Frågor om skoning!

M

MissCrazy

Hovslagaren ska komma på Onsdag, alltså 3 Maj.
Och jag ska tävla klubbtävling på söndagen den 7:e maj.

Och eftersom jag rider min häst väldigt mycket än vad hon gått förrut, och en del på grusvägar och så, så funderade jag på att om jag borde sko henne, då hon även ska tävla i år. Hon har aldrig gått med skor förrut.


Frågor:

1. Ska jag sko henne? Hon är ju ovan och gå med skor, då kanske det inte bra såhär tidigt före en tävling?
2. Hur länge ska hon vila fosingarna efter hovslagaren varit här, eftersom det är hennes första gång (om hon nu ska skos) ?
3. Ska jag sko runt om ? Tänkte mest på att när hon broddas, så kan hon fastna och gå omkull (min kompis har själv varit med om detta)
4. Behövs blindbroddar? Är broddar lätta att sätta på?
5. Vad betalar ni för en runt-om skoning?
 
Sv: Frågor om skoning!

Varför ska du sko? Ömmar hästen?

I mina ögon är det vansinne att sko "bara för att", dumt OCH onödigt.
 
Sv: Frågor om skoning!

sånt här vet din hovslagare!

hovarna skonas av att vara skodda om du rinder mkt på hårt underlag, såsom asvalt och grus. om du ska tävla på gräs är skor en fördel. men kanske det räcker med skor fram?

jag batelar 800 kr för en helskoning, 600 för halv, 400 för verkning :D
och då har jag en DUKTIG hovslagare som även är mästare och lär ut andra :banana: såfinafötterså..:angel:
 
Sv: Frågor om skoning!

Jag skulle låta hästen vara oskodd om hon inte får några problem med det. Mycket bättre för hästen!
 
Sv: Frågor om skoning!

Jag tycker du ska som om du anser att hästen behöver skos, men inte annars. Det har inte så mycket och göra med hur ofta du rider hästen, bara för att hästen rids hårdare nu dvs. mer krävande så behöver det inte betyda att den behöver skos för den sakens skull, tänk i stället efter på vilket underlag du rider på i stället och vad det blir för slitage på hovarna.

Hästar som mest går ute i hagen (mjukt), och rids på ridbana och i ridhus där underlaget är mjukt kan nog mycket väl gå utan skor men om man t.ex. rider distansritt och rider ute mycket så att hovarna slits mycket (tänk dig att vissa skor är i princip helt utslitna efter de längsta distanssträckorna) då kan man förstå varför de hästarna skos..

Så ja, om du anser att det sliter på din hästs hovar och att du rider mer på underlag som kräver det så kanske du ska överväga att sko hästen men annars finns det ju ingen större anledning (förutom möjligen på vintern kanske), det kostar ändå så bara mer pengar :p.


Men är du osäker så rådgör med din hovslagare.
 
Sv: Frågor om skoning!

Fråga din hovis. Jag skulle inte sko om det inte behövs det är bara onödigt om hon går bra utan skor.
 
Sv: Frågor om skoning!

Rider du hästen väldigt mycket redan nu utan skor, så finns det ingen anledning att sätta på henne skor!
 
Sv: Frågor om skoning!

Om du ska sko eller ej beror helt på om hästen behöver det. Dvs sliter den ner sina hovar för hårt och/eller ömmar? Om inte - sko inte. Din hovslagare kan ge svar på hur hästen sliter hovarna, om den ömmar känner du ju själv.

Ofta räcker det med att sko fram, men även där kan hovslagaren ge svar.

Hästen behöver inte vila efter skoning och den ska INTE bli öm efter skoning. Däremot kan de som får skor på sig för första gången behöva några dagar att vänja sig vid skorna. Det är dock väldigt individuellt. Min valack fick skor som fyraåring och det tog honom låång tid att vänja sig, mitt sto skoddes som 1½-åring drygt och hon hade inga som helst problem och behövde inte vänja sig alls.

Du ska INTE brodda nu, om du inte ska tävla hoppning på gräs och det är halt t ex.
Vad menar du med att hästen kan fastna och gå omkull av broddarna??

Broddar är lätta att sätta på, men de behövs inte nu, det är när det är halt och isigt man har brodd (och gräsbrodd när man tävlar på blött gräs och/eller lerigt underlag i hoppning etc. Då har du gräsbrodd. ). Blindbrodd kan du också skippa.

Min hovslagare tar 850 kr vitt + resa för helskoning, utbildad och 'godkänd'. (Jag betalar ett helt annat pris men jag har lyckats få ganska saftig rabatt genom åren, så jag betalar 1300 kr för två helskoningar med tåriktning)
 
Sv: Frågor om skoning!

Palema skrev:
sånt här vet din hovslagare!

hovarna skonas av att vara skodda om du rinder mkt på hårt underlag, såsom asvalt och grus. om du ska tävla på gräs är skor en fördel. men kanske det räcker med skor fram?

jag batelar 800 kr för en helskoning, 600 för halv, 400 för verkning :D
och då har jag en DUKTIG hovslagare som även är mästare och lär ut andra :banana: såfinafötterså..:angel:

Jag kan inte sko bara fram, eftersom ja, jag kommer tävla på gräs, då måste hon vara broddad, och jag kan inte bara ha broddar fram, det kan bli farligt.
 
Sv: Frågor om skoning!

cactuspower skrev:
Jag tycker du ska som om du anser att hästen behöver skos, men inte annars. Det har inte så mycket och göra med hur ofta du rider hästen, bara för att hästen rids hårdare nu dvs. mer krävande så behöver det inte betyda att den behöver skos för den sakens skull, tänk i stället efter på vilket underlag du rider på i stället och vad det blir för slitage på hovarna.

Hästar som mest går ute i hagen (mjukt), och rids på ridbana och i ridhus där underlaget är mjukt kan nog mycket väl gå utan skor men om man t.ex. rider distansritt och rider ute mycket så att hovarna slits mycket (tänk dig att vissa skor är i princip helt utslitna efter de längsta distanssträckorna) då kan man förstå varför de hästarna skos..

Så ja, om du anser att det sliter på din hästs hovar och att du rider mer på underlag som kräver det så kanske du ska överväga att sko hästen men annars finns det ju ingen större anledning (förutom möjligen på vintern kanske), det kostar ändå så bara mer pengar :p.


Men är du osäker så rådgör med din hovslagare.

Som sagt, rider jag en del på grus, då det är tjugo minuters skritt till ridhus och ridbana (40minuter fram o tillbaks) och jag kommer tävla på gräs.
 
Sv: Frågor om skoning!

Alexandra_W skrev:
Ofta räcker det med att sko fram, men även där kan hovslagaren ge svar.

Du ska INTE brodda nu, om du inte ska tävla hoppning på gräs och det är halt t ex.
Vad menar du med att hästen kan fastna och gå omkull av broddarna??

Broddar är lätta att sätta på, men de behövs inte nu, det är när det är halt och isigt man har brodd (och gräsbrodd när man tävlar på blött gräs och/eller lerigt underlag i hoppning etc. Då har du gräsbrodd. ). Blindbrodd kan du också skippa.

Men det är Just hoppning jag tävlar, och nu när vår-sommar säsongen är här , så blir det en del på gräs. Så givetvis måste jag ha broddar då.
Om hästen stannar så tar det sån tvärstopp med frambenen (inte alltid, beror lite på broddar och underlag ju) så bakbenen glider in under hästen och hästen kan slå runt bak och landa på rygg över ryttaren. Min kompis gjorde det med sin häst, och då var det ändå bara små broddar.
Och blindbroddar är ju bra, så det inte fastnar en massa skit och grus i hålen , så man måste gänga, det är ju jobbigt.
 
Sv: Frågor om skoning!

Jag har tävlat en hel del på gräs på ponny, och i ärlighetens namn aldrig broddat. Enda gången jag broddat sommartid har varit för terrängprovet i FT.
Tävlat en hel del oskott med, utan problem.

Och som sagt, varför sko henne?

Hmm, om nu risken för frivolt framåt var så stor skulle de flesta hästar stå på öronen hela vintern. Men om du får för bra grepp med brodden så har du broddat i onödan...
 
Sv: Frågor om skoning!

Är det bara för broddarna du skall sko så går det bra att rida med broddade boots, då slipper du problemet med blindbrodd också. (Eftersom man bara använder bootsen när broddarna behövs)
 
Sv: Frågor om skoning!

MissCrazy skrev:
Hovslagaren ska komma på Onsdag, alltså 3 Maj.
Och jag ska tävla klubbtävling på söndagen den 7:e maj.

Och eftersom jag rider min häst väldigt mycket än vad hon gått förrut, och en del på grusvägar och så, så funderade jag på att om jag borde sko henne, då hon även ska tävla i år. Hon har aldrig gått med skor förrut.


Frågor:

1. Ska jag sko henne? Hon är ju ovan och gå med skor, då kanske det inte bra såhär tidigt före en tävling?
2. Hur länge ska hon vila fosingarna efter hovslagaren varit här, eftersom det är hennes första gång (om hon nu ska skos) ?
3. Ska jag sko runt om ? Tänkte mest på att när hon broddas, så kan hon fastna och gå omkull (min kompis har själv varit med om detta)
4. Behövs blindbroddar? Är broddar lätta att sätta på?
5. Vad betalar ni för en runt-om skoning?


Brodd behövs ju knappast så här års. Vintertid går mina hästar med skor som har fast brodd. Såg att det var gräsbrodd du menade, det har jag ingen erfarenhet av.

Om du skall sko eller inte är helt beroende om du har märkt att hästen behöver det. Ömmar den och sliter fötterna för fort för det du gör just nu, så skall du sko.

Visst kan resultatet bli sämre om du skor för första gången så nära inpå tävlingen. Fast å andra sidan så har jag aldrig märkt en häst som har reagerat så mycket när den fått sina skor för första gången. Det enda är att de den första gången man rider ut på grusväg går försiktigt i början och sedan när den märker att det inte ömmar, så tar den plötsligt ut steget mer och kan slappna av.

Hälsning Maja
 
Sv: Frågor om skoning!

Nå, nu har hovslagaren varit här och verkat. Väntar ett tag till med skoningen, eftersom besöket låg så tätt intill tävlingen.
 
Sv: Frågor om skoning!

Om du har en bra hovslagare tycker jag att du ska rådfråga honom/henne. Vad ska du tävla i? Hoppa på gräs kan ju bli en kluring. Jag har inte så jättemycket erfarenheter av oskodda hästar utan tycker att du ska gå till en BRA hovslagare och fråga.

Beror ju på hästen. Om hon ömmat etc. :)
 
Sv: Frågor om skoning!

Nå, nu verkar det som om jag skulle lyssnat till mitt hjärta
och skott i alla fall.. För sist hovslagaren var där, så ömmade hon flera dagar efter.. Sen när vi var med i klubbtävling i helgen
så blev vi utvägrade.. i nästa klass vi skulle starta så var hon halt : /
Troligtvis pga hovarna.. Har låtit hon vila igår, ska ut idag och longera o se hur hon går.. Det kan ju vara en sträckning bara, men jag är tveksam..
Plus att hon fått två sprickor i ena hoven (inte den hon var halt på)
så det ser ut ungefär som en klöv-liknande hov i mindre skala.
 
Sv: Frågor om skoning!

Byt hovslagare
Hästen skall inte ömma efter verkning och det skall inte bli sprickor i hovarna.
 
Sv: Frågor om skoning!

emindy skrev:
Byt hovslagare
Hästen skall inte ömma efter verkning och det skall inte bli sprickor i hovarna.


Vi har alltid haft denna hovslagare. Han har skott våra hästar i ca 10-12 år. Har aldrig haft problem med hästar som ömmar tidigare.
Småsprickor i hovarna har hon alltid haft, som hon inte haft några men/lidande av, men detta är ganska stora sprickor.
 
Sv: Frågor om skoning!

MissCrazy skrev:
Vi har alltid haft denna hovslagare. Han har skott våra hästar i ca 10-12 år. Har aldrig haft problem med hästar som ömmar tidigare.
Småsprickor i hovarna har hon alltid haft, som hon inte haft några men/lidande av, men detta är ganska stora sprickor.

Prata åtminstone med hovslagaren och begär en förklaring varför din häst ömmat efter de två senaste verkningarna men inte annars.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp