frågor om murar och utfyllnader

B

BeastieBabe

SS har ju utkommit med en mur i plast, är det någon som vet om man får ha den på tävlingar?

Och när räknas en bit mur under ett bomhinder som mur och inte bara utfyllnad? är det en mur när över halva hinderhöjden är "murutfyllnad"? eller är det bara "utfyllnad" då?

ex den på bilden nedan, men tänk murlådor istället.. denna är ju ganska klart att det är utfyllnad men om borgen vore högre, ex över halva hinderhöjden, är hindret då en mur istället för ett räcke med utfyllnad?

:)

Sv: frågor om murar och utfyllnader

SS hindrena får väl inte andvändas på tävling, eller är det bara stöden som det gäller?

varför skulle dom inte få användas? det är ju träbommar precis som till vanliga hinder.. och TR säger att sålänge hindrena inte är av en natur så att dom skrämmer hästen (dvs uppgjort taskiga skrämselhinder) så får man använda dem sålänge de uppfyller kraven på rivbarhet höjd etc etc..

men nu handlar inte tråden om det!

varför skulle dom inte få användas? det är ju träbommar precis som till vanliga hinder.. och TR säger att sålänge hindrena inte är av en natur så att dom skrämmer hästen (dvs uppgjort taskiga skrämselhinder) så får man använda dem sålänge de uppfyller kraven på rivbarhet höjd etc etc..

men nu handlar inte tråden om det!

Har för mig att det är ngt med SS och inte tillåtna på tävling, men då är det antagligen bara stöden då.

har för övrigt aldrig sett ngr SS hinder på tävling. Varisig stöd, bommar, murar och andra utfylldnader.

Och jo, tråden handlar ju delvis om det eftersom du frågade om man fick andvända muren på tävling.

de andra hindren vet jag att man får använda, dock är det väl olämpligt med skållorna som åker ner, därav använder man nyckelhålsskenor istället..
jag har sett SS-stöden på tävling men inte bommarna, men det är för att dom faktisk är grymt fula och futuristiska och passar inte in i en ridhusmiljö precis..

men nu var frågan om SS-muren och när ett hinde rmed utfyllnad räknas som mur ist för ett räcke..

Murar, bommar och utfyllnadsmaterial har jag sett många tävlingar, Jag har varit med om att man haft hinderstöden på framhoppningar, aldrig på tävlingsbanan. Kanske dom är för lätta?

*kl*

Ja jag har nu fått svar från SS och muren är helt godkänd på tävling..

dock frågade jag inte om den vanliga skållorna dom har men har inspekterad dom vi ha på klubben och det går ju faktiskt att spänna åt dem så de sitter ordentligt och inte hasar ner :)

Vad spelar det för roll om det är en mur eller ett räcke? Man har ju båda sorter på tävling.

Anledningen till att man inte vill ha SS-skållor på tävling är att det är ytterst svårt att avgöra om det var en rivning eller ej om skållan hasar ner. Och det gör den oavsett hur hårt man spänner åt den, bara man trycker tillräckligt hårt uppifrån. Hasar den ner en decimeter är det ju lätt. Fem cm går också att se. En cm ser man nog också. Men det är ju en rivning om den hasar ner en mm! Och hur ska man kunna avgöra det som domare? Eller som banpersonal för den delen...

Ja exakt.
Dock så har dom ju nyckelhålsskenor som man kan sätta på stöd/infångare om man vill använda dom vid tävling.

Om man besöker deras sida, och under tips och råd finns det en bild på hur man kan göra.
Behövs endast till de översta bommarna
A. Vänd bomhållaren så att den flatare skållan kommer uppåt.
B. Dra åt nylonmuttern för att få ordentlig låskraft. (8 mm nyckel).
C. Markera begynnelsehöjden med tejp. Vid rivning eller hårt islag, kontrollera att bomhållaren sitter i sitt begynnelseläge. Justera läget om så erfodras.

Efter tävling lossa nylonmuttern.
SS hemsida

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 044
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 794
Senast: Angua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
4 025
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna