Frågor om avel!!

M

MarlenePh

Har tänkt para min hanhund med en tik av samma ras.
Vad är ett "normalt" pris för mig att ta?
Fick höra att en hund som ej är utställd kan få 500:- för parningen å 500:- per valp.
Och en hanhund som är utställd kan få 1000:-..
Hur mkt kan man begära? Min hane är ej utställd. Jag blev erbjuden 500:-

Sv: Frågor om avel!!

Om det är en renrasig hund, så har du rätt till 10 % av Valppriset i parningsersättning + 10% av valppriset per levande född valp.
Detta oavsett hunden är utställd eller inte.

Det finns ingen generell regel för detta. En utställd hane med bra stam och dokumenterat bra avkomma är ju ett säkrare kort för tikägaren. Då kan det handla om tex 1000 kr i språng+ 1000 kr per levande valp vid 5 veckors ålder. Du skall nog ta det budet du har fått, eller varför inte ställa ut honom och få en bedömning? Beroende på ras finns det ju också vissa kriterier för vilka hälsokontroller hanhunden skall genomgå innan han skall gå i avel. Tex hd-röntgen, ögonlysning. Kolla med din rasklubb vad som gäller eller med skk.

Praxis är enligt mitt exempel..Det har tillämpats i flera år av Många uppfödare.

De vill förmodligen ha hunden pga hans stam och då är det egalt om han är utställd eller inte.
Förmodligen så anser dessutom tikägaren att hunden uppfyller rasstandarden annars skulle de knappast vilja ha honom som täckhund till sin tik.

Finns ingen anledning för en hanhundsägare att acceptera ett sådant "skambud".

Valparna lär ju säljas till fullt pris, trots att hanen inte är utställd :smirk:

När jag hörde hennes förslag tyckte jag att det lät lite "lite" med tanke på att valparna troligtvis kommer säljas för ca. 10 000:-
Men sen tänkte jag också att det är ju ingen "ansträning" för mig eller min hund, och eftersom han inte är utställd så kanske det kan vara okej iaf...
Hmm, tål att funderas på :)

Även om din hund inte är utställd hoppas jag att du har koll på rasrelaterade sjukdomar och har kontrollerat att han inte är bärare av anlagen, dvs att hunden är ögonlyst och/eller AD/HD-röntgad mm. Vet du något om föräldradjuren och hans syskon, att de är kontrollerade och av sunda linjer? Även om det inte är du som ska ta valparna så anser jag att även hanhundsägarna ska ta ansvar och låta kontrollera sina hundar och inte låta osunda individer användas i aveln.

I just den rasen det är frågan om här görs det inga HD/ AD/ ögonlysningar, då rasen ej är behäftad med dessa problem.

Jag har ingen aning om vad det rör sig om för ras utan undrade om h*n hade koll på rasrelaterade problem och kollat upp så hunden inte hade något av dessa. Menade ögonlysning och röntgen som exempel, inte att det var något alla måste göra innan en parning. :idea: Vet de som blivit skogstokiga när man frågat om valparna och jag inte accepterat svaret "hon har aldrig varit sjuk"! Nä, det var inte om tiken varit sjuk jag undrade om utom om hon genomgått ngn kontroll..? "Nä, hon har aldrig varit sjuk." :crazy:

Tänk på att du måste ta din hund till en veterinär och få ett intyg på att hans testiklar är OK. Annars kan valparna inte registreras hos SKK.Dessutom åker uppfödaren på en extra avgift per valp vid registreringen av valparna om inte båda föräldrarna har någon merit.

KickiH skrev:
Dessutom åker uppfödaren på en extra avgift per valp vid registreringen av valparna om inte båda föräldrarna har någon merit.

Det är ju knappast hanhundsägarens problem.

Jag håller med Gnist om hennes inlägg.
Eftersom jag ser att du har en kines kan jag undra om hanhunden ligger i lägre måtten eller om han är närmare 33cm. Problemet inom kinesaveln är att hundarna börjar bli för stora. För mer information bör du gå in på http://www.ccclub.se

Inom den ras jag har så är det en valp eller priset för en valp som är parningsavgiften! Det ligger lite över detta med 10% om man får få valpar!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 300
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 863
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 115
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar