Frågor om dräktighet.

ika77

Trådstartare
Jag har ju ett sto som ska föla i juni.
Fölet ska sedan tillbaka till stoets förra ägare och hon kan komma till henne för att föla där om jag känner att det skulle underlätta för mig.
Men allt eftersom det närmar sig så blir jag mer och mer förväntansfull och vet inte om jag vill missa detta underbara!
Är ju tyvärr väldigt grön på det här med avel, men stoet har vanan inne och jag får se till att ha en bra veterinär bakom mig som kan rycka in om nåt skulle inträffa.
Jag har bara varit med vid kalvningar och hjälpt ett antal kattungar till världen.
Har nu lite frågor som har poppat upp lite allteftersom.

-Vad är att föredra? Fölning inne i halmad fölbox eller kan man låta stoet föla ute?

- När kan man börja se och känna fosterrörelser på stoets mage och var känner man?

- Tecken på närstående fölning förutom att hon vandrar, svettas, juver, vaxproppar och att musklerna slappnar av på baken?

-Intim-tvätt av juver och kön innan fölets nedkomst?
Bara vanligt vatten och inget mer?


- Vad ska man göra efter att fölet är fött?
Hjälpa till med fosterhinnan och ta bort slem ur näsborrar eller avvakta och låta stoet göra det själv?
Ska man gnugga fölet för att få igång cirkulationen eller ska man låta stoet sköta allt själv?
Hur mycket ska man hjälpa stoet?


- Vad bör man ha framme tillgängligt när fölningen påbörjat?
Vad kan komma att behövas?


Hon är ett tydligen ett mycket vänligt fölsto och nästan knuffar fölet i armarna på en, enligt tidigare ägare. Så jag tror inte hon skulle misstycka eller bli vaksam om man skulle behöva rycka in.

Jag tycker det kan bli juni nuu! Är ju så förvantansfull och nyfiken. Hon fick ett hingstföl efter samma hingst förra sommaren och han blev alldeles grå. :d

Kom gärna med lite bra tips och vad man kan göra för att vara så väll-förberedd som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om dräktighet.

EFtersom stoet skall föla så sent så kan hon gott föla ute, det är det bästa framför allt ur hygienisk synvinkel.

Nära-fölning tecken är så olika från gång till gång att jag knappt vågar säga nånting. Endel fyller juvret flera veckor innan andra en timme innan, vissa får vaxproppar andra inte. Det enda som jag sett ganska säkert är att de börjar vandra när det är på gång.
 
Sv: Frågor om dräktighet.

Köp/låna boken "Att bli med föl". Den innehåller det mesta, och är lättläst, och går även att använda som uppslagsbok, allteftersom frågorna duker upp.
Att stoet "har vanan innan" innebär inte att problemen uteblir.
Det som brukar gå snett i en fölning är felläge, och det kan man inte räkna med att stona till bara för att de fölat förut. ;)

Varje år ringer det stoägare hit och stolt berättar att deras sto "minsann klarade hela fölningen själva". :angel:
I 9 fall av 10 innebär det att de inte vakat alls, utan att fölet bara fanns där en vacker morgon.
Talesättet tur som en tok stämmer ofta bra i dessa fall....
 
Sv: Frågor om dräktighet.

Nä, jag ska absolut vara med och övervaka hela förlossningen så att det inte är nåt som verkar vara på tok. Har redan planerat vart jag ska placera sovsäcken.. ;)
Givetvis kan mycket gå snett även om stoet inte är förstföderska.
Det var mest bara hur mycket man behöver hjälpa henne EFTER själva fölningen.

Att man lämnar stoet vind för våg med att föla förstår jag inte. Det skulle jag aldrig våga för stoets och fölets skull.
För även i vilt tillstånd är det mängder av hästar som dör under fölningar.
Ett stort mörkertal som är svårt att veta nåt om.

Jag hoppas verkligen att allt flyter på och att hon får en fin frisk liten unge!:)
 
Sv: Frågor om dräktighet.

ika77 skrev:
-Vad är att föredra? Fölning inne i halmad fölbox eller kan man låta stoet föla ute?

Vilket som om det är fint väder. Fast det är ju betydligt lättare att övervaka inne... Många föredrar ute eftersom det är renare och mer plats.

- När kan man börja se och känna fosterrörelser på stoets mage och var känner man?

Jag har känt i ca en månad på mitt sto som ska föla i mitten av april. Det känns lättast i flanken och framför juvren. Särskilt när stoet står och äter.

- Tecken på närstående fölning förutom att hon vandrar, svettas, juver, vaxproppar och att musklerna slappnar av på baken?

Enda säkra tecknet som stämmer på alla mina ston är att mjölken blir vit (efter att ha varit genomskinlig). De har då fölat inom ett dygn. Sista tiden har de varit allmänt oroliga (har varierat mellan 1 timme till en hel natt).

-Intim-tvätt av juver och kön innan fölets nedkomst?
Bara vanligt vatten och inget mer?


Ljummet vatten går bra. Tvätta när mjölken blivit vit.

- Vad ska man göra efter att fölet är fött?
Hjälpa till med fosterhinnan och ta bort slem ur näsborrar eller avvakta och låta stoet göra det själv?
Ska man gnugga fölet för att få igång cirkulationen eller ska man låta stoet sköta allt själv?
Hur mycket ska man hjälpa stoet?


Jag hjälper till med det mesta, men det är nog mest för att jag har svårt att hålla tassarna borta... ;) Viktigt är dock att doppa navelstumpen i jodopaxlösning. Navelsträngen ska inte klippas av eller bindas om, den går av av sig själv på rätt ställe när stoet reser på sig. Ofta ligger fölet kvar med bakfötterna kvar i mamman i några minuter. Det är ett tecken till stoet att inte resa på sig för tidigt. Så mycket som möjligt av blodet från moderkakan bör pumpa över till fölet. När fölet tycker det är dags så sprattlar det sig ur mamman och då reser hon sig. Kolla moderkakan så att den är hel när den kommer ut. Några bra tider att veta är: Ring veterinär om stoet har krystat i 15-20 min men inget händer. Efterbörden kommer inom ca 1 timme. Ring veterinär om det har gått 3 timmar. Fölet reser sig om diar inom ca 1 timme. Jag har planerat att mjölka ur 1-1,5 dl och mata med nappflaska om den inte diat inom 2 timmar för att den ska orka, men har aldrig behövt göra det. När man sett att den kan dia och allt verkar lugnt kan man lämna dem att vila och bekanta sig med varandra.

- Vad bör man ha framme tillgängligt när fölningen påbörjat?
Vad kan komma att behövas?


Jodopaxlösning och mugg att doppa navelstumpen i. Massor av torra och rena frottéhanddukar. Mikrolax om inte fölbecket går som det ska. Nappflaska (vanlig barnvariant).

Annars rekommenderar jag också "Att bli med föl". Och "Hippo" hade ett kanonbra avsnitt om fölning i våras. Det kanske kan gå att få tag i?

Lycka till!

Carina
www.silverarabians.com
 
Sv: Frågor om dräktighet.

Tack för ett otroligt bra och givande svar!
Jag ska spara ner ditt svar på datorn och skriva ut så jag kommer ihåg det där om att doppa navelstumpen och den delen. Det visst jag inte.
Många bra tips att tänka på.
Tusen tack!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 523
Senast: Narcissa
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 028
Senast: Lobelia
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 305
Senast: athena
·
  • Låst
Avel Jag har fått hem mitt sto efter två år hos sin fodervärd då alla hästar hos fodervärden omhändertagits av länsstyrelsen på grund av...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 931
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp