Frågor inför hästköp

Petraan

Trådstartare
Hej!
Nu är det så att dottern på 13 år äntligen ska få sin första häst :love: Jag själv har haft häst sedan jag varit liten och haft en D-Ponny och sedan en ridhäst och tävlat dressyr lite och kan min del, så jag vet om ekonomi, besiktning osv. Nu har jag tagit uppehåll från ridningen i snart 8 år men kunskaperna sitter kvar, men jag behöver alla tips jag kan få! Även jag vill sitta upp lite på ponnyn då och då, är 164 cm lång så tror inte det kommer bli något problem :)

Så, vi har än så länge bara provridit 2 ponnyer. I morgon ska vi prova en till, ett sto på 8 år. Jag vill känna mig så förberedd som möjligt i morgon. Har ni några tips på frågor att ställa mm?
Hon vill gärna börja tävla dressyr i framtiden med ponnyn. :grin:
Gud, vilket sent inlägg det blev. Ursäkta alla!
Mvh Petra!

Skriv en lista med frågor, så man inte glömmer hälften när man väl är där.

Fråga om skador, sjukdomar, olater. Hur hästen är i olika situationer, att rida ut ensam, i grupp, om det är något den inte klarar av ute, trafiksäker, hur den är på tränings- och tävlingsplatser. Hur den är att sko, duscha, lasta, hantering i övrigt.

Du har säkert redan ställt dessa frågor när ni pratats vid, men det finns mängder att ta reda på. Se till att de visar ponnyn ordentligt för er och att ni sedan får prova det ni vill veta.

Eftersom det är ett barn som ska ha ponnyn hade jag velat veta hur ponnyn uppför sig i olika situationer. Rida ute i grupp och ensam? Hur beter sig ponnyn i nya miljöer som tävlingsplatser osv? Är den rädd för nåt speciellt? Har den några andra egenheter man borde veta? Är det en trygg ponny att lära sig på eller behöver den en trygg ryttare som utbildar den?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar