Fråga till de arbetslösa

Koltinna

Trådstartare
En frågar till er hästägare som har blivit arbetslösa eller sjukskrivna, hur har det löst sig?
Har ni kunnat ha kvar hästen/hästarna?
Hur går det ihop ekonomiskt?

Sv: Fråga till de arbetslösa

Jag är i arbete igen men fick problem tidigare efter att ha haft mycket problem med en dålig fot. Dvs jag blev uppsagd, opererad, svårt att få någon arbetsgivare att anställa mig etc etc :crazy:

Visst förlorade jag en hel del pengar men vår situation är sådan att vi bor billigt i eget hus med bara ett lån på 1300 kr i månaden, billig stallhyra på 700 kr i månaden.

Vi har inga andra lån/skulder än huset. Vi kör inga nya bilar - jag har en jättefin volvo 855 som bara gått 20 000 mil och har många år kvar. Den köpte vi kontant för 16000 kr i höstas. :)

Min sambo har också en fin 850 som inte gått mycket och som vi köpte kontant för en struntsumma. En del säger: "Men ohhh, 850 drar ju jättemycket bensin!" Ehh, ja det är möjligt att den drar mer än en ny småbil MEN de glömmer då att vi har inte en krona i skuld på den! :)

Hästen bor ju billigt men hö etc får vi så klart köpa. Däremot har vi inte haft några sjukutgifter på honom. han har inte varit i behov av veterinär på hela tiden och träningsutgifter har vi inte heller längre då min dotter inte tränar för instruktör längre. Detta ska dock jag gör när jag sätter igång min ridning :)

Mitt tips om man blir arbetslös/sjukskriven etc är:

*Gå igenom hela ekonomin punkt för punkt.

*Dela upp i "Vad är absolut nödvändigt" och "vad är bara en önskan att ha".

*Kan man göra något åt sitt boende?

*Kan man göra något åt bilen? Kanske sälja och bli av med skulden och köpa
en kontant?

*Slopa tävlingar - träningar?

*Kanske byta stall och göra mer själv?

*Dra ner på all färdigmat och börja laga själv från grunden.
(Här sparar man otroligt mycket)

Kolla igenom ordentligt vad som egentligen är helt onödiga kostnader - det kan faktiskt röra sig om 1000-lappar i månaden! :)

Hej!

Jag är utan arbete och har häst. Jag har haft lite besparingar att ta av, de börjar tyvärr sina nu, men min sambo har ett bra och välavlönat arbete, så vi får inte lite pengar den vägen. Han vil inte att jag ska behöva sälja pållan, så i nödfall går han in och betalar.

Alla tips från Bellafjella var jättebra, tyvärr funkar dom inte i den situation jag sitter i. Jag har alltid lagat all mat själv, pga allergi, vi har ingen bil och visst kan jag flytta pålle dit där jag får jobba mer själv, men det går ju inte förrän om en månad och har man inget jobb- då är det inte jättelätt att få stallplats och det blir jobbigt att flytta igen sen när man inte längre är utan jobb. Eftersom vi bor i bostadsrätt i Sthms-området är inte det heller något som går att minska kostnaden för. Att sälja kostar pengar och det finns inte jättemånga andra alternativ. Vi bor relativt billigt med tanke på var vi bor.

Däremot hoppas jag kunna flytta hästen till ett billigare stall med mer kontroll på saker och ting, men det är avhängigt på om där blir någon plats ledig.

Fast än så länge funkar det ok. Jag har fått dra in på ny sadel eftersom jag inte har några pengar = hästen har bara skrittats ett tag och kommer tömköras mycket. Hon rids inte med den som inte passar, för hon protesterar så dant. Jag ska se om det finns möjlighet att byta sadeln jag har mot någon annan- passande, men jag tror inte riktigt på det själv..

/ Lavinia

Det går men man får ju prioritera rejält :)
Jag har två hästar, dvs 1600 i enbart stallhyra utöver det mat, spån och hovis. Har en snäll styvfar som går in och betalar den ena hästen de månaderna det krisar rejält men den andra betalar jag alltid själv.
Men visst ska det bli skönt den dagen man får börja på sommarjobbet.

Jag har vart sjukskriven mellan sep och dec är nu arbetslös, och känner att jag fortfarande inte mår tillräckligt bra för att söka ett nytt jobb. Jag har häst och sambo.
Hästen står gratis hemma hos föräldrarna som står för foder, resten av kostnaderna betalas av mitt sparkonto som dock börjar sina nu:( Jag får inga pengar från a-kassan.
Jag hjälper till på gården efter min förmåga och då betalar pappa hovslagaren, bensin till bilen och ibland vet, har haft otur nu i vinter då hästen vart skadad och haft kolik vilket bidragit med större veterinär utgifter:crazy:
Min sambo står för hyran, mat och vissa räkningar, vet inte vad jag skulle gjort utan honom och föräldrarna:love:

Men jag har fått dra ner på många saker som tex åka flera mil för att träffa kompisar, handla kläder mm. Och planerna på att köpa en ny dressyrsadel har lagts på is:cry:

Hoppas på att snart må bättre så att jag kan börja jobba lite:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi sitter och tittar på mark där vi gärna skulle starta upp en hästverksamhet. Det kluriga är att veta vad man kan räkna med för... 2
Svar
21
· Visningar
2 032
Senast: Magnum
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 239
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 178
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka