Maris_

Trådstartare
Jag kan ingenting om sånt här och vet inte riktigt vad jag ska fråga heller, men jag försöker. :)
Måste ett föl/unghäst visas med sin mor för att avelsvärderas eller något annat "viktigt"? Det jag undrar är om det på något vis är "kört" för fölets "avelsframtid" om mamman inte finns i livet när den ska visas?

Ursäkta att jag uttrycker mig otydligt, men jag hoppas att någon förstår.

/ Maris

Sv: Fråga

Nej. Bara om det är på en fölmönstring. Stoet kan stamboksföras, då måste fölet vara med vid sidan. Även om ditt föls mamma inte är stamboksfört är inte avels aspekten borta för ditt föl.

Det stod i Ridsport för ett par nummer sedan om två föl som visades utan sin mamma, så det måste ju gå bra!
Den ena mamman hade dött, och den andra hade förskjutit sitt föl.

Det är bara vid fölbesiktningen mamman måste vara med och fölbesiktningen är inte avelsvärderande. Så det är apsolut inte kört på något sätt. Där emot tror jag mamman måste vara stamboksförd för att avkomman ska kunna bli godkänd hingst.

Tack för era svar!

Stoet i fråga ska antagligen avlivas pga hälta. Hennes föl är då sex månader gammal. Fölet har inte visats något än. Men så det får inga "konsekvenser" för fölets "värde" i framtiden om inte mamman finns kvar?

Det är inte min häst utan en kompis, och jag anser att hältan är viktigare, alltså hur stoet mår, än vilka papper fölet får. Bara så ni vet. :)

/ Maris

Nej det får inga "konsekvenser" för vilka papper hästen får och är fölis sex månader så ska det ju inte bli några problem med att han/hon förlorar sin mamma heller.

Hoppas det går bra för både sto och föl!

Det ända är väl då om det är en hingst och den blir så bra att den skall till bruksprovet. Annars så har det ingen betydelse. Hoppas det går bra med sto och fölis.

Ja, och om stoet är visat någongång (t.ex treårstest eller kvalitets) så går det väl att stambokföra postumt om avkomman skulle vara så bra att den klarar bruksprovet som hingst?

Inte en aning faktiskt, fast teoretiskt sett så borde det ju gå om stoet inte lever längre tycker man.

shady skrev:
Stoet kan stamboksföras, då måste fölet vara med vid sidan.

Gäller detta för alla raser?????

Tänktenämligen vänta med att stamboksföra min tills fölet är ett år, bara för att jag ska kunna träna henne, så att hon är i så bra skick som möjligt när hon stamboksförs..... Vill ju ha höga poäng... :angel:
Och en välmusklad och körd ardenner är mer rastypisk än en otränad... De ska ju ha muskelmassa..

Och det är inte säkert att jag har kvar fölet så länge, blir det en hingstunge så säljs han förmodligen tidigare...

Inte en aning faktiskt, men på halvblod är det så. Vet att jag hörde någonstans att man även kunde stamboksföra stoet med avkomme papper och resutat på dom, men det är många år sedan. Vågar inte lova något av det.

Du kan väl visa ditt hingstföl på en fölbesiktning, om ni har någon. Någon avkomma ska ha visats innan eller under den sommaren som stoet stamboksförs. Det enklaste är väl att visa stoet med föl vid sidan eller faller hon alldeles ur när hon mjölkar?

Jag gjorde på det viset en gång när jag hade sålt både sto och föl, fast på olika håll. Stoet visades först och sedan visades på en helt annan premiering senare på sommaren. Hon fick sitt B när resultaten från de olika premieringarna sammanställdes.

Russ däremot vet jag kan stamboksföras redan som treåringar, så lite olika är det mellan raserna. I mitt fall rörde det sig om ett nordsvenskt sto.

Ja, och om stoet är visat någongång (t.ex treårstest eller kvalitets) så går det väl att stambokföra postumt om avkomman skulle vara så bra att den klarar bruksprovet som hingst?
Det är nog lite olika för olika raser det där.
Jag har stambokfört ett shetlandssto postumt i år. DÄR räcker det att hon är visad för avelsvärdering nån gång för att få stambokföra. Men jag tror inte att alla raser är så enkla..
Shettisarna kan, liksom russen enligt inlägget ovan, stambokföras direkt efter treårspremieringen, utan avkomma.

´Nu tror jag att jag vet lite mer vad det är jag undrar! :)

Tydligen är det att få stoet avelsvärderat som ägaren är ute efter, och då måste det visas med en avkomma, stämmer det? Vad blir konsekvenserna för avkommorna om deras mamma inte är avelsvärderad?

Går det bara att avelsvärdera stoet på tex fölvisningar, eller kan det gå att "akutvärdera" det "privat" på något vis, eftersom stoet nu ska tas bort i december?

Jag har fortfarande inte riktigt koll på det här, vet inte riktigt vad jag frågar om, men jag tror att jag får mer och mer koll på det. Kanske. :smirk:

/ Maris

Haha, förvirringen fortsätter. JAg tror att det är stamboksföra jag menar!

Finns det nån sida där man kan läsa om allt sånt här? Tror att jag skulle behöva det! :rofl:

/ Maris

Maris_ skrev:
´Nu tror jag att jag vet lite mer vad det är jag undrar! :)

Tydligen är det att få stoet avelsvärderat som ägaren är ute efter, och då måste det visas med en avkomma, stämmer det? Vad blir konsekvenserna för avkommorna om deras mamma inte är avelsvärderad?

Går det bara att avelsvärdera stoet på tex fölvisningar, eller kan det gå att "akutvärdera" det "privat" på något vis, eftersom stoet nu ska tas bort i december?

Jag har fortfarande inte riktigt koll på det här, vet inte riktigt vad jag frågar om, men jag tror att jag får mer och mer koll på det. Kanske. :smirk:

/ Maris

Är stoet aldrig visat på premiering tidigare så skulle jag tro att det är kört med stambokföringen. Det görs endast på officiella tillställningar, nämligen.

ENDA konsekvensen för avkommorna är att de inte kan bli godkända som hingstar om mamman inte är stambokförd. I övrigt, nothing!

Det är hennes första föl, så jag vet inte om hon fallar ur, men jag är lite rädd för det... dessutom fölar hon bara 1½ månad före premieringen, så det finns inte så mycket att vinka på däremellan...

Ett atlernativ är ju att stamboksföra henne med föl nr 2 vid sidan, då vet jag ju hur hon blir när hon ammar..

Mitt håller på att stamboksföras nu utan att vara visad ihop med föl.

Mitt sto stamboksförs med resultat från sin 4 årskvalité och att hon har en registerad avkomma. Det ger AB

Dock tror jag att man måste ha visat stoet någon gång under hennes liv för att hon ska kunna få B.
Kravet för B är ju att stoet fått en avkomma som kan föras in i grundstambok I, gröna papper alltså

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar