Frågor ang licens, klädsel m.m

S

_Sweetheart_

Ja, nu ska man snart ut och tävla (slutet av maj.)

Behöver nu ha svar på lite frågor.

Licensfrågor:

Hur skaffar man licens? Vad kostar det? (Lokal)
När får man det?
kan man tävla även fast man inte fått sitt licens?
Måste hästen ha licens? (lokalnivå.)

Klädselfrågor:

Måste man ha vita ridbyxor? (Ska köpa, men utifall man ej hinner skaffa.)
Får man tävla i bruna shaps+bruna skor? (Tills jag har råd med ridstövlar.)
Kavaj ett måste?

Sen en fråga: Någon som tävlar i steeds highlander från H**ks? Får man tävla i dessa ridstövlar?

En fråga om gröntkort också! Jag tog grönt kort 2003 tror jag. Får jag tävla med det även fast det står 2003 på det eller måste jag ta nytt? :crazy:

Kan noll om sånt här. :crazy:

Men jag längtar SÅ mycket.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor ang licens, klädsel m.m

Licensfrågor:

När får man det?

Klädselfrågor:

Kavaj ett måste?

Sen en fråga: Någon som tävlar i steeds highlander från H**ks? Får man tävla i dessa ridstövlar?

En fråga om gröntkort också! Jag tog grönt kort 2003 tror jag. Får jag tävla med det även fast det står 2003 på det eller måste jag ta nytt? :crazy:

Jag själv är mest insatt i dressyr, och jag kan inte svaren på alla dina frågor. Men lite kan jag allt...

För att skaffa licens:
gå in på svenska ridsportsförbundets hemsida och klicka runt där tills du kommer till licenser. Där väljer du ryttarlicens för lokal tävling, och fyller i alla fällt. Den kostar 165 kronor ( tror jag det var). Hästen behöver ingen licens för lokal tävling. Sedan får du ett "kvitto" som du skriver ut. Det kvittot gäller som licens ända tills du får ditt "kort", via post, ca tre veckor efter.

Ditt gröna kort gäller

Lita inte fullt ut på mej, men jag tror det är såhär:

Licensfrågor:

Hur skaffar man licens? Gå in på ridsport.se & läs
Vad kostar det? (Lokal) 165:-
När får man det? ca 3 veckor efter att man betalt får man kortet
kan man tävla även fast man inte fått sitt licens? du kan ta med dig kvittot du får när du betalar
Måste hästen ha licens? (lokalnivå.) näpp

Klädselfrågor:

Måste man ha vita ridbyxor? tror att man får ha vilken färg man vill
Får man tävla i bruna shaps+bruna skor? tror det, utan fransar
Kavaj ett måste? näpp

Sen en fråga: Någon som tävlar i steeds highlander från H**ks? Får man tävla i dessa ridstövlar? ingen aning

En fråga om gröntkort också! Jag tog grönt kort 2003 tror jag. Får jag tävla med det även fast det står 2003 på det eller måste jag ta nytt? :crazy: Det gäller

Vad har du tänkt att tävla i?
I dressyr är kavaj ett måste, men jag vet inte hur det är i hoppning.

just de , i dressyr måste man ha kavaj from lokal, men inte i hoppning

I hoppning på lokal nivå är inte ett kavaj ett måste. Jag har ridit i vita ridbyxor och en klubbjacka och det har gått utmärkt. Däremot måste hästen ha en nummerlapp så att de vet vilken häst det är. Det glömde vi på förra tävlingen men vi hade tur som vi fick låna :D
Nummerlappen kostar typ 20kronor och går och köpa på Hööks eller någon annanstans. En liten rund en som man kan fästa i tränset lr på stiglädrena eller nån annanstans.
Ditt gröna kort gäller
Och man kan tävla med "kvittot" tills du får din licens
:)

ja, i hoppning får man ha antingen kavaj, klubbjacka eller klubbtröja, så länge som den är långärmad. har dock inte varit med om att någon blivit utesluten eller fått tillsägelse om sin klädsel men...

Okej, men jag har vita ridbyxor & shaps+skor.. måste man ha någon speciellt vit skjorta under eller går det bra med vad som hellst?

Måste det vara klubbtröja man har för att få tävla med "tröja"? Kommer nog ordna kavaj men jag tänkte bara OM jag inte hinner fixa.

Du får ha "vad som helst" på dig upptill utom tröja eller jacka med luva. En vanlig snygg tröja typ collegetröja går bra, måste inte vara klubbtröja, du behöver inte ha skjorta eller tröja med krage under.

Åh, tack för svaret!!!:bow:
Måste de vara mörka? (Kommer naturligvis inte komma i en rosa tröja..:angel: )

Kanske lättare att bara köpa någon fin mörk tröja till första gångerna.

Men vita ridbyxor tycker jag iaf att man ska ha. Så det ska införskaffas iaf. ;)

Licensfrågor:

När får man det?

Klädselfrågor:

Kavaj ett måste?

1. man kan beställa via blankett som enklast finns hos klubben, annars finns det licens underlag hos svenska ridsportförbundet.
2. det är olika.
3.ja, du kan tävla på din licens kopia.(så länge du har betalat men det antar jag att du har)
4. Hästen måste ej ha licens på lokala tävlingar.

5. på lokala tävlingar är det ljusa byxor som gäller.
6. ja, men bara lokala hopp och dressyr tävlingar.
7.Osäker:confused: vet ej vad steeds hightlander är.
8.nej, den ska du ha hela din livstid...:p

ja, i hoppning får man ha antingen kavaj, klubbjacka eller klubbtröja, så länge som den är långärmad. har dock inte varit med om att någon blivit utesluten eller fått tillsägelse om sin klädsel men...

Man måste väl inte ha långärmat? :confused:

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Dressyr Behöver lite hjälp från er bukare efter att jag suttit och läst TR II ikväll och har några frågor jag fortfarande är lite osäker på...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 027
Senast: Amanda_F
·
Western Håller på och inhandla nya saker till när vi ska tävla hunter nästa år :) Men blir inte riktigt klok på detta med vilka färger man...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: r_freddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur