Frågor ang. göra råttor säkrare

R8n

Trådstartare
Mina två damer har nu bott här hemma hos mig i snart 5 veckor. De gillar att klättra omkring på mig och i buren. Men de vill inte veta av att man kan springa på golvet eller i sängen. Och släpper man ner dem på golvet så klättrar de uppför byxbenen på en gång. Om man går undan så flyr de in i närmsta vrå. Har provat haft kläder och kuddar legat på golvet för att ge trygghet. Men då sitter de bara och skakar under dem.

Så:

1. Hur gör jag för att få dem känna sig trygga?
2. Hur vänjer jag dem med andra miljöer?
3. Hur får jag dem att vilja komma ut och springa frivilligt?

// Gamla rattalskare

Sv: Frågor ang. göra råttor säkrare

Miljöträning, miljöträning och åter miljöträning, stärka självförtroendet och grejer :)

Kort sagt, träna de en massa och ge de små "utmaningar" som du vet att de klarar. Tex att springa från ett ställe till dig, och beröm massor, och så ta längre och längre, så de får mer självförtroende och blir modigare liksom :)

Och sitter de bara och skakar under nåt så låt de göra det, förr eller senare blir de nyfikna och vågar sig ut. :D

Att vänja de vid andra miljöer går bara genom att utsätta de för andra miljöer. Ut på promenader, gå på marknader, dra iväg till kompisar, åk buss, tåg, bil och en massa annat du kan komma på :)

Okej, men är lite skraj för att de ska bli livrädda så att de hoppar ner och rymmar:crazy: Idag har det faktiskt gått ganska bra med att vara ute och sprinag på golvet. Men datorbordet är ändå tryggast:) :angel:

Ett ord - sele :) Brukar jag alltid ha på nya råttor när vi är ute, man vet ju aldrig liksom.

Då får du gott hosta upp en sida där man kan köpa selar;)

Jag har köpt mina på marknader och http://www.r8.kanske.net (fast den är stängd nu, vet inte när den öppnar igen..)
Såg även den här också, låter som samma modell: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290700

Annars är det enkelt att göra egen, kika på bilderna på första länken så är det lätt att lista ut. Ska se om jag hittar en sån där guide, ska finnas en nånstans i ett gammalt övergett råttforum... :)

Tack:bow:

Ska kika runt och kanske blir det en hemmagjord sele:idea:

*knapplån*

Även vissa djuraffärer har råttselar om man tycker det är knepigt att få tag i en på annat sätt.

Ja precis:)

aquen: Okej ska höra efter i helgen!:idea:

// rattalskare & R8n

Vilken modell då? Har sett råttselar men bara dåliga nämnligen :confused:

Tycker det är bäst med 8-öglade eller vad man ska kalla de, det är det enda som dugit här hemma :)

Jag vet inte vilken modell eftersom jag aldrig provat någon. Vet bara att de finns.

R8n skrev:
Mina två damer har nu bott här hemma hos mig i snart 5 veckor. De gillar att klättra omkring på mig och i buren. Men de vill inte veta av att man kan springa på golvet eller i sängen. Och släpper man ner dem på golvet så klättrar de uppför byxbenen på en gång. Om man går undan så flyr de in i närmsta vrå. Har provat haft kläder och kuddar legat på golvet för att ge trygghet. Men då sitter de bara och skakar under dem.

Så:

1. Hur gör jag för att få dem känna sig trygga?
2. Hur vänjer jag dem med andra miljöer?
3. Hur får jag dem att vilja komma ut och springa frivilligt?

// Gamla rattalskare

Ragga upp en mattläggare och fråga om du kan få ett eller två såna där grova papprör som de har mattrullar på. De är uppskattade som guld självt av både råttor och gerbiler kan jag lova. Vi har alltid ett gäng liggande ute, hellre får folk lyfta på fötterna än att jag ska släpa dem fram och tillbaka varje kväll. Rådisarna kommer att susa in i röret som om det vore en magnet och sen kommer de våga sej ut lite i taget, "långa-röret" kommer att vara deras nya trygga punkt som de har som tillflyktsort om du verkar göra nåt livsfarligt. Så gör de längre och längre utflykter till dess du kommer tycka att de är lite VÄL våghalsiga... ;)

Tack för iden:) Låter ju verkligen toppen!

Har börjat ha de "små" vid datorn nu för att de ska se vad jag gör och kunna klättra lite. En sitter mest bara på min axel men den andra gör våghalsiga utflykter lite här och var. Senast igår så var det nära att Doris blev kattmat efter att ha snokat lite väl mycket på katten;)

Liknande trådar

Övr. Djur 5 honor i varierande åldrar bortskänkes snarast så jag slipper rymlingarna :devil: Satan alltså, kom upp på rummet idag och såg Sonic...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 251
Senast: R8n
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 597
Senast: Tviggy1081
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 948
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama