Frågor om osteopati

P

Pälskling

Jag undrar över vad en osteopat egentligen gör, och hur osteopatin skiljer sig från andra alternativa behandlingsformer.

För ett par dagar sedan hade hästen besök av en osteopat. Det ser ju inte så mycket ut för världen när osteopaten gör en behandling - inga direkta, tydliga manipulationer utan mest - ja, vadå?

Jag är inte kritisk mot behandlingsformen, det är andra gången hästen får en behandling och själv ska jag på mitt andra besök imorgon.

Problemet är snarare att förklara för andra vad det är på fel på hästen och vilken sorts behandling den fått.

Vad kan man vänta sig för resultat från en osteopatbehandling jämnförelsevis från en kiropraktisk behandling (som är mycket mer påtaglig)?

Hästen hade en muskelbristning djup ned i ländmuskulaturen, med medföljande avlastningsspänningar. Osteopaten menade att i och med konstant arbete försvinner inte blödningen riktigt i bristningsområdet utan finns fortfarande kvar och gör muskulaturen öm.

Åsikter, synpunkter och erfarenheter kring osteopati välkomnas.

Sv: Frågor om osteopati

Hallå!
Osteopatin är en mjukare form av kiropraktik/naprapati. Alla tre beh.formerna liknar varandra men osteopaterna vill hjälpa kroppen till självläkning. De anv mjuka metoder som påverkar muskler, leder och inre organ. En kiropraktor beh i regel end ryggraden medan en osteopat ofta även vill påverka andra delar av kroppen.
Ex. vid muskelspänningar i ryggen, som ju är väldigt vanligt bland både människor och hästar, drar den/de spända musklerna i kotkropparna längs ryggraden -varje ryggkota har en eller flera muskler fästade i sig. Detta resulterar i att kotorna kommer ur sitt läge. Genom manipulation kan man släppa på musklespänningen och på så sätt påverka den/de påverkade kotorna. Det är detta som görs på olika sätt beroende på om det görs av en kiropraktor eller osteopat.

Min erfarenhet säger mig att osteopatens tekniker ofta ger ett mer hållbart resultat medan en kiropraktor löser problemet för stunden. Det kan däremot ta något längre tid innan man känner/ser en förbättring efter en osteopatbeh. Nackdelen med kiropraktorerna är att vissa av dom är alltför hårdhänta och kan då göra mer skada än nytta.

Hästar är stora och starka djur men mycket känsliga varelser, man behöver inte ta i mycket för att påverka dem. Personligen föredrar jag definitivt en skicklig osteopat framför en kiropraktor men alla terapeuter arbetar olika så ibland kan man bli positivt överaskad.

Trotts att jag är väl medveten om riskerna med allt för hårdhänta metoder så gjorde jag misstaget att släppa en kiropraktor på min häst, det tog ett halvår att få ordning på hennes rygg efteråt.

Hoppas du fick svar på din undran.

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka