Frågor kring ev unghästköp!

fettso

Trådstartare
Hej.
Jag ska antagligen(vill hemskt gärna)köpa tillbaka Kveikja,som förra året i Juni föddes hos mig! :love:
Ångrar bittert att jag sålde min kära Klökk med föl,men har nu fått möjligheten att köpa tillbaka fölet! :)
Har nu en del frågor i samband med detta eventuella köp...

*Hon vill ha 22.000 för henne,är det ett normalt pris för en 1,5 åring (hon blir ju 2 år till nästa år)?

*Ägaren vill ej veterinärbesiktiga,bör detta ändå göras(på en såpass ung häst)?

*Hon kommer antagligen att gå på lösdrift under vintern med en gammal pensionär(min systers häst),men tills nästa år(sommarn antar jag)vill jag gärna ha henne i flock!Min fråga är då hur "ni" som har åringar brukar göra?Släppper man dom endast över sommaren ihop med en hel flock eller hur går det till?Vad kostar det?Vilka stora ställen finns det??

Kram Stina :bump:

Sv: Frågor kring ev unghästköp!

Priset kan jag inte uttala mig om då jag inte kan nåt om islänningar.

Men veterinärbesiktiga ska du *absolut* göra! Som köpare har man undersökningsplikt och du ska också välja veterinär och allra helst vara med vid vetbes. Däremot gör man ju inte böjprov på unghästar.

Jag har fått detta svaret på samma fråga, med avelsbedömda föräldrar brukar priset ligga på ca 20-25000 kr för en unghäst i den åldern. Sen finns det ju variationer, speciellt uppåt där beror det mest på om hästen kommer efter en åtråvärd hingst. Tyr t ex är en sådan, dessa unghästar kan betinga en mycket högt värde.

Är stoet obedömt, brukar priset åka ner en aning. Sen hänger det ju förståss på efter vilken hingst, för även det kan avgöra priset.

Min åring går i flock, och det skall den få göra fram tills allvaret börjar runt ca 4 år hade jag tänkt mig att börja grundläggande träning. Det är inte roligt för en unghäst att gå med gamla stofiler enbart, de vill ju som alla andra ungdomar ha lite fräs i knuten. :D Och de uppfostrar varann oerhört bra under överinseende av någon äldre plast pappa/mamma, märkte en enorm skillnad bara från augusti fram till nu på min lilla/(stora) kille.

jag tycker väl inte att priset är jättefarligt (beror helt på stammen vad jag är beredd att betala)men det är klart att säljaren kanske lägger på lite mer när hon vet att du verkligen vill ha hästen å det inte är läge att börja knorra om priset då hon kan sälja till ngn annan :(
För en 2 åring skulle det iaf vara himla speciellt om jag betalade mer är 30 000kr...
Besikta måste du göra!I detta fall kommer bara veterinären att göra en "helhetsbesiktning", inte böjprov å röntga gör man ju inte på så pass unga hästar, annars är det ett krav när jag köper häst.
Jag skulle tycka det var konstigt om säljaren inte ville besiktiga hästen, då skulle jag misstänka att allt inte stod rätt till å en häst kostar så mkt att man åtminstone kan ta sig tid att göra besiktning.Hoppas det går bra med ditt hästköp! :)

*Ägaren vill ej veterinärbesiktiga,bör detta ändå göras(på en såpass ung häst)?

Det är egentligen oväsentligt vad säljaren vill, köparen har undersökningsplikten och i den ingår även vetrinärbesiktning.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Lavender
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka