Frågor om barfotahovar

Men det ÄR inte så svårt att verka sin häst om det "bara" är underhållsverkning det handlar om.

Har man en bra barfotaverkare som kan se över hovarna ibland och tala om vilka saker man ska vara uppmärksam på så kan de flesta ta hand om hovarna själv däremellan.

Om man följer vissa riktlinjer så gör man åtminstone ingen skada. Sen finns det hur mycket som helst att läsa och lära om hoven och det är viktigt att man gör det.

Om man har så pass mycket koll att man kan avgöra om hovslagaren gör ett bra jobb så har man också kunskap att verka sin häst själv..., under överinseende av någon erfaren naturligtvis. (om det finns nån sådan tillhands, annars får man ta ett djupt andetag, försöka inhämta så mycket kunskap man kan och göra jobbet själv)
Mao, det krävs mycket för att man ska kunna bedöma sin hovslagare, det handlar inte bara om att hästen kan ha skorna i 9 veckor utan att trampa av dem...

Eftersom det här ändå är kunskap man måste skaffa sig så kan man ju lika gärna börja sköta hovarna så smått själv så lär man sig ännu mer.

Det är skillnad på att underhållsverka och att behandla hovproblem, men övergången däremellan är hårfin och hela tiden flyttar man gränsen för sin kunskap framåt.
Som med allt annat, övning ger färdighet.

Och det är alltid bättre att ta för lite än för mycket.

Nä just det, men hur är det att träna distans, och att rida långt på barfotahästar? Finns det nån risk att man typ sliter ner hovarna för mkt?
Och träna hoppning (i ridhus), blir det nån skillnad barfota?

Det handlar mycket om att succesivt vänja hästen vid mer slitage. Hoven anpassar sig då med mer tillväxt. Här är en länk med högpresterande barfotahästar i USA, bla distans
http://www.tribeequus.com/
Anki

Tjoho!! :bump: :banana:
Skoår låter ju bra. Vi har ju nu haft bettår, vilket varit toppen!

Vet någon var jag hittar hovslagare som kan detta med barfotaverkning??? :confused:
(bor en liten bit utanför gbg)

Jag ser att du redan fått många bra svar ;) Ändå vill jag säga att jag tycker inte hemsidan vill få det att verka så lätt. Däremot så är det väl som allt annat man ska lära sig. Det viktiga är att sätta sig in i ämnet och förstå innan man gör något annat, dessutom ska man givetvis ha hjälp av någon kunnig i början.
Man ska förstå hur en hov fungerar och anatomin. Man måste sätta sig in i ämnet och vara säker på att man gör rätt.
Kunskapen först sedan verkning :devil:
Sidan ger god vägledning. Använder man sin häst så den sliter en del så är det inte så mycket jobb med att med raspen runda till kanterna och se till att kompensera så att hoven hålls balanserad. Övrig verkning av tex trakter och hörnstöd kan man kanske ibland få hjälp med till att börja med.
För övrigt så lyssna på HannaZ som beskriver så väl :D

Barfota blir nog godkänt på islandshästtävlingar snart, tror jag. Eftersom det ligger som förslag. Även Norrmännen kämpar för det till Fipo.
Anki

Tack! :bow:

Ja kunskap är det allra viktigaste.

Igår fick jag tex lära mig hur traktstödens vinkel påverkar hovväggen och att ett lutande traktstöd orsakar utflytningar i den riktning stödet lutar/växer, samt att traktstöden kan växa/tryckas UPPÅT/INNÅT på en skodd hov om de inte hålls efter, helt enkelt för att det inte har någon annan stans att ta vägen, får det pågå tillräckligt länge får hästen strålbenshälta....

Detta var på väg att hända på "mitt projekt" (en ponny i grannstallet med förfärliga övervuxna hovar som jag drog av skorna på för 2,5 vecka sedan)

Barfotaverkaren var ute och tittade igår och visade på hur traktsöden sköt upp ur sulan. Endast bakre delen av traktstöden betedde sig så och det var lika dant på alla hovar. Det är alltså den del av traktstöden som befinner sig innanför järnskon som kan tryckas uppåt i hoven när traktstöden inte hålls efter, stöden växer hela tiden och någonstans måste de ju ta vägen... Jag verkade stöden för en vecka sedan och sen dess hade den bakre delen av stöden tryckts ut ca 4 mm medan den främre delen av traktstöden såg nyverkade ut...

Om nån är intresserad av att se före och efterbilder från första verkningen så kan ni få länken till sidan, det krävs att man är medlem. Det är otroligt att en hovvslagare kan låta det gå så långt.

Hovar är fantastiskt spännande. Jag har bara börjat skrapa på ytan, men ju mer jag lär mig desto mer vill jag kunna. Och i helgen ska jag på kurs! :bump: :banana: :bump:

Ursäkta svamlet :o :D

Ingen aning om hur det är att träna distans med barfota hästar. Mina är skodda.
Däremot låter vi laktioneh'starna och tävlingshästarna vara barfota på vintern.

Lektionshästarna går då bara i hage eller mest i ridhus. De få gånger de rids ut gör vi det när det är mjukt i marken dvs snö.
Tävlingshätarna har en viloperiod under vintern och rids/motioneras inte lika hårt.

Lägger till en fråga:

Hur gör ni med halkan på vintern? Både på vägarna och i hagen? Iaf där jag bor är det ju rätt vanligt med blankis både på vägar och i den (fina och naturligt kuperade och stora!) vinterhagen som mina hästar går i.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 758
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka