Frågor om insemination av sto

Serendephis

Trådstartare
Jag har ett sto som jag ev vill betäcka men är lite fundersam över hur stoet ska reagera vid insemination. Hon kan lätt bli stressad och spänd i nya miljöer. Gör detta det "omöjligt" för mig att ta föl på henne eller kan man ge lugnande vid insemination? Känns ju lite sådär men det kan väl inte vara ovanligt att de blir stressade?
 
Man kan ge lugnande men det är väldigt ovanligt att man behöver det. Mitt tips är att du åker till en liten station som är känd för att vara noggrann :-)
 
Många seminstationer kan man lämna av stoet hos (kanske man kan hos typ alla förresten?), kanske passar ditt sto extra bra för att få vänja in sig på miljön och känna sig hemma och bli mer lugn?

Jag tänker att det borde ligga även i seminstationens vinning att stoet mår bra, blir dräktigt och har nöjd matte och därför kunna tänka sig att ta emot lite i förväg och dalta extra med att öva stoet för att hon ska känna sig trygg och lugn.
 
Många seminstationer kan man lämna av stoet hos (kanske man kan hos typ alla förresten?), kanske passar ditt sto extra bra för att få vänja in sig på miljön och känna sig hemma och bli mer lugn?

Jag tänker att det borde ligga även i seminstationens vinning att stoet mår bra, blir dräktigt och har nöjd matte och därför kunna tänka sig att ta emot lite i förväg och dalta extra med att öva stoet för att hon ska känna sig trygg och lugn.
Jag är helt på din linje. Låter klokt. Och är det så att hon inte fixar det så får jag ta hem henne helt enkelt. Antar att det kostar en hacka fram tills dess i sådana fall men jag kanske får ta den risken om jag vill ha en fölis.
 
Jag har ett ponnysto som alltid blir orolig i nya miljöer.
Jag seminerade henne på en liten, men noggrann station.
Jag försöker alltid att vara med henne när ngt skall göras med henne, för då är hon mycket lugnare.
I de fall jag inte kan närvara tar de henne först av alla hästar, innan det blir för mkt spring o rörelse, en gång bromsade de henne, och då gick det jättebra.
( hon har blivit dräktig varje år)
 
Det är ju så att det inte är helt riskfritt för den som ska undersöka och seminera stoet. Så de flesta stationer är mycket försiktiga och har "planer" för hur man hanterar oroliga ston. Trots det så händer det olyckor med med armbrott och sparkar på den som jobbar där bak på stoet.
Så hör dels med andra "kunder" om hur dom upplevt stationen och prata med de stationer du kan tänka dig och berätta om ditt sto så får du nog bäst hjälp och råd.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 126
Senast: Acto
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp