Frågor om vaccinationer!!

M

Munkis1

Hej!

Har köpt en häst som har stått på landet och ej blivit vaccinerad på flera år och ska då grundvaccineras.
Har jag fattat rätt om jag säger att hästinfluensa och stelkramp är det viktigaste att vaccinera mot? Har en vallak så abortvirus är ju inget att tala om. Han äter vanligt hö, och då behöver jag inte vaccinera mot botulism eller?

Mina frågor är:
1. Stämmer det att hästinfluensa vaccinet är tre sprutor med mellan rummen 4-6 veckor mellan spruta 1 och 2. och fem månader mellan spruta 2 och tre. och sedan en till innan den gått 1 år från det första. och efter den en ny spruta varje år?
2. Har stelkramps vaccinet också sådana intervaller eller ger man bara en och sen är det tre år till nästa?
3. Sedan undrar jag om hur mycket hela grundvaccinationen kommer att kosta tills jag är i gång som vanligt och kan vaccinera varje år på influensan och var tredje på stelkramp. Alltså vad kostar det varje gång, och hur kan jag kombinera både stelkramp och influensa så att det blir billigt. de måste ju kunna ge båda samtidigt eller?
4. Är det något mer man måste vaccinera mot?

/Sanna

Sv: Frågor om vaccinationer!!

När jag grundade unghästen förra året så körde vi samma intervall på influensavacc som stelkramp. Kostanden blir billigare om du åker ut till vetrinären mot för att du tar ut distriktsvet, men priserna varierar så oerhört, har hört allt från 200 till 900 för en kombispruta (influensa + stelkramp) Du får komma till mig, jag har duktig och billig vet "nästan på gården"!;)

Hur lång tid det ska gå mellan vaccinationerna varierar lite beroende på märke men ungefär som du skrev stämmer på dom flesta influensapreparaten förutom att den fjärde sprutan ska ges inom ett år från att den tredje gavs. Stelkramp är oftast bara dom två första sprutorna som ingår i grunden. Dom flesta vaccinerna finns både kombinerat stelkramp och influensa och enkel influensa eller stelkramp. Så om du ska ge både stelkramp och influensa blir det ändå bara en spruta. Jag vaccinerar bara mot influensa och stelkramp, botulism behöver man bara ge om man fodrar med hösilage.

1:a och 2:a sprutan kostade, tror det var strax över 900!! Dyrt var det iaf. Mne vi bor långt från vetrinären, så det blev en del bensinkostnader å sånt för att hon fick köra en bit.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 291
Senast: Enya
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar