Frågor kring det stora beslutet

A

aspartam

Nu har beslutet att avliva Habina fattats, men jag har två frågor, som jag inte har funnit något svar på.

1. Är det endast veterinärer, som får avliva hästar med bultpistol, eller även slaktare?

2. Om man låter avliva hästen hemma, kan kroppen då skickas till slakteri, eller är det bara nedgrävning eller kremation som gäller?

mvh
Ellinor E. Karlström :bump:

Slaktare kan avliva hästen hemma med bult, och ta med till slakteriet. De är oftast duktiga och lugna, eftersom de har mer rutin på det än veterinären. Hör dig för i ditt område så du anlitar någon som är bra.

Det finns så kallad trotjänaravlivning. De kommer ut till dej och använder slaktmask (bultpistol) därefter avblodas hästen. Det är det som är själva avlivningen. Skotten bedövar bara hästen. Sedan tar de med hästen om du önskar eller om du sökt tillstånd hos länsstyrelsen och fått ok kan du begrava hästen hemma. Däremot är det du som bestämmer om hästen skall skickas till destruktion eller bli kött som någon käkar upp. Om hästen behandlats med vissa läkemedel får den inte gå till köttindustrin. Jag har valt alternativet destruktion för jag vill inte för allt i världen att någon käkar upp min kompis. Men det är min åsikt. Var och en bestämmer själv. Jag gråter en tår för dej, för hur man än gör så är det fruktansvärt att skiljas från sin vän.

Liknande trådar

Hästmänniskan Mardrömmen slog in. Idag skulle min älskade trotjänare få sluta sina dagar på hemmaplan. Avlivningen var sedan länge planerad och det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
13 501
Senast: Borin
·
F
Hästvård om passet är rent kan hästen då gå till livsmedel? anledningen till att jag frågar är att hästens pass är rent men på papperet man...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Fantasi
·
Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 857
Senast: Cheval
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 700
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar