Frågor ang när jag leder min häst

F

fialoppan

Hej! Nu har jag skaffat en ny häst för två veckor sen och jag föll för honom direkt :love: Han är valack men de som hade honom innan mig sa att han kunde vara lite hingstig. Han kastrerades när han var tre år gammal, han är fem och ett halvt idag.

Nu har jag upptäckt att jag har lite problem när jag leder honom, så jag övade idag på att leda honom så att han ska gå lugnt och avslappnat vid min sida och låta mig styra.

1. Han är väldigt bufflig och knuffar på en med bogarna, han går före en själv och försöker man bromsa honom så svänger han in med huvudet och bogen mot en, och bakdelen glider utåt. Hela han svänger helt enkelt, också går han så tills man stannar och rätar upp honom. Varför gör han så?

2. När vi tränade idag på att leda (i grimma och med grimskaft) så sänkte han ner huvudet till marknivå och nosade på marken, fast han fortsatte gå och i samma tempo. Ett par gånger stannade han och krafsade med ena framhoven i marken väldigt mycket. Varför?

3. Dessutom! Gjorde han något som jag tycker är lite obehagligt, helt plötsligt ryckte han liksom till i kroppen och "stack iväg" i full galopp, jag höll såklart kvar i grimskaftet och han sprang runt mig i en cirkel. Efter ett par varv stannade han och tittade på mig, han verkade ganska uppspelt.

Nu är han sån att han verkar hålla sig med att kissa tills han kommer in i sin box, han har inte blivit riden på ett par dagar och det är vår. Så vad tror ni? Är det för att "testa mig", för att han har vårkänslor, för att han är pigg eller för att han var kissig?

Så, vad betyder det när han står och krafsar i marken sådär? Varför svänger han in mot en när man försöker bromsa honom? Hur borde man agera för att han ska vara mindre bufflig? Hittills har jag bromsat upp honom genom att lägga tryck på bogen och dra i grimskaftet in mot bogen. När han saktar av ger jag eftergift direkt så han ska koppla det som rätt.

blev himla mycket text men tacksam om någon orkar läsa igenom allt och skriver vad ni tror? :)

Anna

Sv: Frågor ang när jag leder min häst

Jag tycker det låter som att din häst är dominant och inte ser dig som en ledare. Anledningen till detta är att min häst var precis likadan när jag köpte han. Jag kan tyvärr inte svara på varför han går och nosar i marken men det att han "går på dig" och sliter sig från dig verkar vara brist på respekt.

Ja så kan det också vara, jag har bara haft honom i två veckor och har ju en hel del "lära känna varandra" framför mig :) Hur kan jag vinna hans respekt?

Jag tränade mycket med min häst genom att t.ex vara ute och gå med han, han skulle då vara avslappnad och lära sig att lita på mig. Träna även såna "småsaker" som att hästen ska backa, flytta i sidled, stanna på din signal. Hästen måste lära sig att det är du som bestämmer, lita på dig och på så sätt se dig som en ledare. Lycka till! :)

Tack :) Men jag tänker såhär att när han går och bufflar på en, hur ska man agera då egentligen? Samma när han börjar galoppera runt mig? :crazy:

jag brukar använda mig av en övning som går ut på att, så fort hästen börjar "gå på mig" så tar jag hästen på en jätteliten volt runt mig och står still på samma fläck utan att hästen får tränga sig på mig vilket dom i flesta fall gör när dom tvingas gå på en så liten volt. På detta sätt bevisar jag för hästen att den inte kan flytta och bestämma över mig hur som helst. Om den bufflar med huvudet så räcker det oftast med att trycka med handen under örat, på sidan av huvudet där man får mycket kraft.
Innan hästen börjar galoppera runt dig så sticker den och det är det du ska träna bort genom dessa ledarskapsövningar

Såna där tonårsgrabbar :) Klart han testar lite. Men låt det inte fortsätta, han behöver veta vem som är ledare, det är just det han försöker ta reda på nu.

Jag låter aldrig mina hästar (eller hunden) gå varken framför eller brevid mig. Försöker de ta sig förbi stannar jag, vänder mig raskt (men hela tiden lugnt och avslappnat) om och backar hästen. Står så ett ögonblick, utan att ta notis om den och tar ett djupt andetag, därefter vänder jag mig och går bestämt vidare utan ett ord. Gör på det sättet varje gång du leder honom så förstår han snart att det inte lönar sig att hålla på, och tänk hela tiden på din hållning och andning. En säker och lugn ledare går rak i ryggen och fyller hela kroppen med syre genom att andas med magen. Locka inte på hästen för att få den att följa med, i en flock är det en självklarhet att man själv håller koll på och följer sin ledare.

Bufflar han skulle jag "slå till" mot honom en gång, för att markera att det inte är ok, samtidigt som jag rätar på mig och gör mig respektingivande. Men stressa aldrig upp dig! Var hela tiden lugn men bestämd. Gå vidare som vanligt.

Att han nosar och krafsar i marken tror jag är en nonchalans-grej, strunta bara i honom och kör ditt race. Detsamma gäller när han galopperar iväg. Håll dig själv lugn och "trösta" honom inte för att han ska lugna ner sig. Det förstärker bara känslan av att nåt inte är som det ska om även ledaren blir osäker på situationen. Bete dig som att ingenting han eller omgivningen gör rör dig i ryggen, du har kontroll i alla lägen!

Hitta på saker tillsammans på promenader och ge honom massor med beröm när han lyckas med de uppgifter du ger honom. Få honom att tycka att ditt beröm är det bästa som finns :)

Kort sagt: var en lugn, självsäker, bestämd och rolig ledare!
Lycka till!

Håller med där! Allt snack om att man ska gå vid bogen är rent skitsnack. Min häst får som max gå med huvudet på samma nivå som min arm, absolut inte längre fram än så

Tack så supermycket för alla svaren :) Ska hålla detta i huvudet imorgon när jag åker ut till honom ;)

Vet inte hur aktuell tråden är längre men har två "unghinstar" i en hage (3 & 4) och den ena har liknande betende... När min mormor som äger honom leder brukar han springa iväg/slita sig men sen så värkar hon rädd för den lilla stackarn också. Brukar gå problemfritt om man håller rätt nära hackan så att man har kontroll över huvudet och ser till att hålla axeln mot övre delen av hans hals, kan nu leda bege samtidigt i badtofflor/flipflop med en slö liten get framför fötterna

Nja fast jag vill inte behöva ha nån kroppslig kontakt med honom när jag leder honom, då börjar han bara buffla. Men jag är då inte rädd för honom :) jag tänker på att andas regelbundet och titta vart jag ska, då har man inte tid att tänka på rädsla eller "tänk om han gör så eller så eller så...."

men tack ändå för ditt svar :)

Jag förstår det som att man ska gå med axeln mot undersidan av hästens hals (?) Det är ju rent livsfarligt och absolut inget som jag skulle testa! Gör man som du säger så blir man tvungen till att gå med en liten del av kroppen precis framför hästen vilket får fruktansvärda konsekvenser om hästen skulle slita sig och springa rakt fram över den som leder!

Tack :) Men jag tänker såhär att när han går och bufflar på en, hur ska man agera då egentligen? Samma när han börjar galoppera runt mig? :crazy:

jag svarar just pa denna fragan om gallopera runt dig..

forst han skall inte ha sa langt rep att han kan gora det.. och satter han fart, du samlar du in honom och sen borjar du backa.. och backa langt. nar han kan uppfora sig gar ni framat igen.

buffningen ar signaler att han vill vara kompis Men han maste lara sig vad ar hans omrade och ditt omrade och han kan inte komma in till ditt omrade om han inte ar invited.. sa nar han buffar, ge honom en push och sag NEJ, de lar sig snabbt vad det betyder.

Det later mkt som din hast haller pa att prova dig fortfarande, sa ta din tid med honom och arbeta.. kom ihag att DU ar hans ledare och han skall visa dig respekt, inte du honom.. visst vara snall men du ar ledaren vis alla tillfallen..

Nej han har kort grimskaft när vi går men sliter han sig så följer ju grimskaftet med och så står man där och håller i slutändan på repet, medans hästen springer runt.

och som du skriver så när han bufflar så puttar jag tillbaka med ett "nej" som svar. sen tror jag inte att han testar mig "fortfarande" eftersom jag bara haft honom i två veckor och det är först nu han har börjat :grin:

men jag tänker såhär, är jag konsekvent och bestämd så ska det nog gå över snart och han inser att det inte lönar sig att hålla på på det viset :)

tack för ditt svar!

Jag leder aldrig hingstar och unghästar i vanlig grimma, totalt korkat. Repgrimma och arbetsrep är obligatoriskt.

Jag leder aldrig hingstar och unghästar i vanlig grimma, totalt korkat. Repgrimma och arbetsrep är obligatoriskt.

får kanske ta och skaffa något annat då.. skadar ju inte att prova :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar