Frågor om brännmärkning av häst

Darby

Trådstartare
Jag var lite i valet och kvalet om jag skulle lägga dessa frågor på hästvård...

Hur länge har det varit förbjudet i Sverige att brännmärka hästar?

Vad vad orsaken bakom beslutet?

Sv: Frågor om brännmärkning av häst

Hur länge vet jag inte riktigt, men anledningen är djurskyddsaspekten. Det är betydligt mer smärtsamt för hästen med brännmärkning än frysmärkning, och iom frysmärkningen så finns ett godtagbart, likvärdigt alternativ.

Intressant!

Här nere brännmärker man för fulla muggar.

Darby skrev:
Intressant!

Här nere brännmärker man för fulla muggar.

Jo, och även grannen Danmark tillåter ju brännmärkning. Och många avelsförbund brännmärker ju.

Men i Sverige är det soms agt inte tillåtet. Och inte varit på ett bra tag, ett tag fanns det dispens för T-märkningen, dvs den brändes men det var det enda du fick brännmärka för. Nu får du inte bränna den heller utan den frysmärks.

Jag undrar dock vad det egentligen blir för skillnad? När du frysmärker så det du vill åstadkomma enligt vet som T-märkte min är en tredje gradens brännskada. Och när det blir såpass kallt som flytande kväve så blir ju kyla 'brännande' (dvs det känns som man bränner sig), men det kanske har att göra med hur det initialt upplevs eller något? För det är djurskyddsaspekten som gör det förbjudet. Nu har jag inte sett någon häst brännmärkas och inte sett en brännmärkning under avläkning heller så har inget att jämföra frysmärkningen med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka