Frågor om halm

A

Arsozah

Hej!
Har tänkt på att börja ge min lilla snurpa halm i påse så att hon har någonting att pilla med i boxen. Men har några frågor...
1) Är väldigt rädd för att hon ska bli bukig av halmen ifall hon äter för mycket, har halmen en "bukeffekt"?
2) Ifall jag börjar ge henne halm ska man ta bort lite utav höt då? Vill inte att hon ska bli för rund... Det är en ädel c-ponny och hon äter nu
6 kg hösilage
2 kg havre
1 kg Krafft Pluss blå/röd
0.5 liter betfor
0.5 liter pelletrerat lusern
morötter + b-vitaminer
3)Är det sant att om man inte ger vanligt torrhö så är det bra att ge hästarna halm eller lite torrhö för magens skull och blanda med hösilaget?

Tacksam för svar! :banana:
 
Sv: Frågor om halm

Arsozah skrev:
1) Är väldigt rädd för att hon ska bli bukig av halmen ifall hon äter för mycket, har halmen en "bukeffekt"?

Jag TROR att det är så här:
När man ger halm så sänks ju kvoten eftersom halm knappt innehåller något Smrp, och det är därför vissa hästar blir bukiga av halm.
Vad tror ni om det?
 
Sv: Frågor om halm

1) Är väldigt rädd för att hon ska bli bukig av halmen ifall hon äter för mycket, har halmen en "bukeffekt"?

Nej, bukig blir hästen av proteinbrist, så om man räknar in halmen i totalfoderstaten och justerar resten av fodret efter det så blir den inte det.

2) Ifall jag börjar ge henne halm ska man ta bort lite utav höt då? Vill inte att hon ska bli för rund... Det är en ädel c-ponny och hon äter nu
6 kg hösilage
2 kg havre
1 kg Krafft Pluss blå/röd
0.5 liter betfor
0.5 liter pelletrerat lusern
morötter + b-vitaminer

Hur blött är silaget? 6 kg låter som väldigt lite... Lite extra strå i form av halm är nog säkert välkommet. Men du kanske får ta bort lite kraftfoder om hon blir fet. Har du en analys på silaget?

3)Är det sant att om man inte ger vanligt torrhö så är det bra att ge hästarna halm eller lite torrhö för magens skull och blanda med hösilaget?

Nja, vissa hästar klarar inte alltför blött silage, och de kan må bra av lite halm. En orsak till att den "myten" finns är att folk ger alldeles för lite av ett väldigt blött hösilage och hästarna blir dåliga i magen av för lite stråfoder.
 
Sv: Frågor om halm

Tack för svaren!

Har ingen riktigt höanalys, men sillaget ligger väl på ungefär 66% TS skulle jag tro.
Jag tycker faktiskt att 6 kg inte är så lite, hon är ju bara en c-ponny? :confused: Tycker att hon är fin på det. Dessutom så får hon ju lusern så att det kompenserar höt lite.

Så du tror att det inte är något problem om jag lägger in lite halm på den foderstaten som jag har nu?

:bow:
 
Sv: Frågor om halm

Är hösilaget så torrt så räcker det med 6 kg till ca 360 kg häst, så det kanske är rimligt. Du ger dock väldigt mycket kraftfoder till en så liten häst, så jag funderar på om inte mera hösilage skulle kunna motsvara lite av kraftfodret? Speciellt som du inte ger något särskilt proteinrikt kraftfoder.

Lucernpellets kompletterar för dåligt proteininnehåll, det kan INTE räknas in i grovfodergivan. För det måste du ge hackat strå.

Ge lite halm du, och om du märker att hästen börjar lägga på hullet så kan du ju dra ner på kraftfodret. Så hade jag gjort, abslout! :)
 
Sv: Frågor om halm

Ok så du tror inte att hon får tillräckligt med protein i fodret? Hon jobbar ganska hårt så jag vill inte ge henne för lite proteiner!
Om jag nu skulle behöva dra ner på kraftfodret, rekomenderar du att dra bort av havren eller plussen då?
 
Sv: Frågor om halm

Jag skulle dra ner på Plussen.

Den är dyr, kalciumrik (tänker på att du ger lucern samtidigt) och inte speciellt proteinrik.
Det är nog större chans att havren kompletterar foderstaten i övrigt, även om man aldrig kan vara säker utan analys.
 
Sv: Frågor om halm

Men eftersom att plussen innehåller alla mineraler och sådant behöver jag nog ge ett kilo för att det ska täcka hennes behov (ger inga andra mineraler, krafft rådde mig med det). Men om det är för energirikt är det ju inge bra, vill inte ha någon vildhäst :eek:

Men tror du hon får i sig tillräckligt med protein??

Tack för svaren :bow:
 
Sv: Frågor om halm

Men hur kan Krafft veta att det täcker hennes behov om du inte har någon analys???? :eek:

Just PlussGrön är väldigt kalciumrikt också, varför tror de att du behöver så himla mycket av det? Du fodrar ju dessutom med lucern... Och sedan när tar man till ett kraftfoder för att komma åt enbart mineralerna? :crazy:

Nä, det låter jätteskumt i mina öron iaf. Har du möjlighet att göra en analys på grovfodret?
 
Sv: Frågor om halm

Hon petar ut sina mineraler och äter inte dem, därför så tänkte jag på ett foder som innehåller det därför tyckte jag att det lät bra... Och de sa att om jag fodrar med ett kilo så täcker det behovet upp till hård träning. Det va vad dem sa iaf så jag litar på dem tycker det verkade bra :confused:

Visst har jag väl möjlighet till analys, men tycker det verkar ondöigt eftersom att foderstaten blir fel sen vid nästa leverans... Stallägaren har flera tävlingshästar som hon är väldigt mån om med fodret men hon säger oxå att det inte är någon idé med analys pga leveranserna?
 
Sv: Frågor om halm

Men Pluss BlåRöd innehåller ju i princip bara kalcium, och det behövs ju fosfor och annat också, har de missat det?

Nuförtiden är ju alla Kraffts mineralfoder pelleterade, petar hon ur dem ändå? Även om de är uppblötta i lite betfor?
 
Sv: Frågor om halm

Ne de säger att de inte gör det, och det står klart och tydligt att det fodret ska täcka hästens behov tillsammans med havre :confused:

Japp, det är dem jag har använt och har haft det i betfor, men hon lämnar kvar det i botten. Hel skumt :p

Men om vi säger såhär, vad skulle du ge din häst för foder om du var i samma situation? Hoppas jag inte ställer till alldeles för mycket besvär, men du är urgullig som hjälper mig!
 
Sv: Frågor om halm

Jag skulle strunta i Plussen och ge lite Miner Blå eller Grön och mera stråfoder istället, utblandat med ganska "torr" (med så lite vatten som möjligt, alltså, inte soppa) betfor. Petar hon ändå ur det så, ja du...;)
 
Sv: Frågor om halm

Ok men tror du att hon får det hon behöver med bara havre och min? Hon går ju ganska mycket...
 
Sv: Frågor om halm

Om du tar bort 1 kg Pluss BlåRöd så är det 11MJ, vilket motsvarar ca 1,5-2 kg hösilage, eller kanske 1,5 kg hösilage och 1 kg halm. (Svårt att veta utan analys... ;) ) Alltså förlorar du i princip inget i energiintag. Mineralerna är det ju svårare med, men Miner Blå kanske passar till en foderstat med såpass mycket havre?

Vore det min häst skulle jag hellre fodra så, än med en massa dyrt kraftfoder.
 
Sv: Frågor om halm

Självklart kan du ge din kuse halm. Dom blir ej bukiga av havre halm. Men kan bli det av annan halm. Om man ger hästar plastat foder så måste man ge 10%torrfoder för att hålla igång magen. Jag tycker nog att du ger ganska mycket kraftfoder till din häst.Prova med att dra ner lite på det. Om du inte rider 2tim per dag förståss.
 
Sv: Frågor om halm

Annars om du verkligen inte får henne att äta mineralerna så kan du ju prova med tex nya groov och ge det istället för pluss, lucern, miner och betfor. Det är ju högt i protein, innehåller bra med mineraler etc. Det bör bli billigare, enklare och hon kan inte pilla ur mineralerna. Samt att du kan ge henne mer grovfoder. 1 kg Nya Groov ger 10mj och 62 smrp...
 
Sv: Frågor om halm

Hittills så tycker jag att hon har funkat på den kraftgivan. Jag förstår faktiskt inte varför alla tycker det är så mycket? Det beror ju helt på alla olika individer. Om man märker att hon blir lite rund, bukig, för pigg m.m. så drar man ju självklart ner kraftfodret. Hon behöver den kraften för att man känner att det tar emot lite på träningar/tävlingar. En c-ponny i vårat stall fick 4 kg kraft när den var i full tävlingskondition, och en annan ponny fick bara 1-1.5 kg. Så det beror ju helt på hästen och hur man tycker den är/ser ut.

Jag vill inte säga att jag är emot er, förstår hur ni tänker.
 
Sv: Frågor om halm

Energin till att träna och tävla kan lika gärna komma från grovfodret som från kraftfodret. Ett riktigt bra hö kan täcka även en tävlingshästs behov, utan tillskott :) !

Om du drar ner på kraftfodret och samtidigt ökar på grovfodret med motsvarande mängd MJ så gör det ju ingen skillnad i totalfoderstaten, hästen får i sig samma energimängd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp