Frågor om skoning!

Sv: Frågor om skoning!

Vet inte om jag bör ringa vetrinären eller hovslagaren först..
När jag longerar hon så går hon rent, men när jag rider i trav
så känns det rätt ostadigt..
Vet ju inte om hältan beror på fosingarna eller det är nåt annat..
 
Sv: Frågor om skoning!

MissCrazy skrev:
Jag kan inte sko bara fram, eftersom ja, jag kommer tävla på gräs, då måste hon vara broddad, och jag kan inte bara ha broddar fram, det kan bli farligt.

Varför kan du inte bara ha broddar fram om du har oskott i bak?
Det går några av våra lekt. ponnyer med vintern runt, samt när de tränas och tävlas på gräs.

Har själv inte haft det på min häst då hon har skor runt om, utan då broddar jag alla fyra fötterna.
 
Sv: Frågor om skoning!

Han_naH skrev:
Varför kan du inte bara ha broddar fram om du har oskott i bak?
Det går några av våra lekt. ponnyer med vintern runt, samt när de tränas och tävlas på gräs.

Har själv inte haft det på min häst då hon har skor runt om, utan då broddar jag alla fyra fötterna.
Rent belastningsmässigt och om man tävlar i hoppning så vill man nog ha samma fäste runt om. Barfota runt om går bra, broddar runt om går bra men har man barfota bak och broddat fram riskerar man nog att hästen glömmer av sig och halkar till.

Eller? Jag funderar bara teoretiskt eftersom jag själv aldrig tävlat på gräs. Det är av någon anledning inte så vanligt här uppe.
 
Sv: Frågor om skoning!

Jag skulle vilja ha samma fäste runt om i första hand. Men om nu min häst behöver skor fram och inte bak så kan inte jag se det riktigt som ett hinder att inte rida på gräs. Visst gäller det en 150 hoppning så kanske det inte är så bright men hur många 150 hästar är oskodda?

Visst får nog hästen bättre fäste i avsprång/landning med brodd runt om med brodd och skor runt om. Men jag tror inte att den "glömmer bort" att den inte har skor och brodd i bak om den har det i fram.
 
Sv: Frågor om skoning!

Var och tävla i lördags.. vi kom inte över ett enda hinder:/
men i alla fall, kändes bra när vi galopperade på gräs, utan skor
Men hon får lätt sprickor och skit, så efter nästa tävling så är det nog skor på som gäller:P
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp