Frågar er för ni vet säkert.

Mysaan

Trådstartare
Om man har en 1 åring som är ca 130-135 cm. Hur stor kan man räkna med att den blir som färdigväxt då?

Sv: Frågar er för ni vet säkert.

Om man mäter armbågs spetsen ner till kotan (ca mitten på kotan har jag för mig) och sedan armbågen ner till marken och lägger ihop de två måtten så ska summan på ett ungefär svara för hur hög hästen blir som färdigväxt. Man ska mäta runt årsdagen.. då den verkligen blir ett år.
Ta nu detta med en nypa salt... Jag mätte en del förr mest på skoj och kommer inte ihåg huruvida det stämmer eller ej. Annars brukar man ju säja att avkomman oftast får mer mkh som sin mamma än som sin pappa. Å andra sidan är jag inte helt fel underrättad så stämmer det inte in på vår märr. När hon som 3 åring stamboksfördes i tyskland mättes hon till 173 cm. Nu är hon ca 176 och 8 år gammal. Om jag tittar i hennes pass och stamtavlan så står där även höjden på föräldrar m.fl. Hennes pappa är 167 cm mamman 169cm. farfar är försvisso 174 likaså hennes mormor.
Hingsten Cantus (hennes farfar) är 174, hans pappa Caletto 1 är oxå 174 men cantus mamma Monoline är "bara" 161 cm. så där stämmer inte att avkomman följer märren...
Ha tålamod..... Unghästar växer så olika. Har ett tvåårssto som bara är 4-5 cm högre än våra årshingstar trots att stoets föräldrar är högre än hingstarnas.

Jennie

Min kompis hade en ettårig hingst som var ca 138cm och blev som vuxen 166-168cm kommer inte riktigt ihåg men runt där i alla fall!

Min hingst är 15 månader o ca 142 cm. Enligt tattarmåttet som beskrivs ovan ska han bli 158 men jag tror inte att han blir så stor faktiskt men den som lever får se ;)
Mamman är hbl o ca 155-57 o pappan är NF på 140 cm..

Min Welsh Cob hingst var ca 136 cm som 15 månader gammal (i juli). Han förväntas bli ca 145-148 cm som vuxen. Mamma är ca 145 cm.

Girasol skrev:
Om man mäter armbågs spetsen ner till kotan (ca mitten på kotan har jag för mig) och sedan armbågen ner till marken och lägger ihop de två måtten så ska summan på ett ungefär svara för hur hög hästen blir som färdigväxt. Man ska mäta runt årsdagen.. då den verkligen blir ett år.

Jennie

Bara lite nyfiken... När jag har frågat folk om när man ska mäta så har jag fått svaret när fölet är 2 månader. Jag mätte mitt föl (2 mån 3 veckor) 120 i mankhöjd, fick då till att hon skulle bli runt 164 cm.
Så nu undrar jag när ska man mäta?
Och hur, för jag mätte från armbågen och ner och sen dubblade jag det... (82 cm) Stämmer det???

/ Kitara_ *Funderar för fullt...*

Jag har hört att det ska vara så som Girasol beskriver, både mätsättet och åldern.

jojoo skrev:
Min Welsh Cob hingst var ca 136 cm som 15 månader gammal (i juli). Han förväntas bli ca 145-148 cm som vuxen. Mamma är ca 145 cm.
Mitt cobsto är idag 15 mån gammal 132cm fram och 137 bak. Jag hoppas på att hon blir 140-145. Mamman är 148 medan pappan är 129 :smirk:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring