Fråga till alla manliga ryttare

J

jezzibell

Hej,
Jag har en lite pinsam fråga, men jag måste få lite tips.
Min son som är 7 år älskar hästar, liksom jag, och rider på ridskola.
Nu vill han helst inte trava och han säger det gör ont i snoppen och i pungen. Har frågat 2 killar på ridskolan som rekommenderade trånga kalsonger. Vi testade detta, men han sa att det inte hjälpte.
Alla tips mottages med största tacksamhet.
/Jezz

Sv: Fråga till alla manliga ryttare

Hur kan han landa på de ställena?
Jag har vida fillingar...
Kanske sitter han för långt fram, har för långa stigläder e ngt?
Har alrig känt av dylika problem.
Hoppas det ordnar sig!

Eftersom det är en ridskola, kan man ju inte välja sadel själv, och den spelar ju en oerhörd roll. För välvda sadlar och stenhårda sadlar, är rena "pungkrossen"!

Mitt tips är att låna eller införskaffa en gelpadd att använda ovanpå sadeln, och be ridläraren att få använda den.

Hoppas det fixar sig, det är ju inte SÅ mycket värre än att köra crossmotorcykel...;)

Annars, är själva pungen i ordning? Vår son fick pungbråck i 5-årsåldern, och opererades för det och allt blev bra.
Det upptäcktes pga ömhet och tyngdkänsla vid hopp, skutt och stötar.

Sedan red han vidare i sitt liv utan problem.

Min pappa brukade rida med suspensoar när han fortfarande var aktiv på hästryggen. Men jag har ingen aning om det går att få tag på ngt sådant til en sju-åring...

Bewelinn skrev:
Min pappa brukade rida med suspensoar när han fortfarande var aktiv på hästryggen. Men jag har ingen aning om det går att få tag på ngt sådant til en sju-åring...

Hmm vad har sju-åriga hockeyspelare för skydd för snoppen ? Kan ett sådant funka? (ifall nu inte de använder suspensoar som de vuxna)

Problemet är inte helt ovanligt.
Den vanligaste orsaken brukar vara felaktig sits (framåtlutad).

Trånga kalsonger är ett måste, men tyvärr räcker inte det alla gånger. Tänk på att "utrustningen" inte ska hänga ner under, utan bör ligga framför bäckenet när man står upp (tänk balettrikåer). Vik alltså upp snopp och pung innan man sitter upp. Inte så elegant att gräva i byxorna inför alla tjejerna på ridskolan, men vad gör man? ;)

Som tidigare nämnts påverkar sadeln också en hel del, speciellt om den har kort sits så att framvalvet går "brant uppåt".
Men det viktigaste är övning, när man får bättre stabilitet i sitsen med rätt viktfördelning på sittbenen så minskar problemet väldigt mycket. Men trav i nedsittning på en skumpig häst blir aldrig helt bekvämt....

Inte för att jag vet så noga
men...
han kanske svankar med ryggen
och sitter mer på juvelerna?
Om han liksom drar fram bäckenet
och vilar mer på skinkorna?
Kan det göra någon skillnad?
ni har säkert redan kollat om
han svank-sitter....?

Ev. kan man köpa ett sånt där
fårskinns-sadel-överdrag som man har
på vintern för värmen.
det blir kanske lite mjukare att sitta på.

Ramn skrev:
Men det viktigaste är övning, när man får bättre stabilitet i sitsen med rätt viktfördelning på sittbenen så minskar problemet väldigt mycket. Men trav i nedsittning på en skumpig häst blir aldrig helt bekvämt....

Håller helt med här. Problemet minskar i takt med att han blir skickligare. Under tiden gäller kalsingar som håller ordning på det som ska hållas ordning på. För mig tog det nog nåt år eller så innan jag hittade takten liksom.

Problemet beror nog inte på en framåtlutad sits utan att en engelsk sadel är ofta för trång för en utrustad man . En manskapssadel är tillverkad för män och där finns utrymme för behagen.

Bill skrev:
Problemet beror nog inte på en framåtlutad sits utan att en engelsk sadel är ofta för trång för en utrustad man . En manskapssadel är tillverkad för män och där finns utrymme för behagen.
:rofl: :rofl:
Kan de inte göra en sadel med en grop i
för män, vilken affärsidé.....kanske någon på Buke som tar tag i det.

Min sambo hojtar direkt att det är åtsittande kallingar som gäller!:)

Inte för att det här har så mycket med saken att göra, men ville bara säga vad roligt det är att man ser att det finns rätt mycket killar som rider också. Supercoolt :D

Min sambo hade trånga kalsonger modell cykelbyxa och vek upp "paketet" innan han skulle rida.

Min gubbe har jätteproblem med det där. Han gick helt enkelt och köpte ett par cykelbyxor med sånt är ilägg i ni vet, så det inte ska skava så mkt.

Mycket bättre efter det, säger han.

Jag tror att det där kan bero på hur man är skapt, på vissa kanske paketet hänger längre ner... :p

fiskmos skrev:
Min sambo hade trånga kalsonger modell cykelbyxa och vek upp "paketet" innan han skulle rida.
fast man blir så gäll i rösten i trånga cykelbyxor och hopvikt apparat! :rofl:

Tack alla för så många fina tips. Vi testar vidare ;)
/Jezz

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en fjortonåring (snart 15) från norra Sverige som skulle behöva lite bra tips och svar kring ett litet problem jag har...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 914
Senast: Mabuse
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka