Frågor angående fodervärdsavtal - uppsägningstid. Tacksam för svar!

G

grapefruit

Jag är ägare till en häst som jag har lånat ut på foder. Nu vill jag ha tillbaka min häst då jag har fått ordning på både ekonomi och tid.

Kontraktet (Lars Deckemans fodervärdsavtal) skrevs den 7/8 - 10 och gäller till och med den 7/8 - 11. Uppsägningstiden är 3 månader.

Nu är min fråga - kan jag säga upp kontraktet imorgon, och då ha rätt att få tillbaka min häst om tre månader? Eller kan jag tidigast få tillbaka henne den 7/8?

Mycket tacksam för svar!

Sv: Frågor angående fodervärdsavtal - uppsägningstid. Tacksam för svar!

Jag tycker inte att " du ska ta din häst direkt", men de är vad jag tycker. men jag tror faktiskt att du som ägare bara kan säga att nä detta känns inte bra eller nu vill jag ha min häst och jag hämtar den imorgon. Jag hade en foderhäst på igångsättning 1,5år. efter 3 månader saknade hon hästen så mycket så hon fick hämta den för mig om hon ville. Jag nekade inte, jag "brydde" mig inte, för det är ju faktiskt hennes häst och saknar hon den så gör hon. En kontakt till mig sa mig bara för några dagar sedan : hon är ägare, hon har all rätt att bara hämta hästen utan anledning, bryta kontraktet när som... Det spelar ingen roll om det finns kontrakt, hon bestämmer över sin häst.

Alltså antar jag att man kan det, för om ex: hästen har blivit vanskött, det går inte att bevisa.. då har du ju all rätt att hämta den? inte för att jag tycker du ska skylla på det!men bara ett ex.

Men prata med fodervärden och säg att du vill ha tillbaka hästen så fort som möjligt. Säg sanningen. Hon förstår säkert.

Oh om du verkligen har en bra ekonom, kanske du kan ge henne en present som tack? Då kanske hon inte alls tycker detta blev så jobbigt.. Det kanske är ett nyköpt träns i din häst storlek för hon kanske skaffaren annan foderhäst med samma storlek.. Benskydd eller 4-pack benlindor? Schabrak?... Finns så mycket man kan bli tacksam över när det är tråkigheter.

Oj, glömde.. Om ni har 3 månaders uppsägningstid och du säger upp den idag eller imorgon, så har du hästens ansvar efter 3 månader. Alltså har inte fodervärden ansvar dagen efter 3 månader.. om du förstår?Så ex: 3 månader = 90 dagar. dag 91 är hästen ditt ansvar.

Du kan hämta din häst tidigast 7/8. Sen kan man ju alltid höra om personen kan tänka sig att lämna ifrån sig hästen tidagare.

Till skillnad mot vad som skrivits tidigare så kan hästäg inte alls hämta hästen som det behagar. Ett avtal är underskrivet coh ska hållas!!

Du kan hämta din häst tidigast 7/8. Sen kan man ju alltid höra om personen kan tänka sig att lämna ifrån sig hästen tidagare.

Till skillnad mot vad som skrivits tidigare så kan hästäg inte alls hämta hästen som det behagar. Ett avtal är underskrivet coh ska hållas!!

Absolut det skriftliga gäller om ni inte kommer överens om annat .

Oh om du verkligen har en bra ekonom, kanske du kan ge henne en present som tack? Då kanske hon inte alls tycker detta blev så jobbigt.. Det kanske är ett nyköpt träns i din häst storlek för hon kanske skaffaren annan foderhäst med samma storlek.. Benskydd eller 4-pack benlindor? Schabrak?... Finns så mycket man kan bli tacksam över när det är tråkigheter.

Det här tycker jag var ett himla knepigt råd. Jag själv skulle ta ganska illa vid mig om jag fick ett träns i min foderhäst storlek för att underlätta för att ägaren ska ta tillbaka den. Även om tanken är att det ska kunna passa nästa häst så tror jag att det kan missuppfattas rejält..

ett kontrakt ar skrivit och undertecknat av bada parter, det ar alltsa vad som galler. MEN, om hastagaren kanner att den vill ha hasten hem, kommunicera med fodervarden, forklara situationen och hor vad fodervarden sager. Det finns ju en mojlighet att fodervard ar intresserad i medryttarsituation om sa ar mojligt.
OM fodervarden inte vill lamna tillbaks hasten innan kontrakts tiden ar ute, har agaren inte mkt att saga till om. Men med kommunikation loser man mkt.

Nu vet inte jag exakt hur Deckemans avtal är formulerat men i dom avtal som jag använder mig av är det uppsägningstiden som gäller. Slutdatumet gäller om ingen av parterna har sagt upp avtalet tidigare. Jag kan inte förstå varför det skulle finnas en skriven uppsägningstid om det ändå var slutdatumet som gällde i alla lägen?

Givetvis ska avtal hållas. Men jag har tolkat avtalet som att det är tre månaders uppsägningstid, så säger man upp det idag så kan man hämta hästen 3/5.

Du har skrivit avtal som löper på 12 månader, med 3 månaders uppsägning, det innebär att fodervärden har rätt att ha hästen dessa 12 månaderna, uppsägning i detta fallet är 3 månader o det innebär att avtalet ska sägas upp 3 månader innan det löper ut.

Varför ska man säga upp avtalet 3 månader innan när det redan står när det löper ut?
Vad är meningen med uppsägningstiden?
Och vad händer om man inte säger upp det?

Sägs det inte upp så löper det på ytterligare 12 månader

Jag tror på tolkningen att det är tre månaders uppsägningstid på kontraktet, d v s det kan sägas upp innan avtalstidens utgång (när som helst) och hästen går tillbaka till ägaren tre månader efter uppsägningen.

Skulle det vara så att man måste säga upp innan viss tid för att kontraktet inte ska förlängas, är det forumulerat annorlunda.

Läser man Deckman´s kontrakt så står det utförligt där

*KL* Ring Deckerman själv så får TS svar på vad som gäller i kontraktet så slipper man fundera .

Har han tagit fram ett kontrakt så ska han ju svara för tolkningen .

Mia

vad jag minns finns det flera alternativ o välja.

Läser man Deckman´s kontrakt så står det utförligt där

Exakt hur är det skrivet?

Jag har inte läst hans avtal men oftast skriver man ju in att om det sker en uppsägning innan det utsatta datumet så är det exempelvis X månaders uppsägningtid. Nu är jag nyfiken på hur han formulerat sig annorlunda.

ska se om jag har nått sånt avtal hemma så jag kan skriva av det

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 425
Senast: Vicks
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka