Fråga till er alla x)

Sv: Fråga till er alla x)

En nyfiken fråga bara; varför ska man inte ha Collie med hästar? En av instruktörerna hade sin collie på ridskolan hela dagarna och det gick utmärkt. (ett 50 tal hästar där) Varför skulle de vara olämpliga?

Collies har knappast nån vallning kvar, och en välstimulerad BC som får jobba ordentligt okynnesvallar knappast.

/Migo
med tre BCs som gärna följer med ut på ridturer

Om du ska skriva novell/bok eller liknande, så är ett hett tips att storyn ska kännas trovärdig. Det är jättebra med fantasi och vilda historier, men om det inte känns trovärdigt så faller det som ett korthus.

Jag tycker också det är himla kul att du skriver, och fantasi har du ju, men du kanske inte behöver ha med alla dessa hundar av varierande raser i din story? Och ännu en? Försök bibehålla en känsla av trovärdighet, så stannar läsaren kvar. Sen kan du ösa på med detaljer och annat!

Lycka till! :laugh:

Håller med. Man får hålla sig lite, och inte använda alla idéer på en gång!

Historier där huvudpersonen verkar ha obegränsat med pengar är sällan trovärdiga. Det är lättare att känna igen sig i en person som har drömmar han/hon inte har råd med.

Nu verkar det ju lite larv det hela .. men vill ändå påpeka vallhund med hästar.
Vi har Australisk Kelpie , vilket inte borde vara mindre vall än Collie , och det funkar alldelles utmärkt.
Han "arbetar" ju på sätt och vis hela dagarna , då det är hans flock , men han har ju inte tillåtelse att valla dom !

halv kl

Det vore väl skitsmidigt att slippa klafsa runt i hagen under mörka vinterkvällar. Bara att skicka ut Lillfjollan för att hämta in Herr Häst... mattes stövlar förblir lerfria, Fjollis får motion, och Häst kommer in. ;)

Vallhundar ser jag inga större problem med varken på ridturer eller i stall, om de nu inte släpps vind för våg. Det tenderar att bli mer problem med rena jakthundar i så fall.

Om du ska skriva novell/bok eller liknande, så är ett hett tips att storyn ska kännas trovärdig. Det är jättebra med fantasi och vilda historier, men om det inte känns trovärdigt så faller det som ett korthus.

Jag tycker också det är himla kul att du skriver, och fantasi har du ju, men du kanske inte behöver ha med alla dessa hundar av varierande raser i din story? Och ännu en? Försök bibehålla en känsla av trovärdighet, så stannar läsaren kvar. Sen kan du ösa på med detaljer och annat!

Lycka till! :laugh:

Precis.

TS:
Ska du skriva om en person som äger en hästgård så fundera över hundraserna igen. Varför har h*n så olika raser? Husky och Malamute är verkligen ingenting som man köper för ros skull...

Vill du nödvändigtvis ha just dessa raser så förklara det på något sätt, kanske erbjuder huvudpersonen jourhem åt omplaceringshundar? :p

Det vore väl skitsmidigt att slippa klafsa runt i hagen under mörka vinterkvällar. Bara att skicka ut Lillfjollan för att hämta in Herr Häst... mattes stövlar förblir lerfria, Fjollis får motion, och Häst kommer in. ;)

Förutom hundbadet som kommer att behövas sen....:angel:

Föstår inte vad du menar - jag bara stoppar in henne i maskin på fyrtio grader...

*woahaha*

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 055
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 689
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka