Frågor om ormar

Å

Åska

Hej!

Är det någon här som har eller har erfarenhet av ormar?

Det är nämligen så att jag går i terapi för min ormfobi. Nu när vi har suttit ner och pratat om dessa otäcka ( men dock väldigt spännande) djur så har en fråga väckts hos mig.

Har ormar något sätt som de kan meddela sin människa om hur de mår? Kan den visa ett den är hungrig eller törstig? (dricker ormar förresten?) Eller är de bara så där...kräliga som jag har uppfattat dem?

// Åska

Sv: Frågor om ormar

Har noll erfarenhet eller kunskap av ormar, så lita inte helt på mig nu... :P

Men ja, ormar dricker.
Hunger vet jag inte, tror mig minnas att de helt enkelt ska matas när de skitit? Så isf blir ju det lite av en signal iofs... Annars vet jag inte riktigt, jag tror nog att man kan se om ormen är hängig eller så om den mår dåligt osv precis som på andra djur :-)

Får ta och ringa en uppfödare eller dylikt. Fast ormar är kanske sådär onåbara som de ser ut. Hur som helst så ser jag inte fram imot slutsteget i min terapi när jag skall kunna umgås med en orm... :crazy:

Annars kan du ju kika in på zoonen.com eller repti.net också, där finns en hel del reptilfolk :-)

Det klarar du av, det slår jag vad om! Vem vet, du kanske blir så överförtjust att du skaffar egna! ;) :)

Jag har jobbat en del med ormar och visst kan man se hur de mår.. En av ormarna jag hade ute i utställningen som visningsorm kunde jag direkt märka om han var lugn och trygg eller om han kände sig osäker.. Var allting lugnt och bra var han jättelugn och lade sig med huvudet i minnacke, men så fort som det blev lite för mkt ljud och rörelse så blev han alldeles stel.. Så visst kan man avläsa en del "sinnesstämningar" hos dem. Dock tror jag inte att man skall inbilla sig att ormar kommer att kunna visa tillgivenhet etc.. I bästa fall tror jag att de ser en som en bra och trygg pinne att hänga på.

Nja...så förtjust blir jag nog aldrig! :smirk: Tycker det räcker om jag kan hantera deras närvaro på ett sansat sätt!

Tack för tipset med sidorna! :)

Tror inte heller att ormar visar någon tillgivenhet. De är ju inte direkt flockdjur som häst eller hund och efter vad jag förstår så är det direkt några ömma mödrar heller..

Det måste vara en orolig situation för en orm när den måste vistas i en bullrig miljö. Jag tänker tex på när jag var på en kryssning i somras. Där fanns en man ( en anställd alltså) som gick runt med en stor boa på diskot som han lät folk klappa och hålla i. Jag tyckte så synd om den ormen ( ja, på behörigt avstånd förståss!), det kan ju inte vara lätt att vara inne på ett disko när man inget hör utan reagerar på vibrationer. Den såg faktiskt ganska orolig ut, flärpade med tungan och ville inte vara stilla. När visningen var över så gick de in i ett angränsande rum, typ personalens matsal, och la ormen på golvet. Där krälade den runt och de anställda klev över den. Nu kan jag ingenting om ormar men ett sånt hanterande kan inte vara såvida snällt...

Nej, ormar kan inte må bra av sånt :mad:
Skulle skjuta en del ägare om det var tillåtet ;)

Det beror på att folk har oftast inga erfarenheter av ormar. Hade han gjort likadant med en hund så hade säkert många reagerat. Hade god lust att säga till mannen på båten men det bar imot att gå fram med tanke på vad han hade i famnen! :smirk:

Åska skrev:
Hej!

Är det någon här som har eller har erfarenhet av ormar?

....

Har ormar något sätt som de kan meddela sin människa om hur de mår? Kan den visa ett den är hungrig eller törstig? (dricker ormar förresten?) Eller är de bara så där...kräliga som jag har uppfattat dem?

// Åska

Jag jobbar en del med ormar och visst märker man på de vad de är på för humör. De har ju inga ansiktsuttryck utan man får gå på kroppsspråket. Har en "visningsorm" som är ruskigt morgontrött och tydligt visar att han inte vill gå upp och visa sig. Han stretar emot som en bångstyrig två-åring.. :D Den andra visningsormen är en riktig gulleplutt som inte har nåt emot att ligga runt nacken eller i knät. Våra ormar äter varannan vecka och de visar om de inte vill äta (men då är det dags att ringa veterinären). Ju mer man jobbar med dem, desto mer lär man sig om dem. :smirk:

Lycka till med terapin! Förresten.. jag fick besök av en tjej som tidigare varit rädd för ormar (kanske inte direkt fobisk) och nu är stolt ägare till en boa-orm. Så man ska aldrig säga aldrig.. ;)

Usch!! Sådant är så respektlöst mot djuret, tycker jag. När jag hade visningar så var det alltid mkt noga att det inte blev någon trängsel kring oss utan att alla som ville komma fram och klappa fick göra det i tur och ordning. Det fungerade i 99% av tillfällena alldeles utmärkt..

Sv: Frågor om ormar, LÄS! skryttråd!!!

Nu ni!!! :bump:

I förrgår var jag på mitt sista terapimöte. Vi kollade på bilder, plockade med leksaksormar och titta på ormskinn. Sedan åkte vi till en kvinna som har ormar.
Den första ormen var en liten tjursnok som är ca 1 år gammal. Det pirrade som bara den i benen när de plockade fram henne men döm om min förvåning när den första tanke som slog mig var att hon var så söt! Jag upplevde det också som att jag fick typ samma kontakt med henne som man kan få med en hund eller katt.

Den andra ormen var en ganska stor majsorm som är grå och svart och därmed ganska lik en huggorm. Han var jag inte lika skraj för utan jag vågade hålla honom själv och lät honom ringla sig över arma och hand. Jag vågade också plocka upp honom när han ringlade iväg i soffan. Jag hade under hela tiden på mig en pulsklocka för att kunna hålla koll och behöver jag säga mer än att jag hade vilopuls när jag höll i den stora ormen.

Jag är SÅ JÄKLA STOLT! Tänk att jag vågade!

Ni som har fobier, testa att gå på terapi. Jag kände mig fullständigt trygg med min psykolog och ormägarinnan. De var helt toppen!
// Åska

Hej Åska
Först måste jag ge dig ett stort GRATTIS för att du tar itu med din ormfobi!
Du hade lite frågor ang ormar. Tror nog jag kan hjälpa dig, har haft ormar i 15 år.
Visst kan man se på en orm vilket humör den är på, man ser när den blir hungrig men man behöver träna sitt öga för att se detta.
Vill du ha svar på mer frågor eller tom vill hälsa på så är du välkommen att höra av dig till mig. Jag har haft orm-fobi-terapi här tidigare med bra resultat.
MvH pippi

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV