Frågor om avel på korsningar.

Rhodugune

Trådstartare
Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love:

Jag är helt grön när det gäller avel, men det är ett spännande ämne och jag har ett fint connemara sto jag har funderingar/drömmar på att betäcka så småningom, både med en annan connemara och en PRE. :idea:

Men det jag är nyfiken på är hur ni med erfarenhet tänker, vad har ni för mål med korsningsavel,
vilken kunskap om:
rasen,
härstamning,
avel,
genetik,
krävs för att ni lyckas ta fram en avkomma med de kvalitéer ni söker och är de olika på något sätt och man jämför med renrasig avel?

Har ni lyckats med det avelsmål ni hade när ni började, har det kanske ändrats eller andra kvaliter ni inte räknat med kommit fram? :idea:

En kanske dum fråga :o :angel: men jag är nyfiken, påverkas fölet om det är stoet eller hingsten som är av en vis ras eller tvärt om?

Jag har ingen aning hur mycket som kommer att skrivas i den här tråden, men jag vill att inte ska bli en korsning- Vs renrasig avelstråd.

Kram, Maya
 
Sv: Frågor om avel på korsningar.

Jag föder ju upp just Arab/Frieser-korsningar och nu till nästa år blir det även ett Fullblod/Frieser-föl. Jag tänker så här:

Till att börja med, har BÅDA raserna något att tillföra den andra? Dvs, hade man valt att avla fram samma korsning om stoet varit av den andra rasen? Svaret på den frågan är för egen del ja. Om jag hade haft frieserston hade jag hellre valt att betäcka med lämplig arab eller fullblodshingst för att lätta upp lite. Jag föredrar alltså korsningarna framför dom renrasiga åt båda håll.

Sen ska ju själva individerna man avlar på ha bra avelsegenskaper - korrekta, bra gång och bra ridegenskaper. Däremot behöver dom kanske inte nödvändigtvis vara jättetypade för rasen. Som i arabernas fall kan det istället vara en nackdel om dom har det allra mest moderna, superdishade huvudet eftersom det så kraftigt "går emot" frieserns exteriör.

Hingstarna jag använt har jag sett till att själv träffa innan jag använt dom och jag har också sett vad dom tidigare lämnat för avkommor. Sen är det till att lägga ihop dom olika egenskaperna på både sto och hingst och hoppas det slår väl ut - precis som i rasaveln.

Jag är nu inne på den fjärde dräktigheten på samma sto och hingst och dom tre första har alla blivit vad jag hoppats på och lite till så här långt. Ridmässigt vet jag ännu inte eftersom dom inte är gamla nog för att kunna göra en utvärdering där men med dom gångarterna dom fått och med föräldrarnas och tidigare syskons egenskaper ser det lovande ut.

Jag hade tidigare ett annat sto också som jag provade samma hingst till. Avkomman blev både vacker och jättetrevlig i lynnet men höll inte riktigt samma klass i gången och fick inte riktigt den långbenta och smäckra exteriören som jag vill ha fram så henne har jag sålt.

Nu ska det tilläggas att jag tog reda på mycket om just den här sortens korsning innan jag själv började korsningsavla. Både arab/frieser och fullblod/frieser är välbeprövade korsningar i många länder och har visat sig bli väldigt bra. Både arab och fullblod har också använts som förädlare av många andra tyngre raser så det är inget nytt påfund direkt.

En sak har jag märkt angående din fråga om det har någon betydelse om det är stoet eller hingsten som är av en viss ras: Jag har haft kontakt med ganska många som har arab/friesers och i dom fall det har varit mamman som är frieser, har avkommorna blivit grövre, haft kraftigare ben, mer hovskägg och större huvud. Kanske bara en slump att det blivit så på just dom jag har sett men många säger ju också att stoet ger 60% av avkommans egenskaper så det kanske är så det ligger till i alla fall, vad vet jag?
 
Sv: Frågor om avel på korsningar.

Min spontana tanke när jag läste din tråd var väl att det väl inte kan finnas väldigt många "seriösa" uppfödare som nischat(stavning?) sig på just korsningsavel?

Tydligen har vi en iaf, var kul att läsa om :bow:

Men i övrigt har jag fått uppfattningen att de flesta korsningar blir till hos "engångsuppfödare" som typ bara tar ett föl på sitt sto, eller av en olyckshändelse.

Jag sökte lite på islandskorsningar när vi sökte en häst till maken, då tyckte jag att det verkade som att där stoet var islänning, där blev fölet mest likt en islänning. Men den vi tillslut hittade som vi fastnade för, där var det tvärtom, mamma russ/welsh, och "fölet" (han var då tre år) var mest lik pappa islänning både till sätt och form. Så det kan visst bli lite hursom :idea:
BTW den allra friskaste, mest korrekt byggda och bästa hästen jag någonsin träffat, synd att han är kastrerad, annars hade jag helt klart satsat på att avla med honom. :love:
 

Liknande trådar

Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 146
Senast: Welsh
·
Avel Nu har jag spekulerat lite.. Hur ställer ni er till avel på ston som ex är korsningar? Som aldrig är visade eller ens känd stam? Ston...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 321
Senast: syrran
·
S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 657
Senast: Slobodan
·
Avel Har suttit och surfat runt lite på olika hästsidor i världen och kommit fram till att just korsning med PRE/fullblod och PRE/arabiskt...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 298
Senast: Sippus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp