Frågor ang. höskörd

fejko

Trådstartare
Jag har en vall som ska skördas och jag har tänkt göra hösilage. Nu är det så att jag kommer att få en hel del över. Därför undrar jag om det är svårt att sälja hö eller om man ska skippa att slå allt. Jag måste i så fall låna pengar för att finansiera skörden (ca 40000 SEK), får man igen dessa pengar eller ska man satsa på något annat. Funderade ett tag på bete men det blir kostnader för stängsel och en massa besvär.

Kom gärna med tips till en nybörjare!

Sv: Frågor ang. höskörd

Be en bonde fixa balarna åt dig och ge honom det som blir över som betalning är ett alternativ. Hur tusan har du räknat ut att skörden kostar 40000 ? Ingår det köp av traktor, balrullare o inplastare......Det låter som du har väldigt dåliga grundkunskaper eller har jag fel.
Annars kostar 300 kg balarna här i trakten att få rullade ca 100 kr styck om jag inte minns fel.

Hej. En nackdel med att skörda höet själv är ju att man då även betalar för dom balar som misslyckas... Om höet går att sälja sen beror också på kvalitet, pris och marknaden runt omkring där du bor.

Jag hobby-höbärgar lite. Har blivit så för att hålla hästarna med fint bete hela sommaren, först hinnder de ju inte beta undan allt under våren så då får ena betet stå och växa till sig och så tar jag hö där och släpper hästarna sen på återväxten. Blir parasitfritt på köpet.

För hösilage betalar vi 15 euor per bal, då ingår balning, plastning och plasten i det priset. Innan dess har jag då slagit vallen och även vänt det en par gånger samt strängat ihop det inför balningen.

Jag tycker det är hur spännande som helst med höbärgning! Skall så in 1.2 ha till nu i vår, har övat några år nu först på mindre område :)

Luff skrev:
Be en bonde fixa balarna åt dig och ge honom det som blir över som betalning är ett alternativ. Hur tusan har du räknat ut att skörden kostar 40000 ? Ingår det köp av traktor, balrullare o inplastare......Det låter som du har väldigt dåliga grundkunskaper eller har jag fel.
Annars kostar 300 kg balarna här i trakten att få rullade ca 100 kr styck om jag inte minns fel.

Det är småbalshösilage därför är det dyrt. De tar 47 kr/balen för rubbet plastning och allt. En bale väger ca 40 kg. Jag betalar nu nästan 3 kr/kg för det småbalshösilage jag köper. De får ut ca 130 balar/ha och jag har 6 ha.

47*130*6=36660 kr

Jag kan sälja det för mellan 2 och 3 kr per kg. Frågan är om det finns någon marknad?

Marknadens efterfrågan beror på hur vädret och skörden blir.Föregående sommar var ju dålig för de flesta.Vi sålde bra hela hösten/vintern och det sista sålde vi för några veckor sedan.Många hösäljare har försökt lura hästägarna har vi förstått av alla de kunder vi haft som berättat om mögligt hö.

Nu vet jag inte vart du bor, men får du ett bra hösilage så ska det inte vara speciellt svårt att sälja 40 kg's balar. Jag hade direkt varit spekulant. Men i år ska jag försöka mig på att ta in mitt första egna hö. Visserligen har jag tillgång till experthjälp och de maskiner som behövs. Men pirrigt är det, och bara därför blir det en regnig sommar i år.

(Jag vet varför det var så dåligt med snö i K-d'strakten denna vintern. ;) Vi hade fått låna en traktor som vi hade "uppstallat" här hemma för snöröjning. En gång hade vi användning för den. :D Tar jag på mig regnkläder så slutar det regnar, måste utsända nån sorts kosmiska vågor. Så sommarn blir regnig, jag vet! :p )

Sälj höt på rot i stället, och ta del av skörden som betalning.
Bestäm delen i %.

Inte_Ung skrev:
Sälj höt på rot i stället, och ta del av skörden som betalning.
Bestäm delen i %.

Vad är det för pris som gäller om man säljer på rot? Vallen är betesblandning för får & häst och såddes in förra året.

Jag har 10 ha som jag arrenderat ut mot att jag tar så mkt jag behöver (rundbalar) samt betar återväxten.
PL

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 424
Senast: Nixehen
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 785
Senast: lilith
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
39 143
Senast: moholmarabs
·
M
Foder & Strö Halloj! Går i funderingar på att ta hösilage istf hö av vår vall i år. Har hästar med dammkänslighet och en gammal häst som inte vill...
Svar
6
· Visningar
2 615
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama