkt odjur ute som de gör det. Tävlingshästarna tar vi in på nätterna när det blir väldigt kallt, men det är inte för att de inte klarar att vara ute, utan bara för vi inte vill de ska få för mkt päls....då de får de trots täcken.

-Tar ni in hästarna vid en speciell temperatur eller kan dom bo ute vid t ex -25 grader?
Det spelar ingen roll hur kallt det är, har de inte satt päls så får de täcke, men när de väl satt päls klarar de det mesta. Det är när det regnar, blåser och kryper ner mot noll det är värst, då kan de få vintertäcke på. Men kyla klarar i regel de flesta hästar bara de får nog med mat oxå.

Se ovan. Täckar för det mesta om det blir under -20 på natt...
Spån i stallen.
Nope! Inte ens vid snabbjobb på bana!
Då får de rejäla täcken, med hals. MAT! Och är det för kallt så kan de få gå in i stallet tills de torkat.
Han står i stallet/Vi har trots att vi har lösdrift även stall på gården.
-Har ni hästarna på fri tillgång hö?
Så gott som iaf! MKT hö får de, tävlingshästarna får fritt.
Har ni aldrig upplevt att dom blir ohälsosamt tjocka?
Tjocka?? Varför skulle de bli de? Det går åt mkt mer energi när de går ute, speciellt när det blir kallare. Om man inte vill att hästarna ska bli tjocka så är det kraftfodret man ska skära ner på
Vad ligger eran hökostnad på?
INte räknat efter, men de äter ca 10-15kg /dag beroende på temp och vem av de vi pratar om. Kostar 1.75/kg.
Behöver ni ge kraftfoder alls?
Det är klart, hästarna behöver mineraler och vitaminer som alla andra. Och tävlingshästarna får självklart det dom ska ha i kraftväg(havre, kli)
:)

Kul att du intresserar dig för lösdrift :)
Det är verkligen ett naturligt sätt för hästarna att leva, och iaf de VI har ääälskar det!! :bow:
De kan göra som de vill hela tiden .Gå in när de vill, gnaga på träd när de vill, strosa omkrgin och strecha heeeela tiden osv osv

Såhär gör jag:

Nej, de går ute jämt. Möjligen får de gå in när det är vårvinter och de börjat tappa vinterpäls och det är kring 0-gradigt, snålblåst, blötsnö och sedan fryser till o blir kallare. Det beror på om de ser ut att frysa eller ej. Hellre 25 minus än sånt väder! Våra hästar klarade sig bra på lösdriften under några kalla vinterveckor för några år sen när vi hade neråt -30 - 35. Men då gav vi fri tillgång till stråfoder.

Nej, inte jag. Men jag funderar på att istället för att stalla in x timmar då de är svettiga efter ridning skaffa ett bra andastäcke och lägga på tills hästen torkat .

Sandbotten med halm ovanpå.
Nej, har jag aldrig gjort. Å andra sidan har jag inte ännu haft någon häst i "tävlingsträning" på lösdrift. Men, jag kan inte föreställa mig att det ställer till några problem med orken. Däremot kanske det blir lite jobbigt för hästen med all päls och då kan det hända att jag vill klippa.

Stallar in tills den torkat innerst inne i pälsen.

Vi har ett stall med boxar och stallgång. Dock ej varmstall. Men ingen hovis har vägrat komma hittills!

-Har ni hästarna på fri tillgång hö? Har ni aldrig upplevt att dom blir ohälsosamt tjocka? Vad ligger eran hökostnad på? Behöver ni ge kraftfoder alls?
Nej, jag har inte fri tillgång på grovfoder. Hade för några år sen för unghästarna. Upp till ca 2,5 år var det bra. Därefter börjar många av dem tjocka på sig för mycket. Jag har aldrig haft en häst som inte blir tjock med fri tillgång på mat. Hökostnad? Ja, jag har gett kraftfoder om höanalysen visar att höet inte räcker. Ger i byttor till hästarna ute i hagen. Lucern hackad strå gav vi ett år som proteintillskott - det strödde vi ut i portioner på marken.

Jag har inget eget lösdriftsstall, men jag kan berätta hur de gör i det stall där jag rider och där hästarna går på lösdrift

Beror på, de hästar som rids stallas upp när det blir FÖR kallt.

Näpp, vi vill att de ska ha päls.

Halm och torv.

Absolut inte!

lägger på ett täcke, alternativt får stå inne (vi har boxstall också) tills de torkat.

Det finns ett boxstall också, så vi använder stallgången där.

Ja, fri tillgång på hö, men ger lite kraftfoder till de hästar som rids ändå. Kostnad vet jag inte, det är eget hö.

Tar ni in hästarna vid en speciell temperatur eller kan dom bo ute vid t ex -25 grader?
Nej, hon står ute i allt väder och i alla temperaturer. :banana:
Ja, men bara om hon blivit svettig av en ridtur, täcket tas då av morgonen därpå.
Ligghallen är inte riktigt färdig ännu, men jag tror det skall vara torv.
Inte var jag märkt av. Hon visar tydligt om hon orkar eller inte orkar bli riden.
Lånar en box och låter henne torka upp det värsta med vanligt stalltäcke, sen strax innan jag skall hem så blir det på med utetäcke och hon släpps ut i hagen igen.
Finns stallgång :)
-Har ni hästarna på fri tillgång hö? Har ni aldrig upplevt att dom blir ohälsosamt tjocka?
fri tillgång men jooo, lite tjock blir hon allt, men hon är en islandshäst av modellen som gärna lägger på sig, dock inte ohälsosamt mycket. och blir det så så får hon väl stallas upp för att bantas i den mån man kan banta en häst under vintern :) Det mesta av det dem äter går ändå till att hålla sig varm.
Ingen aning, tror det går en ensilagebal i veckan (8 hästar, bara 4:a på lösdrift) ala 400 kr
Yrpa får kraftfoder 1 gång om dagen, efter ridningen, den/de dagar hon vilar så tas hon in för visitering och får efter det äta kraften i lugn och ro. Detsamma gäller fullblodsstona hon går med, dem kommer in för extra kraftfoder, men de är även dräktiga.

-Tar ni in hästarna vid en speciell temperatur eller kan dom bo ute vid t ex -25 grader? Mina går ute jämt. Har inget vanligt stall utan endast lösdrift (skulle det vara ngt får jag låna box o stallgång i grannstallet)
-Täckar ni hästarna och när i sådana fall? Vid långvarigt regn och långvarigt blötsnöande. Märren går med täcke från nu till i vår då hon är frusen, valacken går utan.
-Vad har ni för underlag i ligghallen? Spån och halm (två uteboxar)
-Upplever ni att hästarna känns trötta vid träning? Nej. Tvärsom ;)
-Hur gör ni om hästen blir svettig? Lägger på täcke tills den torkat. Ev går ut o går med täckena på.
-Hur löser ni det när hovslagaren kommer med uppvärmd plats etc? Lånar stallgång i grannstallet.
-Har ni hästarna på fri tillgång hö? Jajemen (hösilage)-Har ni aldrig upplevt att dom blir ohälsosamt tjocka? Nej, då får jag rida mer ;)-Vad ligger eran hökostnad på? Ca 1900:-/månad, balarna går på 450:- st och det går nästan en i veckan.
-Behöver ni ge kraftfoder alls? Nej, märren får för att orka bygga muskler (hon är 21) men valacken får inget.

1. Det beror på vind och nederbörd. Är det alldeles stilla, har jag dom ute i nästan vilka temperaturer som helst.
Men är det kallare än -10 och blåser, får de stå inne.

2. Efter ridning, vid kallare än +10 grader. Ingen vind-ute med bävernylontäcke med fiberfoder och hals. Vind- inne med fleecefoder, tas av när det blivit blött efter en stund. och ev. byts ,eller så är hästen torr. Tjockt och kraftigt regntäcke med foder vid underkylt regn eller snöblask.
Vid hemska oväder och extrem kyla- inne med värmande täcke.(natt)
Dag alltid ute oavsett väder.

3. spån.

4. Nästan aldrig. Bara då det varit oväder med mycket blåst och hård vind hela natten, som man inte kunnat förutse på kvällen.

5. Kolla fråga 2.

6. Jag har ett vanligt stall med stallgång, men med boxar som fungerar som lösdrifter allihop, eftersom de har en extra utgång bakåt mot hagen. Hästar, fåglar, möss, (tom räv) hovslagare, vänner o bekanta går ut och in som de vill.

7. Har i år ett sånt fruktansvärt starkt och proteinrikt hö, så det går inte ha dem med fri tillgång, kompletterar med halm. Mat 4 ggr/dag.
Förut har de alltid fått kraftfoder 2ggr/dag.
Hökostnad 1,70/kg inkl. hemkörning.

Tölva

Nej, de bor alltid ute. Gamlingen täckas dock med tjockt vintertäcke om det är kallare än -15, samt ifall det blåser och snöar. Kallblodet har björnpäls som är sgs som vattentät.
Se ovan.
Spån, permanentbädd. Fryser aldrig p.g.a. att den "brinner", varmt o skönt för hästarna att ligga på. De ligger inne och sover varje natt.
Nej, tvärtom. Speciellt gamlingen hålls betydligt mjukare i lederna.
Varm/lite svettig: på med andastäcke och ut igen. Mkt svettig: får stå inne i stallet med fleece/ylletäcke(har en box att vara i vid rykt o.dyl.) tills det värsta har torkat, sedan andastäcke på och ut.
Har en verkstad med gjutet golv med belysning och möjlighet till uppvärming.
Sgs fri tillgång, fyller på morgon och kväll i foderhäcken. De äter 10-15 kg/häst/dygn. De blir inte tjocka, då får man rida mera. Däremot är det ju klart att magen blir större då man ger såpass mkt grovfoder, de är inte direkt slimmade men det är ju för att tarmarna tar upp mera plats, inte att de är feta. Hökostnad beror på höpriset för året.
De får sin kraftfoderranson när de tas in i samband med ridning/visitation, gamlingen får lite mera, kallblodet får en näve havre att skölja ner mineralerna med.

Jag har mitt sto inhyrt på ett lösdriftsstall.

De går ute oavsett väderlek och temperatur. Det är inte varmare i stallet än det är i lösdriften.

Jag kommer nog att göra det någon gång under vintern. Hon har en ömtålig rygg så hon får absolut inte stå och spänna sig i hagen. Jag kommer att hålla noga koll på väder samt temperatur och kolla hur hon är i kroppen. Upptäcker jag att när det är under 15 minus ute så blir hon för kall ja då får hon ha täcke.
Jag hoppas dock att hon kommer att slippa.

Halm strö.

Nej. Varför skulle de? Att stå inne i en box och inte röra på sig kan inte vara mer onaturligt för en häst. Att få gå in och ute som de vill är bra mycket närmare det naturliga.

Hon rids aldrig svettig.

Genom att själv verka henne. :angel:
Den frågan behöver jag aldrig fundera på.

-Har ni hästarna på fri tillgång hö? Har ni aldrig upplevt att dom blir ohälsosamt tjocka?
De går på fri tillgång till hösilage. Min häst var riktigt tjock under sommaren och har fortfarande en del kvar att ta av, men hon har gått så sakterliga ned i vikt. Jag tror att hon kanske kommer vara åt det runda hållet, men inte för rund och det är jag nöjd med.

Det vet jag faktiskt inte eftersom det ingår i hyran.

Ja, lite grann. Hon behöver lite extra för att bygga muskler, men inte mycket. Några dl korn och betfor samt någon dl special olja och mineraler och fri tillgång på saltsten.

De bor ute hela tiden. Bara de har mat och någonstans de kan komma undan regn/snöblandat.

Nej, inte jag. Några av de andra har täckat när det varit kallt och regnat. Bara de har mat och kan komma undan regn så klarar de sig bra tycker jag.

Spån underst och sen halm.

Nu vid pälssättning är han lite trött, men det är ju väldigt individuellt. Annars tycker jag inte han brukar vara trött.

Skrittar tills det torkat närmast huden, sen släpper jag ut.

Vi har tillgång till stall där vi kan ställa dom på gången för att göra iordning för ridning och verka etc.

Fri tillgång ja. Precis flyttat till nytt ställe, får se vad kostnaden landar på där. Förra stället jag stod på där var de i snitt 10 unghästar och där åt de väl kanske upp en storbal ensilage på 1-2 dgr de allra kallaste dagarna. Inte tjocka, de äter så mycket de behöver för den energiförbrukning de har (mer kalla dgr etc). Iaf min häst sköter det bra och slutar äta när han är mätt. Ger lite lucern nu vid pälssättning, men i vintras/våras har jag inte gett nåt extra. Det kan vara att man kan behöva ge lite när gräset börjar komma för då väljer de ofta självmant bort ensilaget och äter det lilla gräs som finns och får då kanske inte i sig allt de behöver.

Lite bilder också.

Vi mockar i ligghallen, under taket och på vägen grind->ligghall.
Det är fem hästar som går på lösdriften. De har en uppvärmd vattenkopp.

Så småningom här:
http://web.telia.com/~u85811931/losdrift/losdrift.html

Tillägga att hagen är 5 ha, mestadels fin "gammel-skog".

Senast ändrad:

Ja, hästarna verkar gilla det väldigt mycket!
Det är lätt att mocka och hålla rent också.

Jag är ju dock inhysning, så äran får nog gå till mina stallägare ;)

Spider84 skrev:
Det är inte varmare i stallet än det är i lösdriften. .

Menar du att ni har isolerad lösdrift med värme då eller? Eller är stallet helt enkelt osilerat "kall-stall"?

Spider84 skrev:
Nej. Varför skulle de? Att stå inne i en box och inte röra på sig kan inte vara mer onaturligt för en häst. Att få gå in och ute som de vill är bra mycket närmare det naturliga..

Min häst är väldigt trött när hon går på bete (maj-oktober). Hon går och sover när man rider, så jag har fått för mig att hon kanske har svårt att koppla av och sova när hon går ute dygnet runt....

Stallet är ett kall-stall. Det föredrar jag att ha om det ska vara stall överhuvudtaget.

Mitt sto är också väldigt seg under betesperioden, men hon har inte varit det när hon gått på lösdriften nu sen en månad tillbaka. Hon har inte gått på lösdrift sedan tidigare kan jag tillägga.
Jag tror mer det har att göra med allt gröngräs och värmen än att de går "löst". I alla fall när det gäller mitt sto. Även alla insekter gör henne oerhört trött.

Spider84 skrev:
Stallet är ett kall-stall. Det föredrar jag att ha om det ska vara stall överhuvudtaget.

Ok, på gården som vi har köpt är det också kallstall (förra ägaren har bara haft hästar där sommartid). Trodde jag skulle bli tvungen att isolera och hela kittet, men det kanske inte behövs? Är det inte jobbigt med t ex rykt och sadling när det är så kallt? Funkar det att temporärt värma upp stallet med värmefläktar när man får besök av hovslagare och veterinärer?

Hovslagarna jag hade, när min häst var skodd, klagade aldrig på att det var kallt så jag har inte ens tänkt på det problemet. Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig med några tips.

Jag har haft 2-3 hästar i ett kallstall under 3års tid och det har aldrig varit något problem. Det var mycket väl ventlireat eftersom det var små glipor mellan plankorna = inget drag men luften rörde på sig hela tiden.

Enda gången jag upplevt problem var när min häst var klippt och det var 20 minus ute. Då fick jag ha tjocka täcken på henne där jag inte borstade och snabbt täcka där jag hade borstatt, men annars har jag inte haft några problem alls.

Grejen med ett stall som är lika kallt som det är ute eller närapå är att det inte blir någon omställning för hästen när den går ut/in. Är stallet uppvärmt så innebär det en påfrestning för hästen varje gång den går ut/in. Har man det strax över noll punkten så minimerar man det så mycket man kan, men har det så när det är så bekvämt (för människan) att ha det 15 plus i stallet.

Vi stänger endast in hästarna om det regnat i fler dagar så de behöver få torka upp. Kyla är inget vi stänger in för- det är ändå nästan lika kallt i stallet ;)
Om det skulle behövas så har hästarna varsitt regntäcke. På mergur används det om det regnar ihärdig på sommaren, för han fryser så när hans exemtäcke blir blött. Har ännu inte behövt täcka vintertid nånsin...Utom ull/fleece då när de är svettiga...
Torv
Nej inte trött, men just nu blir Andi sjöblöt av vanlig skrittrunda vilket ju beror på att han har vinterpäls nog för en normal oktober- inte för sensommarvärme :D
Är det plusgrader så fodrar jag hö inne i ligghallen, inget täcke. Är det noll/minus blir det fleecetäcke eller ulltäcke ett tag tillsammans med hö inne. Vid sällsynta fall får hästen stå inne med ulltäcket under natten, tillsammans med massa hö och halm.
Vi har inte bara en lösdriftsbox utan ett lösdriftsstall, hovslagarn kan alltså verka som i vanliga stall i stallgången. Stallet är förståss inte uppvärmt utan det är ett kallstall med "naturlig ventilation". Det blir så varmt som hästarna o fåren värmer upp det med kroppsvärmen, vi har tyvärr ingen termometer så jag vet inte hur kallt det kan vara. Men ör det minus ute är det minus inne... Han verkar båda hästarna på 20min och har hittintills inget emot arbetsmiljön här. Han sköter dessutom hästarna själv, vi stänger bara in dom i ligghallen så tar han in o ut den han verkar.
Många frågor på en gång, Vi har inte fri tillgång men vi har oxå gräs i hagen året om så de är sysselsatta. Vi anpassar mängden hö efter väder/kyla, de får självklart mer om det är kallt. Båda hästarna är c-ponnystorlek (islandshästar) o de får ca 6kilo hö en kall vinterdag. Kraftfoder får de om de när arbetat, de får alltså inget när de har vintervila.

Nu har jag letat torv som en galning men det finns inte att få tag på här uppe :cry:. Halm är också svårt (och DYRT!). Funkar det med enbart spån på en lösdrift eller blir det för kallt för hästarna att ligga ned på? Antar att halm är skönare för hästen...

Jag har ingen speciell gräns för när jag tar in hästarna, det handlar snarare om de börjar se ut som dränkta råttor eller på annat sätt ser ynkliga. Svetttäcken finns om det skulle vara nödvändigt. Exempelvis om jag måste ta in dränkta råttor.

Jag har stall också som jag kan ta in dem i, där finns även stallgång att verka dem i. Jag klär mig efter temperaturen när jag verkar. Uppvärmda stall är dessutom ofta fuktigare vilket för mig gör det jobbigare att jobba.

Jag märker ingen direkt skillnad vid träning annat än att hästarna eventuellt är mindre stela. Dessutom ser jag i princip aldrig gallor på mitt sto numera vilket annars kunde uppkomma under natten installad.

Jag har för närvarande permanentbädd, halm. Nästa år blir det förmodligen ärtsingel.

Fri tillgång på hö, de äter kanske 10-15 kg var per dag. Digivande stoet har fått kraftfoder men det är snart slut på det. Valacken vet jag ännu inte om han kommer att behöva något. Han verkar hålla hullet mycket bättre än ifjol.
Mitt problem har alltså inte varit att någon blivit för tjock, snarare tvärtom så att jag har varit tvungen att fodra med kraftfoder.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka