Fråga till er alla x)

Hagstadius

Trådstartare
Jag har en fråga som jag tycker att alla skulle kunna svara på då det är mer en "tycke" sak än "erfarenhetssak" och jag vill ha många kommentarer osv.

Om man skulle ha låt oss säga 4 stora hundar tillsammans, en Samojed, en Bernen Sennen, en Dobbermann och en Weimaran. De aktiveras minst 1h per dag (agility osv) och följer med när ägaren rider ut minst 2h per dag (skritt, trav och galopp), gården är inhägnad men hunden ska inte ha så mycket jakt i sig eller jaktinstinkten ska kunna tränas bort snabbt, hunden ska kunna följa med lös på uteritter och då kan den ju inte sticka efter en hare direkt.
Ägaren bor på en stor gård, inhägnad så hundarna kan vara lösa hela tiden, hundarna går i hela huset men har sina sängar och sånt i källaren där det även finns en hundlucka de kan gå ut ifrån till en större inhägnad dygnet runt. Deras ägare KAN hundar.
Hade ni tyckt att det räckte med 4 hundar eller hade hon kunnat ha en till? Om ni tycker en till, vilken ras isåfall? Eller ska hon sälja en av hundarna, isåfall vilken? Tycker du blandras så ta gärna de raser du tycker och beskriv hur du då tänkt dig att hunden skullle vara.
Den ska såklart klara den aktiveringen som de andra hundarna får fast såklart inte när den är valp utan när den blir typ 1år eller så fast börja träna upp konditionen när den är kanske ½år och innan det mest lekträna.

Gärna mycket motivering.

Det har INGENTING med mig att göra utan bara en fråga :)

Sv: Fråga till er alla x)

J[...]en Samojed,[...]en Dobbermann och en Weimaran.

[...]hunden ska inte ha så mycket jakt i sig eller jaktinstinkten ska kunna tränas bort snabbt

Fail. Iaf två av de uppräknade raserna har utpräglad jakt i sig. Samojeden går inte att motionsträna när det är över 13 grader, vad gör den på sommaren?

I övrigt så lägger jag mig inte i hur många hundar folk har. Så länge alla mår bra och blir omskötta så är antalet oviktigt.

Har människan alltså dessa fyra hundar med, lösa när hon/han rider ut? Samtidigt? Måtte de bo långt från mig.....

Fast detta är ju då din "kompis" som har detta. Jag kan ju inte fatta varför man ska samla på sig dessa hundar (om det nu stämmer) och bara ha. Se till att jaktprovsmeritera weimaranern så har hon hon plötsligt ingen tid över till en ytterligare hund.

Om man har råd att sköta hundarna och förstår vad de är avlades för att användas till, så fine.

Har man inte råd att t.ex. kastrera sina katter ska man dock inte skaffa en femte hund

Rent spontant, vad är syftet med att ha ytterligare en hund? "Bara ha" eller?
Jag kan mycket väl förstå att man har fyra eller fem hundar för ett specifikt syfte, om det nu är för arbete, avel, tävling etc men då brukar man ju ha samma eller likartade raser...
Men att ha så många hundar för att träna lite agility (vilket väl ingen av hundarna väl är optimal för?) och ha som ridsällskap, ja då räcker väl dessa fyra gott och väl. Skulle i första hand sikta på att ge dem bättre, individuell, träning istället för att skaffa en till.

Ska skriva en novell och hon har 6 hästar, varv. 2 ponnyer och frågar därför. Vilka 4 hundar tycker ni hon ska ha isåfall? Jag älskar dessa fyra raser plus Alaskan Malamute, Seberian Husky, Collie och Schäfer. Men Collien ska man ju verkligen inte ha med hästar men vilka raser hade ni rekommenderat? Vill inte ha några strävhåriga hundar, ingen Greyhound liknande och bara stora hundar :)

Aha, så då var det som alla trodde att den nya användaren med just dessa raser var påhittad? Klart man kan ha collie med hästar, varför inte?

Hade min morbrors förra Weimaraner med mig på någon uteritt, han gick alltid lös, i stan överallt så det kanske inte var så konstigt att det gick men han gick fint, plus att då var jag skitliten så red B-ponny så hästen var inte så mycket större än hunden ahah!!

Nu har ju redan den här "personen" gjort en tråd om detta tidigare, räcker inte det?

vill eg bara kommentera ang collien. självklart kan du ha en collie som ridhund. collien är oerhört följsam och med vanlig vardagslydnad lär den sig spelreglrna med hästarna. ingen vallhund vallar väl när den själv känner och tycker, förhoppningsvis har den en förare bakom...

Nu har ju redan den här "personen" gjort en tråd om detta tidigare, räcker inte det?

Efter att ha kollat inläggen från det andra nicket så kan man bara undra hur mycket trovärdighet som finns kvar hos ts. Usch så tråkigt med en som uppenbarligen ljuger och hittar på och lurar de som faktiskt försöker hjälpa henne med råd. Och som dessutom namnger riktiga personer och hästar i sina påhitt. Skäms ts!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 862
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 394
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka