Frågor ang bioglucomin...

M

mirjada

Efter det att min häst hadde haft kotledsinflammation blev jag rekomenderad att ge henne glucomin under igång sättningen, fick då höra att det bästa märket var Biofarmab, bioglucomin för det var mer koncentrerat än de andra som finns på markanden. Hon har nu fått detta under en period av 5 månader. Efter kotledsinflammationen så har hennes ena hov inte vuxit som den ska, hon har varit mycket låg i trakterna. Och nu kan man se på hennes hovar(speciellt den som inte vuxit som den ska) att hon har fått ränder. Dom är mycket tydligare på hoven som är konstig, men även de andra hovarna syns det lite på. Under dessa 5 månader är det bara bioglucomin som är tillsatt i foderstaten och allt annat är samma....

Och då till mina frågor....
Kan det vara glucominet som gjort ränderna i hovarna?
Är det någon som varit med om nått liknande?
Ska man fortsätta att ge glucomin som "underhåll" och kan man då ge av en billigare variant eller bör man forsäta med denna? Vilket anat märke(billigare) kan man köpa och var?
Finns det nått annat man kan ge för lederna (som bevisat fungerar)?
Jag vet också att för en tid sedan så höll glucominet på att bli läkemedels klassat... Varför blev det inte så?
Kan det vara så att det är inte så "läkemedel" så att det verkligen funkar eller?

min pålle har haft kotledsinflammation för länge sedan och han får fortfarande bioglucomin eller glucosamin (finns på börjes och är billigare). Börjes-Tingsryd
jag vet inte om han fortfarande behöver detta men vågar inte sluta *är lite kinkig tror ja* ;)

-Bioglucomin 450g 365:-
-Näringstillskott glucosamin 450g 198:-
(priser från Börjes)

//susanbusan

Oj, det var rätt stor pris skillnad...
När det är så billigt så kan man ge det hela tiden... Men när et kostar ca 500kr/månad... Jag menar, jag har mycket roligare saker jag kan tänka miggöa för 500kr än köpa det. Men om det funkar och hästen behöver det så.... vad ska man göra?!

Precis! Man kan tex unna sig ett nytt schabrak eller träns och tänka att man ändå har tjänat så mkt på glucosaminen :) haha!
Man blir så fattig av häst! men det får man nog stå ut med ;)

Ja, visst är det dyrt och ha häst... Men dom är värda varje öre! :)
Men för den skull behöver man inte betala 500kr om man kan komma undan med 150kr för samma resultat...

"Innehåll per 1000 gram: Glucosaminsulfat 2 KCI 845 gram (motsvarar 500 gram ren Glucosamin), Vitamin D3 50000 IE, Fruktose 150 gram"

så står det på burken, är det samma som bioglucosaminen? har ingen sådan burk hemma..

är tydligen 500 gram/burk istället för 450 som jag skrev innan "10% mer!"
Ännu billigare alltså! :)

Dosering:
Häst: 1/2-1 måt per dag
Ponny och föl: 1/4-1/2 mått per dag
Hund: 1-3 kryddmått per dag
(Glucosamin från Börjes)

jag ger 1 mått till min d-ponny, är det för mkt? vet du vad som kan hända om man överdoserar?

vet du vad det står på bioglucominen?

har sett att det finns 2kg-förpackningar på bioglucomin, har du köps småburkarna eller den stora? tjänar man nåt på det tro, då kanske det blir billigare än börjes..

du får ursäkta att jag inte skrivet allt i ett och samma inlägg men jag kommer på saker allteftersom :smirk:

ännu mer info...

Bioglucomin
per 1000gram:

Glucosamin HCL 466gram
Inulin/Oligofructose 439gram
L-metionin 67gram
Calcium Ascorbat 20gram
Mangan (Mangansulfat) 2.5gram

(ett mått innehåller 7.5gram)

Jag har bara gett bioglucomin, 450g burkar... Och där jag köper dom kostar dom 400kr.

Jag har bara hört att många märken inehåller inte glucomin i samma mängd och att det är därför dom är billigare. Men om det är den mängd som du skriver så är det mer i det märket än i det jag använder.

Askorbinsyra (C-vitamin) 50 000 mg/kg Glukosamin HCL 150 000 mg/kg
Hajbrosk 50 000 mg/kg Kobolt 25 mg/kg
Kondroitin Sulfat 150 000 mg/kg Koppar 200 mg/kg
Mangan 200 mg/kg MSM 150 000 mg/kg
Saccharomyces Cerivisae jäst 10 000 mg/kg Zink 300 mg/kg

detta är vad flexijointen innehåller
0,6 kg 578 kr.

glucosaminer behöver en accelerator såsom msm för att kunna göra sig rättvis
de produkter ni pratar om är inte fullkomliga för att kunna göra en led frisk.

Min häst är frisk... Frisk förklarad på klinik!
Jag blev bara rekomenderad att ge detta under igångsättningen för att då skulle det vara skonsammare mot lederna då.
Hon har fått det i 5 månader (full dos) och min fundering var lite om jag ska fortsätta eller inte och om man kan ge en underhålls dos i några till månader för jag anser inte att hon är fullt normalt ridbar ännu... Veterinären rekomenderade att jag skulle ge henne i ca 3 månader...
Vad tycker ni?

Det luriga är ju att när man väl börjat med glucosaminpreparat vill man inte gärna sluta. Iallafall inte jag. Det var ju någon anledning till att din häst fick ledinflamation. Io.f.s Hade jag varit som du hade jag fortsatt med glucosaminpreparatet i underhållningsdos.
Har själv använt bioglucomin ett tag. Cortaflex först flytande sedan pulver. Nu använder jag artoflex- min intuition :) säger mig att den är mycket bra.

Har också gett BioGlucomin på veterinärs inrådan efter kotledsinflammation. Har dock gått över till en produkt som heter Cortaflex som innehåller både Glucosamin, MSM och Chondroitin, samtliga väldigt bra för ledfunktionen. En 4 månaders burk av Cortaflex finns att få tag på i Sverige (kommer inte ihåg vad återförsöljaren heter men sök på nätet så hittar du...) för ca 1000:- (= ca 250 kr/mån). Senast beställde jag från England och då betalade jag ca 750 kr för en 4 månaders burk (= ca 188 kr/månad). Detta blir alltså mycket billigare än Bioglucomin, och om man beställer från England blir det även billigare än Börjes Glucosamin (som jag för övrigt inte tror håller någon högre kvalitet). Cortaflex har dessutom ett väldigt bra rykte och jag är själv jättenöjd så jag kan verkligen rekommendera det :D

Det finns vad jag kan få fram inget som helst vetenskapligt stöd för att MSM skulle göra ngn nytta på häst vilket det däremot finns för glukosamin så varifrån har du fått det från att glukosamin skulle behöva en accelerator, o hur skulle MSM "accelerera" glukosamin? Skulle det även gälla glukosamin i.m. o i.a.?
PL

**Beskrivning:
Svavel är ett livsviktigt grundämne. Organiskt svavel är byggstenen för över 150 livsviktiga ämnen i kroppen. Det finns i kroppens alla vävnader, en nyckelkomponent för flexibilitet i leder, brosk och hud. msm gör att vitaminer högeffektivt tas upp i cellerna, extra effektivt med C- och B-vitamin. msm är en biotillgänglig form av svavel som har en extraordinär förmåga att uppehålla kroppens försvar mot artrit, svullnader, ben- och angränsande broskskador, och hjälper generellt till i reparationsprocessen av vävnad.

**Glukosamin sulfat skall ges med någon form av accelerator såsom svavel för att uppnå bästa effekt. Tillför man glucosamin i hästens foder ökas produktionen av ledvätska och ledbroskämnen vilket ger mindre friktion och bättre stötdämpning i lederna.

Detta hittade jag på nätet...

Hittade något liknande i ngn reklam för MSM!
Att svavel är livsviktigt kan vi vara överens om.
Att hästar skulle behöva extra svavel (i form av MSM) utöver vad som ingår i en normal foderstat har jag aldrig hört talas om.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 482
Senast: lewellyn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka