frågor om respekt

Seabaz

Trådstartare
Igår när jag skulle gå och lägga mig låg jag en stund och grubblade. Hade varit på utställning under dagen och jag vet inte hur många hundar det var men det var 100-tals minst!
Och med alla hundar så följer alla hundägare :angel: ;)

Jag tyckte det jag grubblade över var klurigt och kom inte på något bra svar alls!

Om man har en hund hela livet så hoppas jag att det blir ens kompis, arbetskamrat och/eller livspartner på något sätt.
Ska man vara partners så måste man respektera varandra.

Hur respekterar man hunden?
Mitt svar på det blev: Låta den vara ifred när den vill det och typ när den äter, samt underhålla hundens behov av motion och hjärnstimulans, beroende på vilken ras man har då - mer eller mindre.

Men hur vinner man hundens respekt?
Mitt svar: Man ska vara mild men bestämd, en stark ledarprofil. Men hur blir man en bra ledare då om man inte är det i människorvärlden redan?
Människor är ju olika och vissa tar för sig mer än andra. En del får stå i skuggan kanske hela livet?

En incident jag såg på utställningen som jag tror kan ha varit såhär:

Hunden, en schäfer, hane, enligt min bedömning kanske runt 1-1,5 år. Den häll på och gjorde precis som den ville, drog i kopplet och skällde när dom försökte säga åt den vilket resulterade i att den skällde ännu mer.
I mitt huvud hade denna hunden redan "tagit över" hundägaren, en ganska liten kvinna på runt 35-40 år. Hunden såg sig själv som ledaren och skulle därför göra som den ville men hindrades av ett koppel mellan den och kvinnan!

HUR ska denna kvinna kunna resa sig upp och bli ledare över hunden, vinna hundens respekt?

Sv: frågor om respekt

Mitt bästa tips är att träna tävlingslydnad. Det låter kanske trist och konstigt. Men...

-Du bestämmer precis allt
-Hunden vinner hela tiden på att göra som du säger (endast positiv förstärkning i träningen!)
-Hunden börjar tycka att du är en rolig person som hittar på så mycket

Så... Efter ett tag så blir hunden helt enkelt hjärntvättad!! Matte är jätterolig, och när hon bestämmer så brukar det hända nått roligt. Det sitter till slut i ryggmärgen på hunden att direkt reagera på mattes röst.

Det tycker jag är ett superbra knep för oss hundägare som inte har "det".

Visst kan man köra med trix istället. Men det är sällan man lägger ned samma noggranhet på det.

Så när man fått den nyckeln så kan man gå vidare och plocka med mer och mer i vardagen också!

Kan ju helt enkelt vara så att det var första utställningen som hunden var på och att den "spelade över" pga alla hundar och människor..... I sådana lägen kan det vara svårt att hålla hunden lugn och få den att lyssna

Tippan: Okej, jo det låter ju logiskt faktiskt...

Gnist: Helt klart kan jag ha fått helt fel bild av hunden, absolut. Den kan ju ha varit "blockerad" för det var utställning och 100-tals hundar.
Men det finns ju även hundar som är sådana hemma med :idea:

Så jag var bara nyfiken på hur man går till väga med en sådan hund för jag visste inte själv.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 913
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 198
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar