Frågor om kaninavel ( vad är en bolåda)

A

aalice_

Hej alla :D

Nu har jag en liten fråga : vad är en bolåda ?

och nu tror ni säkert att jag snart ska få kaninungar utan att ha läst på och allt sånt där.

men alla sidor jag har läst på om kaninavel har dom aldrig förklarat VAD en bolåda är.

Tacksam för svar <3

/Alice

Sv: Frågor om kaninavel ( vad är en bolåda)

en bolåda är som ett hus med lucka så att du lätt kan ta bort döda ungar m.m. bolådan kan också vara som brädor, ihopsnickrade till en "fyrkant". BOlådan är till för att ungarna ska ligga kvar i boet. ställ in bolådan i god tid så att honan hinner göra ett bra bo i bolådan innnan ungarna kommer. :D

Okej ^^

kan det vara av kartong också ?

skulle personligen inte använda en bolåda av kartong. just för att den lätt går sönder och så finns det ofta trycksvärta på vissa kartonger

det kan inte vara så svårt att bara snickra ihop en?:). fyra brädor och så en plywoodbit som golv?

Fast inte behöver man en avancerad bolåda.. Det viktiga är att det är en skyddad plats där kaninen kan bädda som hon vill med päls och tillgng till mycket halm, och som är lätt att komma åt för uppfödaren för att kolla ungarna. Alla kaninuppfödare jag känner använder vanliga kaninhus som man har i buren.

Okej^^

Men hur ska jag då ta bort alla döda ungar ?:P

/alice

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar