Frågor om Loksele

L

lkn02001

jag är helt ny på körning, har faktiskt inte ens börjat än - men har en inkörd häst och är sugen på att komma igång.

Tanken är att vi ska både köra vagn och skogsbruk varför vi har bestämt oss för loksele.

Nu min fråga

Har studerat bilder på lokselar på häst och det tycks mig så att skacklarna fästs i dragringen vilken sitter fast i draglädret och däckellädret (? heter det så?). Draglädret sitter ju i sin tur fast i lokan och i min värld så betyder detta att hästen alltså drar vagnen i skacklarna, eftersom skacklarna är hårda och inte kan töja sig så borde ju det betyda att även om jag har draglinor så gör det ingen funktion? eller?

jag är helt med på att om jag fäster skacklarna längre upp på däckellädret så blir det fel, och draglinor måste användas.

angående detta så läste jag på nån sida att om man fäster skacklarna i dragringen så kan det innebära minskad rörlighet för hästen, är det alltså att föredra att fästa skackeln längre upp och använda dragläder och svängel?

Har kollat på brukskörning och då har dom ju skacklar eller kedjor till slädarna fästa i dragringen men eftersom den inte fäster i någon lätt rullande vagn bakom kanske inte denna trängande effekt uppstår?
 
Sv: Frågor om Loksele

Man kan inte vänta sig svar på bara någon timme här;)
Nussikan kommer säkert till undsättning när hon loggar in. Eller någon annan lokselemänniska:)
 
Sv: Frågor om Loksele

Sök på tidigare trådar i ämnet så finns det bra förklarat hur man gör när man ska ha loksele till rockard/gigg eller maratonvagn t.ex. Kolla på mina bilder så ser du hur vi har gjort. Man kan sätta lokor på vilken sele som helst och därmed använda den till vad som helst, men när folk tänker på loksele så tänker dom oftast på en arbetssele, och det behöver det absolut inte vara.
 
Sv: Frågor om Loksele

detkördes ofta utan draglinor med lokselar .om man vill ha draglinor o ch svängel skall det vara ett glapp draglänk/ skakel sän sätter man draglinorna i ringen
 
Sv: Frågor om Loksele

detkördes ofta utan draglinor med lokselar .om man vill ha draglinor o ch svängel skall det vara ett glapp draglänk/ skakel sän sätter man draglinorna i ringen

Skakel räm kallas dom här nere i söder dvs om man har rekade skaklar ska man ha seltungor men om du ska ha linor och svängel ska du ha skakel räm enligt min åsikt vet att det finns lite olika syn på det.
 
Sv: Frågor om Loksele

Om man har rem eller länk/seltunga är nog inte så viktigt .det som är viktigt är att det kan röra sig så mycket att svängeln kan röra sig tillräckligt mycket, det finns många varianter som rätt inställda är tillfyllest.
 
Sv: Frågor om Loksele

Nussikan: jodå, det har jag gjort. har inte känt att jag fått svar på mina frågor - snarare mer frågor! :angel:

nordtravare: fattar inte alls det med glapp-..?:crazy: men i övrigt, menar du att det inte är nån fara att dra t.ex. fyrhjulsvagn med enbart skaklar eller menar du att det finns dom som inte använder draglinor (= inte nödvändigtvis något bra)?

tore90: varför har du den åsikten? är det bara för att det är enklare att fästa linorna?

nordtravare (igen): men om jag har fasta träskaklar så borde ju effekten från draglinor och svängel utebli om de sitter fast i dragringen båda, eftersom att trä inte kan ge efter som läder...eller är jag dum?


jag har nog bara fått fler frågor nu tror jag... :angel: men mina frågor gäller just nu i alla fall arbetsselar eftersom hon ska jobba i skogen... eller anser ni att jag behöver två selar för att både arbeta i skogen och dra vagn?


en annan, ny fråga.. körde igår med travsele och rockard, och kom på att den rockard jag kan använda inte har "öglor" för att fästa skakelremmarna.. endast som en "hake" att häkta på i selen... kan man använda en sån till loksele? då måste jag ju snurra också på något sätt.. men hur?


*suck* jag som trodde det skulle vara en enkel match att fixa detta...:o
 
Sv: Frågor om Loksele

I dessa trådarna finns svar på dom flesta av dina frågor tror jag:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=843557
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=800532
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=772614
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=868860
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=849123
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=848979
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=835311
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=833736

Du kan ha samma lokor till olika vagnar, men du ska ha olika däcklar beroende på om du ska dra stockar i skogen eller dra en rockard/gigg eller vagn. Flakvagn med rekade skacklar eller skacklar till t.ex. släde kan du sätta fast i en arbetsdäckel men "vanliga" skacklar ska löpa fritt och ha höga skackelfästen.
 
Sv: Frågor om Loksele

Jo den åsikten har jag för att det är mycket lättare att få det till att glappa tillräckligt mycket med skakel remmar det är väldigt svårt att få till det med seltungor. Skaklen blir mycket mer fast vid ringen och rör sig inte fram och tillbaka med seltungor, därför är de bra när man ska köra med rekade skaklar

Svara på den frågan du ställde till nordtravare om det är ok: nej när du har fäst skaklen i dragringen med skakel rem hänger skaklen bara jämte och när hästen drar ska skaklen fortfarande bara hänga jämte och då ska det vara belastning i linorna, när hästen bromsar / går i med lut åker skaklarna fram lite så att de börjar dra i ringarna men efter som du även fäster backselen i ringen bromsar backselen vagnen genom skaklarna å sen när hästen börjar dra igen ska skakel remmen och däkelgjorden vara parallella alltså ska skaklarna bara hänga jämte och styra vagnen när hästen dra.
Blev kanske lite rörigt hoppas att du förstår.

Du bör fixa nån typ av "ögla" om du gör två 90 graders böjar på en järn stång och svetsar på så fungera det utmärkt kom i håg att ge plats till skakelremmen så den kan röra på sig.
Och nej snurra inte fast haken i drag ringen för du mister du glappet och då kan inte skaklarna röra sig fram och tillbaka och då kan inte hästen dra i linorna.

Om du går in på http://www.kuskringen.nu/ sedna Om körsport
sedna seldon så fins där lite info om tillpasning och liknande.

Hopps att jag inte röde till det onödigt mycket :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om Loksele

tore90: så du menar att skakelremmen ska vara så pass löst spänd att den när den glappar glappar så pass att draglinan tar i istället? i så fall fattar jag.. har det då någon betydelse om jag fäster skakelremmen i dragringen eller högre upp?
och om jag har förstått dig rätt nu så menar du att man gör på detta sätt i en arbetssele?

Nussikan: ska genast gå igenom länkarna!:) vill bara förtydliga det du skrev, om jag ska kunna använda olika däcklar men samma lokor så måste jag ha lokor där dragremmen(?) och dragringen inte sitter fast i däckeln? eller går de alltid att ta loss på något sätt?


och nu kom jag på! om jag överhuvudtaget ska kunna använda en loksele (med eller utan fritt löpande skaklar) så måste jag ha en svängel på rockarden eller hur?!
 
Sv: Frågor om Loksele

för att förtydliga det som kanske verkar rörigt. jag har en fyrhjuling med fasta skaklar och svängel (ombyggd trilla). Denna har jag inte använt ännu. Lånar även en rockard utan svängel och travsele vilket jag kört med.
Tanken är ju alltså att vi även ska kunna köra timmer i skogen med henne... därav arbetssele...
 
Sv: Frågor om Loksele

japp exat så menar jag :) glad att ni förståg hur jag menade ;)

vi sätta alltid skakelrämarna i dragringen då bakselen är fäst i denna men om ni sätter bakselen direkt i skaklarna kan man någ ha skakelrämarna högre up. Drag linjen till bakselen ska ju oxså vara OK.

Men om bakselen dras snet upot kan det kanske vara risk att den glider up och av:confused: bara en tanke har inte kollat i värkligheten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om Loksele

okej. tackar Tore90. det är ju ett alternaiv att börja med, hon rids ju ändå i huvudsak och både vagn och skogskörning blir ju en "hobby".

nussikan: kom på ttjag måste fråga dig. när man kör som du där däckel och loka inte sitter ihop. kan man använda samma sele i skogsbruk? och fästa timmerkälken i lokan, eller blir det helt fel då? finns kanske en anledning att de sitterihop på arbetsselar menar jag... hon kommer ju inte dra urtunga lass direkt...
 
Sv: Frågor om Loksele

okej, nu har jag studerat alla länkarna.. och slutsatsen jag kan dra är att enligt nussikan: finnlokor är bäst då de ger störst dragyta, (om man får tag på finnlokor, annars kanske norrlandslokor funkar?), silettdäckel ska de va om man har fasta skaklar vilken jag har på alla vagnar. däckeln ska inte sitta ihop med lokorna utan draglinorna fästs i dragremmarna som är fristående från däckeln.

fråga 1: som jag redan ställt. kan man använda denna konstellation till skogskörning, dvs att timmerkälken enbart sitter fast i draglinorna och däckeln endast används för tömmarna?

fråga 2: ang. problematiken med rockarden (ingen svägel), kan jag fästa draglinorna i fästena för långbrösta som finns på rockarden? den kan ju inte svänga fram å tillbaka, men hästen drar med lokorna och eftersom den är tvåhjulig och ganska lätt borde ju vagnen kunna ge med sig som svängeln gör (inte liiika lätt men ändå).


om det kan svaras ja på båda frågorna har jag planen klar för mig. gäller då bara att hitta en finnsele.. får kanske spara lite till.. har 6000 som tänkte användas till sele och en liten körkurs.. men men.. det är ett annat problem!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om Loksele

och ytterligare en fråga!

låt säga att jag har en loksele med fasta dragläder, typ arbetsmodell. Om jag fäster skaklarna högre upp på bukgjorden och låter skakeln ha mycket frigång. Därefter fäster draglinor i däckelringen. Borde inte hästen rimligen dra mer med draglinorna är skaklarna då.. förutsatt att draglinorna är ordentligt åtspända...?
blir det ändå en "trängande" effekt för hästen?
är det den "trängande" effekten som gör det olämpligt att trava och galoppera längre sträckor med arbetssele?


väntar med spänning på vad tore och nussikan svara på alla mina frågor. Andra är naturligtvis också välkomna!!!
 
Sv: Frågor om Loksele

fråga 1: som jag redan ställt. kan man använda denna konstellation till skogskörning, dvs att timmerkälken enbart sitter fast i draglinorna och däckeln endast används för tömmarna?

fråga 2: ang. problematiken med rockarden (ingen svägel), kan jag fästa draglinorna i fästena för långbrösta som finns på rockarden? den kan ju inte svänga fram å tillbaka, men hästen drar med lokorna och eftersom den är tvåhjulig och ganska lätt borde ju vagnen kunna ge med sig som svängeln gör (inte liiika lätt men ändå).

Svar Fråga 1: Nej om du kör en (i blekinge kalas det för hamel (stavning!?) i större delar av Sverige har jag hört att det kallas för doning men antar att det är samma som timmerkälke) måste du ha rekade skaklar det går inte med bara linor då en timmerkälke kan skjuta på i nerförbackarna. Och man vill inte att hästen ska få ett las timer i röven;) och till rekade skaklar bör man ha seltungor för om man har rekade skaklar vill man inte ha glappet. Det vill ju säga att man inte kan ha lösa lokor till rekade skaklar då de inte sitter fast i nån baksele.

Svar fråga 2: Om rockarden ger med sig och svänger som en svängel lär hästen blir väldigt irriterad då skaklarna kommer att slå i sidorna på hästen (enkel fysik;)) om du inte har svängel försvinner hela poängen med att ha linor då hästen ändå bara kommer att dra med en loka i taget. Spänn ej draglinorna för hårt kolla på svängeln (som du inte har om jag förstår rätt;)) så ska den röra sig fram och till backs om den inte gör det och linorna är slaka har du för långa linor. Vi brukar kolla detta i en svag uppförsbacke. Men en svängel brukar inte vara svår att fästa. :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om Loksele

låt säga att jag har en loksele med fasta dragläder, typ arbetsmodell. Om jag fäster skaklarna högre upp på bukgjorden och låter skakeln ha mycket frigång. Därefter fäster draglinor i däckelringen. Borde inte hästen rimligen dra mer med draglinorna är skaklarna då.. förutsatt att draglinorna är ordentligt åtspända...?
blir det ändå en "trängande" effekt för hästen?
är det den "trängande" effekten som gör det olämpligt att trava och galoppera längre sträckor med arbetssele?

Jag förstår inte vad du menar med den trängande effekten, varifrån blir den trängd?:confused:

jo det är meningen att hästen ska BARA dra med linorna skaklarna ska bara styra och bromsa. man ska häller inte späna linorna för hårt de ska vara lösa när hästen inte drar.

Jag har aldrig hört att det skulle vara olämpligt att trava/galoppera längre sträckor med en arbetsele. Det var en norrlänning på sm:et som körde par och han hade loksele av arbetsmodell till båda två i martonen (tror han hade det i både dressyren och presitionen oxså).

Jag är dålig på stavning i vanliga fal men nu är jag ruskigt tröt så nu blir det väll änu värre men hoppas ni förstår i alla fall ;)
 
Sv: Frågor om Loksele

Jag tycker du har fått bra svar från Tore90 men jag svarar ändå, även om det blir liknande svar J

fråga 1: som jag redan ställt. kan man använda denna konstellation till skogskörning, dvs att timmerkälken enbart sitter fast i draglinorna och däckeln endast används för tömmarna?
Nej, till skogskörning ska du ha en riktig arbetssele, helst med bågdäckel och fasta dragläder samt fästa skacklarna i dragringen.


fråga 2: ang. problematiken med rockarden (ingen svägel), kan jag fästa draglinorna i fästena för långbrösta som finns på rockarden? den kan ju inte svänga fram å tillbaka, men hästen drar med lokorna och eftersom den är tvåhjulig och ganska lätt borde ju vagnen kunna ge med sig som svängeln gör (inte liiika lätt men ändå).
Nej, det kommer skapa obehag för hästen om hela vagnen svänger fram och tillbaka och hästen kommer som Tore90 skriver att bara dra med en sida i taget, vilket blir väldigt ryckigt. Det är väldigt lätt att sätta dit en svängel på dom allra flesta vagnar och både du och hästen kommer känna en väldig skillnad.


låt säga att jag har en loksele med fasta dragläder, typ arbetsmodell. Om jag fäster skaklarna högre upp på bukgjorden och låter skakeln ha mycket frigång. Därefter fäster draglinor i däckelringen. Borde inte hästen rimligen dra mer med draglinorna är skaklarna då.. förutsatt att draglinorna är ordentligt åtspända...?
blir det ändå en "trängande" effekt för hästen?
är det den "trängande" effekten som gör det olämpligt att trava och galoppera längre sträckor med arbetssele?
Jag vet inte heller riktigt vad du menar med ”trängande” effekt. Ska du trava och galoppera mycket så är det absolut bästa att ha lösa dragläder som är fästa i enbart draglinorna, annars blir det lätt väldigt hoppigt och skumpigt samt att draglinjen blir bruten om du sätter draglinorna i en fast dragring och hästens rörelseförmåga hindras avsevärt (därav att det blir hoppigt och skumpigt). Ska du bara ut och lulla i skogen i skritt så funkar det att göra så, men för mer avancerad körning så är det inte så bra.
 
Sv: Frågor om Loksele

det jag menar med trängande är just det du skriver, att hästens rörelsefrihet hämmas. någon beskrev det som en trängande effekt (alltså hästen blir inklämd mellan skaklarna).

vad jag förstår så skulle jag alltså behöva två selar, en arbetssele och en "körsele" ? kan man lösa det så att man kan koppla av och på draglädret på däckelringen?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Shixle
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 332
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp