Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur länge vet jag inte riktigt, men anledningen är djurskyddsaspekten. Det är betydligt mer smärtsamt för hästen med brännmärkning än frysmärkning, och iom frysmärkningen så finns ett godtagbart, likvärdigt alternativ.
Jo, och även grannen Danmark tillåter ju brännmärkning. Och många avelsförbund brännmärker ju.
Men i Sverige är det soms agt inte tillåtet. Och inte varit på ett bra tag, ett tag fanns det dispens för T-märkningen, dvs den brändes men det var det enda du fick brännmärka för. Nu får du inte bränna den heller utan den frysmärks.
Jag undrar dock vad det egentligen blir för skillnad? När du frysmärker så det du vill åstadkomma enligt vet som T-märkte min är en tredje gradens brännskada. Och när det blir såpass kallt som flytande kväve så blir ju kyla 'brännande' (dvs det känns som man bränner sig), men det kanske har att göra med hur det initialt upplevs eller något? För det är djurskyddsaspekten som gör det förbjudet. Nu har jag inte sett någon häst brännmärkas och inte sett en brännmärkning under avläkning heller så har inget att jämföra frysmärkningen med.
Hundträning En annan sak vi gjorde var att åka till något ställe där det var mycket folk. Vi körde till en park som hade parkering nära. Då blev det...
Hästmänniskan Det går bra med provridning. Känns ju som att vi inte kommer kunna åka till en bokad idag pga vädret. Och så fick jag precis mess om att...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.