frågor om kapson

L

Lina_kj

vilken ska man välj? har tittat runt lite. jag vill ha en kapson som både går att longera me och användas vid ridning. det finns kapsoner som sitter upp bed hjälp av ett nackstycke, sånna som ser ut som ett helt träns och kapsoner med bara nosjärn som träs genom tänsets sidostycken. och sen...ska man ha fast eller ledat nosjärn. snälla hjälp mig genom kapsondjungeln :D

Sv: frågor om kapson

Om du ska kunna longera med den behöver den tre ringar och då rekommenderas inte "trä igenom tränset"-varianten - då behöver du ju ha ett bett i munnen också för att hålla tränset på plats vid longering.
Sen finns det ju cykelkedjevariant och fast variant, beroende på hur rörligt man vill ha det, upplever cykelkedjevarianten som mildare men mindre tydligt.
Sen väljer man helt enkelt en kapson man gillar utseendet på och som passar plånboken! :p

att köpa en kapson som man enkelt trär genom sidostyckena på ett träns fungerar jättebra. tycker fast järn ger tydligaste signalerna, men det beror helt på hur känslig din häst är.
Det finns billiga sådana att köpa som man enkelt monterar i en läderrem av rätt bredd.
PM kommer!

En variant på temat är att köpa en semikapson (som träs genom sidstyckena) med tre ringar. Då kan du ha den genom sidstyckena när du rider och sätta fast den i ett träns utan bett när du ska longera.

15812857.jpg

(fast här är det bara två ringar, annars är nosjärnet samma som nedan)

17718123.jpg

Jag upplever den fasta kapsonen som mildare och den med cykelkedja som lite skarpare, har båda varianterna.

Har använt den fasta betydligt mer.

Jag har samma järn som Gaia har. Det är en jättebra och billig lösning, trivs bättre med den kapsonen än med den dyra jag har som säljs "komplett" med nackrem osv.
Jag har dock min i en nosgrimma, tyckte inte den blev tillräckligt stabil när jag satte den i sidstyckena.

Var tvungen att testa på cykelkedjan på min nuvarande kuse bara för det! :p Den lyssnade mycket bättre på cykelkedjan faktiskt och var lite mer avslappnad. Fast har tidigare haft en musserola anpassad till varmblod = kanske liite för smal. Måste se till att prova större fast nosjärn någon dag på honom också bara för det! :angel:
Varmbloden tyckte i prindip de fasta nosjärnen blev för skarpa (som inte var böjda som musserolan).

Var hittar man en sån kapson som träs igenom sidstyckena? Kostar? Jag har letat runt lite, men inte hittat någon bra under 700:-.

Liknande trådar

Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
880
Senast: Emiro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 632
Senast: Habina
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve