Frågor ang omplacering av hund

Nenyah

Trådstartare
Hejsan!
Hoppas nån kan svara lite på mina frågor!

Jag har en hund på prov nu (reggad i SKK) och har bestämt mig för att köpa honom. Vad jag kunnat läsa mig till finns inget specifikt SKK-avtal för omplacering av hund? Vad använder man för avtal? Vi skrev ett eget nu under provtiden som båda parter skrev på, men vid köp känns det ju som att man vill ha ett riktigt.
Sen undrar jag, ska hunden alltid genomgå besiktning innan köp? Även om man köper den av en kompis? Hur har ni andra gjort? Tänkte om det spelar roll för försäkring eller något sånt.

Sen lite frågor om själva hunden..
Jag har haft honom (malle, 2 år) nu på prov i 1 månad och han har blivit väldigt mammig, vilket ju inte är helt ovanligt att omplaceringar blir. Är det i regel något som lägger sig?

Tack på förhand! :)

Sv: Frågor ang omplacering av hund

Jag har fått både handskrivna kvitton och SKKs köpeavtal när jag köpt omplaceringshundar (inte samtidigt alltså, utan båda varianterna). Hundar köpta för fullpris har veterinärbesiktats, men "problemhundarna" har jag köpt som de är.

Du köper ju hunden, så då är det SKK:s köpeavtal ni använder. För bådas skull är det väl bra om hunden är veterinärbesiktigad. Lycka till.

Du köper ju hunden, så då är det SKK:s köpeavtal ni använder. För bådas skull är det väl bra om hunden är veterinärbesiktigad. Lycka till.[/QUOTE

Köpeavtal är först och främst avsedda för uppfödare och är inte tvunget att användas av privatpersoner som säljer hund - det duger gott med kvitto:) Även om hunden är reggad i SKK, så behöver inte det betyda att nuvarande ägaren ens är medlem och icke medlemmar ska inte bruka SKK:s avtal.

Veterinärbesiktning är alltid bra för att slippa strul med försäkringen om något händer inom närmaste framtiden.

Använde oss av SKK:s köpeavtal när jag tog över min malle, gjorde vet.besiktning dagarna innan vi skrev på köpekontraktet.

Vi skrev egenkomponerat kvitto, men skickade in ägarbyteshandlingar till SKK. Hunden veterinärbesiktigades inte (köpte honom för under halva valppriset), och jag tog över tidigare ägares försäkring. Hunden har inte varit eller blivit särskilt "mammig", det ligger nog inte i hans natur. Min förra omplacering blev väldigt fäst vid mig och var det hela hennes liv.

Du köper ju hunden, så då är det SKK:s köpeavtal ni använder. För bådas skull är det väl bra om hunden är veterinärbesiktigad. Lycka till.[/QUOTE

Köpeavtal är först och främst avsedda för uppfödare och är inte tvunget att användas av privatpersoner som säljer hund - det duger gott med kvitto:) Även om hunden är reggad i SKK, så behöver inte det betyda att nuvarande ägaren ens är medlem och icke medlemmar ska inte bruka SKK:s avtal.

Veterinärbesiktning är alltid bra för att slippa strul med försäkringen om något händer inom närmaste framtiden.

Du har rätt! Jag drog en förhastad slutsats. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag kikar en del på adoptionshundar (från t ex Hundstallet) och majoriteten är ju blandraser. Det finns dock en del renrasiga men de är...
Svar
11
· Visningar
1 344
Senast: BornAgain
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Hundavel & Ras Mi hund blev tjyvparad. Den ena var röntgad ok. Den andra var aldrig röntgad men dennes föräldrar var OK. Jag är INTE uppfödare och...
2
Svar
33
· Visningar
4 028
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben