Hej! Jag har börjat träna NH med mitt sto, och går efter boken "Islandshästar och horsemanship". Första steget är att röra hästen överallt med händer/rep/plastpåse och andra redskap. Första frågan: var ska hästen vara när man gör detta? I boxen eller på stallgången lös? Ute? Andra frågan: innan man går vidare ska hästen tillåta att du rör den överallt, och den ska vara avslappnad, men ändå "med". Min häst tillåter mig röra henne med olika saker överallt och är avslappnad och "med", men t.ex då jag rör henne med en plastpåse (dit har vi kommit hittills) är hon avslappnad, men jag ser att hon är vaksam och hela tiden sneglar på vad jag gör. Hon accepterar det, men är inte helt ok med det. Men eftersom hon inte protesterar, ska jag gå vidare eller ska jag upprepa övningen tills hon typ inte bryr sig om vad jag gör? Tredje frågan: plastpåsen igen, när jag skulle röra hennes ansikte med den, var hon inte helt ok med det. Fortfarande avslappnad och inga kraftiga protester, men hon vände bara lugnt bort huvudet och verkade tycka att det var lite otrevligt. Ska jag då följa efter henne? Ta i grimskaftet och vända tillbaka huvudet mot mig?
Nästa steg är att flytta och leda henne. Jag vet att en repgrimma + ledrep skulle vara bra att ha och det underlättar, men går det att utföra övningarna med vanlig grimma och ett lite längre grimskaft?
Vad är nästa steg/vad kan man göra till näst efter dessa steg? I boken är det join up som följande kapitel handlar om, men det tas inte upp som ett "nästa steg", utan mera bara som en förklaring till vad det är + att jag inte har kunskap eller möjlighet till att göra det.
Tusen tack för svar!
Nästa steg är att flytta och leda henne. Jag vet att en repgrimma + ledrep skulle vara bra att ha och det underlättar, men går det att utföra övningarna med vanlig grimma och ett lite längre grimskaft?
Vad är nästa steg/vad kan man göra till näst efter dessa steg? I boken är det join up som följande kapitel handlar om, men det tas inte upp som ett "nästa steg", utan mera bara som en förklaring till vad det är + att jag inte har kunskap eller möjlighet till att göra det.
Tusen tack för svar!