Sv: Fråga till de arbetslösa
Jag är i arbete igen men fick problem tidigare efter att ha haft mycket problem med en dålig fot. Dvs jag blev uppsagd, opererad, svårt att få någon arbetsgivare att anställa mig etc etc
Visst förlorade jag en hel del pengar men vår situation är sådan att vi bor billigt i eget hus med bara ett lån på 1300 kr i månaden, billig stallhyra på 700 kr i månaden.
Vi har inga andra lån/skulder än huset. Vi kör inga nya bilar - jag har en jättefin volvo 855 som bara gått 20 000 mil och har många år kvar. Den köpte vi kontant för 16000 kr i höstas.
Min sambo har också en fin 850 som inte gått mycket och som vi köpte kontant för en struntsumma. En del säger: "Men ohhh, 850 drar ju jättemycket bensin!" Ehh, ja det är möjligt att den drar mer än en ny småbil MEN de glömmer då att vi har inte en krona i skuld på den!
Hästen bor ju billigt men hö etc får vi så klart köpa. Däremot har vi inte haft några sjukutgifter på honom. han har inte varit i behov av veterinär på hela tiden och träningsutgifter har vi inte heller längre då min dotter inte tränar för instruktör längre. Detta ska dock jag gör när jag sätter igång min ridning
Mitt tips om man blir arbetslös/sjukskriven etc är:
*Gå igenom hela ekonomin punkt för punkt.
*Dela upp i "Vad är absolut nödvändigt" och "vad är bara en önskan att ha".
*Kan man göra något åt sitt boende?
*Kan man göra något åt bilen? Kanske sälja och bli av med skulden och köpa
en kontant?
*Slopa tävlingar - träningar?
*Kanske byta stall och göra mer själv?
*Dra ner på all färdigmat och börja laga själv från grunden.
(Här sparar man otroligt mycket)
Kolla igenom ordentligt vad som egentligen är helt onödiga kostnader - det kan faktiskt röra sig om 1000-lappar i månaden!