Frågor om Amerigo....

Sv: Frågor om Amerigo....

den såg lite annorlunda ut ja. men huvudsaken är ju att du och din häst gillar den!

själv föredrar jag att sitta så säkert (dvs djupt) som möjligt eftersom jag har en busig häst... :p

är så tråkigt att alla bra sadlar har så lång väntetid... är ju nästan så hästen kan hinna ändra sig i ryggen innan man får hem sadeln... :crazy:
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Jag tyckte faktiskt att det var lättare att sitta avslappnat i "hopp-dressyren" än i original-vegan. Där hade jag liksom sitsen överallt omkring mig och kände mig lite ofri, även om det inte var obekvämt. Jag kunde slappna av bättre med sätet tror jag, upplevde det som mindre skumpigt iallafall. Rider ju endel m barbackapad, och Espaniolan är ju rätt flat i sitsen (inte meningen att man ska sitta och luta sig mot bakvalvet, då kan man ju säga att den ger mkt stöd) och har inga knästöd alls.
Just knästöden tänkte jag faktiskt inte alls på i "hopp/dressyren. De bara fanns där och satt på lagom avstånd från låren men jag hamnade så rätt i lod/med sittbenen att jag inte kom att pressa emot dem.


Den påminner mkt om en islandssadel när man ser den. Har aldrig reflekterat över att islandsdressyrsadlar ser ut som en korsning mellan hopp och dressyr innan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om Amerigo....

Ja visst är det surt. 2 månader av suktande (håller tummarna för att det inte blir ännu längre, men att det är vintertid och inga storhelger är ju tur iallafall).
 
Sv: Frågor om Amerigo....

*knapplån*

Kul med Amerigo-sadlar! Hade en utprovare på besök i höstas, och min häst gick bäst i en CC. Dessvärre finns inte pengarna att köpa en ny, så jag har köpt en Dominus som enligt utprovaren skulle ligga bra på min häst. Drömmer dock om den där CC-sadeln, kanske hittar en bagagnad till bra pris nångång :)

En fråga, då många verkar kunniga på Amerigosadlar. När utprovaren måtte min häst i stallet, kom hon fram till måtten 12.5 och 24. Vad innebär dessa mått på Amerigo-språk? Jag har gissat mig till att det är hans mankvinkel och ryggvinkel, men går det att förvandla dessa mått till grader, tro? Någon som kan tolka dessa?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

låter mer som måtten på sadeln. jaguar har liknande mått, tror normal bom är 13-26. ena måttet är längre upp än det andra. exakt vart dom mäter vet jag inte.

vinkel mäter man ju i grader..
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Tror du? Har som sagt ingen aning :D
Jag har funderat om det är hästens mått ändå, min lilla paintillustration får visa hur jag tänker:

matt.JPG


Måtten i centimeter, naturligtvis... Är jag helt ute och snurrar?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

fast om måttet över manken anges i cm som på din bild måste din häst ha extremt smal manke och muskler nedanför...:confused:
 
Sv: Frågor om Amerigo....

phie;9991859 En fråga skrev:
Nej, inte riktigt så är det.
Din utprovare hade en flexicurva, alltså en sorts mjuk pinne.
Den lades på din häst tre fingrar bakom bogbladet, uppåt och böjdes ner till tre fingrar bakom det andra bogbladet. Hela tiden tajt intill hästen.
Därefter ritades det av på ett papper.
Den första siffran talar om avståndet mellan, igenom hästen, ca 8 cm från mittpunkten, ung skarven mellan manke rygg.
Det andra är avståndet ca 17 cm ner, på samma linje.

Förstår du? Det är alltså hästens genomskärning på ett visst avstånd från punkten mittpunkten ovan tre fingrar bakom bogbladet och dess omgivande muskelatur.
Och ja , jag kan räkna ut ung grader med de mått du har, även om gradtalet bara är en fingervisning och inte säger så mkt egentligen.

Går nu och letar gradskiva, återkommer.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Går nu och letar gradskiva, återkommer.


Fast jag ångrade mig lite, är bara amatör och det kanske är dumt att göra något sådanthär över nätet, men övrig information står jag för, du får fråga om du inte fattar, jag ser själv att förklaringen är lite luddig.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Såg superskön ut! Trodde bara att det var cc-modellen som var flat. Men det går alltså även att få vegan med flat säte. Jag vill också ha en flatback dressyr! :love:
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Vet inte riktigt om det blir helt rätt nu, men jag har också fått min häst mätt för Amerigo tidigare.

Precis som Ginnies säger så mätte de då med en flexicurve och ritade sedan av på ett "Amerigo-papper". På pappret ritades också ett par små streck på ett visst avstånd, mäter jag mellan dessa (två olika ställen alltså), får jag mått liknande dina. Jag fick på min häst ungefär 14,5 cm samt 28 cm.
De sitter dock inte på några 8 resp 17 cm uppifrån som Ginnies var inne på, så där behöver nog jag en bättre förklaring;)

I alla fall, min häst skulle ha +2 i Amerigo och när jag mätte gradantalet här hemma kom jag fram till knappt 100.

Vet inte om det var någon hjälp direkt?!
 
Sv: Frågor om Amerigo....

De sitter dock inte på några 8 resp 17 cm uppifrån som Ginnies var inne på, så där behöver nog jag en bättre förklaring;)

I alla fall, min häst skulle ha +2 i Amerigo och när jag mätte gradantalet här hemma kom jag fram till knappt 100.


Jag tycker det var bra att du svarade.

Jag menade måttet från flexicurvans mitt till första märket, att det skulle vara ca 8 cm. Obs cirka!!
Alltså inte uppifrån och rakt ner.

Jag tänkte inte skriva något men det kan ju vara intressant att diskutera. Ovanstående får jag till ca 85 grader.Vad får du?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Min häst har 16,5 cm och 31 cm.

Har för mig att det ska mätas 9 cm ned från mankens mitt, och sedan en punkt ännu 9 cm ned. Men jag kan minnas fel.

Min häst är nog ganska vid? Vad får ni den vinkeln till?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Min häst har 16,5 cm och 31 cm.

Har för mig att det ska mätas 9 cm ned från mankens mitt, och sedan en punkt ännu 9 cm ned. Men jag kan minnas fel.

Min häst är nog ganska vid? Vad får ni den vinkeln till?


Nej, det kan vara jag som har fel, jag tog bara ett ca-mått.

När man mäter vinkeln på en häst måste man ha i bakhuvudet att det bara är en vägledning.
Att,som jag, mäta såhär, ser jag som rätt vanskligt.Jag är iaf inte tillräckligt duktig, utan gick in i tråden mer för att förklara att de två måtten var på samma linje samt att man kan mäta ungefärligt, men det bästa är såklart att ha den, av utprovaren, uppritade kurvan.

Ditt mått är brett, vore intressant att veta om du kunde få en Amerigo till den hästen , och storlek?
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Lite intressant var det ju ändå!

När jag fick fram måtten jag angav innan, så utgick jag från små streck som utprovaren ritat ut, de sitter dock på ungefär 5 cm resp 11 cm uppe ifrån översta kanten från flexicurven (oj, vad svårt att förklara-vid manken alltså.)

Om jag ska ta första måttet 8 cm från "den ritade kanten", så är mitt första mått hela 22 cm. Och om jag ska ta nästa mått ytterligare 8 cm längre ner så blir det 41. Om jag tar 9 cm intervall så får jag 23,5 resp 44 cm.

Jag har aldrig kollat eller hört något om dessa centimetrarna innan, så var man ska mäta har jag ingen aning om. Däremot har jag mätt vinkeln på "normalt" sätt med gradskiva och fick då fram precis under 100 grader, vilket jag är ganska säker på stämmer.
Jag har alltså den uppritade kurvan att utgå ifrån!

Hur har du mätt Feel för att få fram dina 16,5 och 31 cm? Det kan väl inte vara med 9 cm mellan, för då får jag ju så stora mått.
Och Ginnies vems vinkel fick du fram till 85 grader, phies?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om Amerigo....

Jag har aldrig kollat eller hört något om dessa centimetrarna innan, så var man ska mäta har jag ingen aning om.


Nej, jag har förklarar dåligt. De centimetrarna på flexicurvan var bara en uppfattning från min sida efter mitt mått var märkena satt som ger måtten. Absolut inget från någon annan och inget man kan gå efter, bara en förklaring till första frågan.
Återkommer senare.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Aha, de kör alltså något eget måttsystem? Skulle dock vara intressant att få det förklarat mer ingående hur/vad de mätt, liksom.

ginnies: Jodå, nog såg jag att de använda en flexicurve-liknande pryl från Amerigo, jag var ju där trots allt ;) Dock förstod jag inte hur de fick fram de siffrorna, och vad de innebär utanför Amerigo, s.a.s. Jobbigt med sadeltillverkare med egna mått som inte går ihop med andras, liksom.
Du får jättegärna försöka förklara lite mer ingående, för jag hänger inte riktigt med. Superintressant!
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Kolla på RidIn´s hemsida. Där finns föklarat hur man mäter sin häst själv har jag för mig..
 
Sv: Frågor om Amerigo....

Jo, det vet jag att det finns och jag är vet hur man mäter sin hästs överlinje. Jag är dock intresserad av hur Amerigo får fram sina mått som de tar under sadelutprovningar, och om det finns något sätt att översätta dem till mer konventionella mått.
 
Sv: Frågor om Amerigo....

ginnies: Jodå, nog såg jag att de använda en flexicurve-liknande pryl från Amerigo, jag var ju där trots allt ;) Dock förstod jag inte hur de fick fram de siffrorna, och vad de innebär utanför Amerigo, s.a.s. Jobbigt med sadeltillverkare med egna mått som inte går ihop med andras, liksom.
Du får jättegärna försöka förklara lite mer ingående, för jag hänger inte riktigt med. Superintressant!

Flexicurvan läggs tre fingrar bakom bogbladet.
Utprovaren ser till att kurvan följer hästen.
Därefter tas den bort och läggs på ett papper och där ritas den av.

På flexicurvan finns, på varje sida två "markörer". De sitter då på ett särskilt avstånd från kurvans och då hästens manke/ryggs mitt.
Man får då fyra markeringar på den ritade kurvan, två på var sida. Mellan de markeringarna mäter man sedan. De två översta ger ett kortare avstång, de två nedre ger det längre.
Vi ovan har inte riktigt samma avstånd, jag har nog/ kan ha, mätt fel, men när jag mäter grader med mina avstånd så stämmer det med min häst/ hästar. Men det finns säkert andra som kan detta med mätning av Amerigosadlar bra, en sådan kanske poppar in här på tråden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp