Frågor om mockning i hage*

Yrja

Trådstartare
Skriv först om ni har lösdrift eller installat och vilken typ av hästar ni har. Ponny, häst, shire-storlek eller vanliga vbl...

1. Hur mycket mark har ni, till hur många hästar och hur mycket går de på markerna? (ex. hur länge går era installade hästarna ute/dag? Hur stor del av året? etc)
2. Flyttar ni mellan olika hagar och isf. hur mycket/år går de i resp hage och vilken årstid.
3.Vad har ni för hagar (skog, äng, berg...)?

4. Det jag ffa vill veta är om ni behöver mocka era hagar, hur ofta och hur mycket?
5. Behöver ni sladda av hagarna på våren med traktor?
6. Går det att göra det överallt i hagarna?

7. Hur många hektar tror ni behövs per häst för att betet ska räcka en hel sommar (juni-okt)?
(1) Om marken får vila vintertid. (2) Om marken nyttjas tillsammans med annan mark även övriga året. (3) Som tvåan men att marken får vila 1-2 månader under våren.

Sv: Frågor om mockning i hage*

*puttar*

Kan ni inte svara på alla frågor så svara på så många ni kan.

Hej
Jag har just nu tre hästar
häst 1 Fullblod 14 år fölmärr lite tunn
häst 2 fullblodskorsning 19 år just nu för fet pga helt enkelt inte hunnit rida som jag hade velat
häst 3 2 år fullblod/halvblod lite fet

Hästarna går på lösdrift brukar stå inne 3-4 timmar per dag i snitt

Fölstoet får 1 kg havre de andra bara lite betfor

Jag har två ha mark, bördig vall, växer så det knakar plus ett litet skogsparti.

Två hagar vinterhagen med ligghall och foderbord med dränerat underlag 1 ha stor. Sommarhage utan ligghall 1 ha stor.

Mockar hagarna varje dag enda undantaget om det är snöstorm för då ser jag inget ändå. Hästana är så gott som parasitfria enligt träckprov.

Hästarna går i vinterhagen till ungefär sista april. flyttas till sommarhagen 1 maj om vädret tillåter. Vinterhagen putsas med gräsklippare. I juni tillbaka till vinterhagen för att beta av den ett par veckor medans eventuellt ogräs putsas i sommarhagen. Juli och framåt så länge betet räcker i sommarhagen. Sen putsas sommarhagen igen för att vara redo för nästa år

Det beror en hel del på vädret hur länge betet räcker. Förra året räckte betet ända till slutet av oktober. Jag började lägga ut hö i september men det var ingen som åt. September-oktober gick de därför i sommarhagen dagtid och vinterhagen nattetid. Men så var det en ovanligt mild höst samt en regnig sommar.

I år var jag lite lätt orolig för det var så torrt så ingenting växte här. Utan regn inget gräs men nu har det regnat och vips så skjuter gräset iväg

Tusen tack för ditt utförliga svar! :bow:
Hur mycket/dag får du mocka och gäller det året runt?

Fler önskas.

Stall med 6 boxar, normalt 6 hästar (i år 9 med extra sto + fölungar). Hästarna står på stall nattetid mellan 1 september och 1 juni ungefär. 1 juni till 1 september går de på bete dygnet runt.

1. Hur mycket mark har ni, till hur många hästar och hur mycket går de på markerna? (ex. hur länge går era installade hästarna ute/dag? Hur stor del av året? etc)
Sommarhagarna är 1 ha vardera. Där går 3 hästar på varje. Där går de mellan 1 juni och 1 september om det inte blivit nedbetat, då kan vi växla med någon annan hage. (Finns mer mark som används som fårhage men går att låna)
Vinterhagarna är uppdelade i 4 lite mindre hagar på ca 0,5 ha (någon större). Där går max 2 hästar i varje vintertid. Dessutom växlar vi lite så att de inte blir söndertrampade. Hästarna går ute mellan ca 8:30 och 18 på vintern.

2. Flyttar ni mellan olika hagar och isf. hur mycket/år går de i resp hage och vilken årstid.
Vi växlar hagar på sommar och vintertid. Ibland går de dock i vinterhagarna någon del av sommaren vid brist på bete.

Det är sådd vall, platta gräshagar. Gödslade i år.

4. Det jag ffa vill veta är om ni behöver mocka era hagar, hur ofta och hur mycket?
Nej vi mockar aldrig hagarna, vi har en hel del kajor som äter upp och sprider ut hästbajset så det torkar och nästintill försvinner. Har inga parasiter på träckprov på någon häst.

Vi brukar slå av hagarna varje år med traktor, så alla rator blir avklippta.

Ja det går att komma fram i alla hagar.

7. Hur många hektar tror ni behövs per häst för att betet ska räcka en hel sommar (juni-okt)?
(1) Om marken får vila vintertid.
Vi använder bara betet till september, men det brukar räcka med 1 ha på 3 hästar om det inte är rysligt torrt. Då byter vi hage, så kanske att det behövs 2 ha på 3 hästar för en sommarsäsong.

(2) Om marken nyttjas tillsammans med annan mark även övriga året.
-
(3) Som tvåan men att marken får vila 1-2 månader under våren.
-

Det brukar bli en liten skottkärra den minsta modellen som finns innan det blir leksaksvarianter. Fast det är ju lite olika från dag till dag men ungefär en skottkärra. När det är snö mockar jag i "balja" En gammal tvättbalja i plast som glider lätt över snön.

När det är snö mockar jag i "balja" En gammal tvättbalja i plast som glider lätt över snön.
Åh herre gud va smart!! Förra hösten gick vi i lera och snö med dåligt pumpade kärror och det var ingen hit! Hur tungt som helst och ärligt talat omöjligt ibland.

Jättetack! :bow: Vill ha så många auspekter på detta som möjligt!

Har ytterligare ett tips faktiskt om det är fruset men inte snö kan det vara knöligt att gå med skottkärra också. Ta en tunna av något slag inte för stor sätt den på en säck kärra och ett spännband runt om. Lättare att dra efter sig och välter inte lika lätt som skottkärran om man behöver gå över frusna hovspår.

Jag har två hästar (halvblod) som går i en knappt 1 ha stor gräsbevuxen vinterhage. De går där dagtid (ca 10-12 timmar) och står på stall nattetid. De går där 10 månader om året, sedan släpps de på bete på annat håll. Hagen vilar alltså i två månader.

Jag behöver aldrig mocka i vinterhagen av en enkel anledning; ger mina hästar hel havre som kraftfoder. Några havrekorn slinker alltid rakt igenom och följer med bajset ut. Direkt är kajor, kråkor, sparvar etc där och börjar picka sönder tollorna för att komma åt havrekornen. Det tar bara några minuter så är tollorna sönderpickade och gödslet utspritt (ungefär som Mitrolle skriver).

Behöver aldrig sladda vinterhagen. Gräset tar sig bra de två månader hagen får vila (brukar köra en omgång kalksalpeter runt midsommartid) och hagen brukar hålla sig i hyfsat skick hela vintern.

Har 2 st hästar. En islänning och ett varmblod.

1. Hur mycket mark har ni, till hur många hästar och hur mycket går de på markerna? (ex. hur länge går era installade hästarna ute/dag? Hur stor del av året? etc) *Vi har 2 ha delat på 2 hagar, en sommar och en vinterhage. Från maj till mitten/slutet av oktober går de ute dygnet runt beroende på väder. Vintertid tas de in vid 22:00 och släpps ut 5:30.

2. Flyttar ni mellan olika hagar och isf. hur mycket/år går de i resp hage och vilken årstid.*Har en sommarhage och en vinterhage.
3.Vad har ni för hagar (skog, äng, berg...)? * Sådd vall

4. Det jag ffa vill veta är om ni behöver mocka era hagar, hur ofta och hur mycket? * Jag mockar hagarna var dag i vinterhagen men i sommar hagen mockar jag bara ur när de är slut på betessäsongen.

5. Behöver ni sladda av hagarna på våren med traktor? *Vi kör med betesputsen flera gånger per säsong (ska göras idag) och därför behöver vi inte mocka i sommarhagen.

6. Går det att göra det överallt i hagarna? *Ja

7. Hur många hektar tror ni behövs per häst för att betet ska räcka en hel sommar (juni-okt)? Vår sommarhage som är klövervall och får näring vet vi räcker till 4 hästar en betessäsong.

Sommarhagen, där de brukar gå på heltidsbete mockas aldrig, men den är stoooor och rymmer ganska många hästar utan problem.
Min häst (hbl) går dock i en av vinterhagarna med en C-ponnyvalack.

Hagen är ca 30 x 100 meter, och där går som sagt en C-ponny och ett halvblod. De går för närvarande ute dygnet runt, men annars -under den varma årstiden- ca 5.00 - 21.00. Vintertid ca 8.00 -17.00, men då mockas inte hagen alls.

De går i samma hela tiden. De har dock en förlängning av hagen där det finns bete, där de får gå några timmar varje dag.

Det är odlad ängsmark, från början ett kobete. De nämnda vinterhagarna är dock inte så beväxta just nu, det är för torrt.

Vi fyller en skottkärra på två dagar när de går inne på nätterna. Nu när de är ute fygnet runt blir det nästan en kärra/dag.

Njae... Det görs inte, i vilket fall som helst. :D

Ja, de är i princip helt släta, utom sommarhagen som har ganska branta åstränder och en vägbro mm. Men denbehöver ju som sagt inte åtgärdas på det viset.

Det är ju inte så att allt blir lätt som en plätt! Maskinen väger ca 30 kg och jag flyttar den för hand. Det är ett ca tre meter långt slang med ett rör längst ut, som skiten åker upp i och in i behållaren. Den har två egna hjul och sedan en dragkrok med stödhjul på. Det tar fortfarande tid, och efter det att jag glad i hågen använde den i nästan två timmar första gången, kunde jag inte ens borsta en häst med höger hand. Man får lov att ta det i omgångar, när man är ovan. Man kan hänga sugen efter bilen. Den blir rätt tung, när den är full (rymmer 400 liter). Lite joxig att tömma. Men ”skitsugen” är högt uppskattad av mig!

Jag har 2 russ. På vintern installade på natten och nu på sommaren ute dygnet runt.

1. Hur mycket mark har ni, till hur många hästar och hur mycket går de på markerna? (ex. hur länge går era installade hästarna ute/dag? Hur stor del av året? etc) Sommarhagen används mellan april (när vårbruket börjar) och september. Den är på knappt 1 ha och uppdelad på tre olika fållor. Vinterhagen är så stor som jag orkar göra den. Sätter upp ny på stubben varje år, brukar bli runt 1 ha. När leran kommer brukar jag dela av en bit för att pållarna ska slippa slå ihjäl sig när/om det fryser. Hästarna är ute så mycket som möjligt även på vintern, minst 12 timmar.

2. Flyttar ni mellan olika hagar och isf. hur mycket/år går de i resp hage och vilken årstid. Flyttar mellan de tre olika fållorna i sommarhagen när det blivit nerbetat. I vinterhagen sparar jag som sagt en bit som bara används när det är fruset.

3.Vad har ni för hagar (skog, äng, berg...)? Platt åker. Beteshagen är insådd vall, kör gödning på varje vår.

4. Det jag ffa vill veta är om ni behöver mocka era hagar, hur ofta och hur mycket? Eftersom beteshagarna är så små mockar jag en gång om dagen, ibland två om jag är riktigt duktig. I vinterhagen mockar jag nån gång i veckan där hästarna fodras.

5. Behöver ni sladda av hagarna på våren med traktor? Brukar inte sladda hagarna men hugger ratorna i beteshagarna gör vi lite då och då.

6. Går det att göra det överallt i hagarna? Ja det gör det.

7. Hur många hektar tror ni behövs per häst för att betet ska räcka en hel sommar (juni-okt)? Jag har ju aldrig haft nåt annat än russ och shettis (som blir smällfeta av att titta på gräs). Till mina 2 räcker det mer än väl med det hektar vi har. Om det blir väldigt torrt och ont om bete brukar jag få ge lite hö.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 077
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 392
Senast: KAROLIJNAH
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat