Fråga om westernsadel

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Madeleine Nilsson
  • Startdatum Startdatum
M

Madeleine Nilsson

Hej!

(Jag vet nästan ingenting om westernridning, så om mina frågor låter korkade så vet ni varför i alla fall...)

Jag har en islandshäst, som ja, rids så som man rider islandshästar! Inte engelskt alltså. Nu har jag en syntet-dressyrsadel till henne, som passar jättebra.
Men sen har jag fått sån lust att prova westernsadel på henne... Alltså bara att ha när vi rider ut (inte för gångartsträning). Jag har aldrig ridit i en sån, bara viljat göra det väldigt länge! Men frågan är då: Kan jag köpa en sån till henne? Det är ju bra att variera sadlar och då jag bara har en nu så hade det ju varit bra med en annan.
Men finns det såna som passar på små islandshästar? Hon har inte jättekort rygg, men inte så lång heller. Det är ju viktigt att den ska passa henne... Och går det lika bra att rida "som vanligt" i dem? Jag har fått för mig att Islandsridning påminner åtminstone lite mer om western än engelsk ridning...?
Och sen spelar ju priset roll... Finns det överhuvudtaget westernsadlar som är billiga OCH bra? Syntet kanske? Jag vill inte köpa nån gammal skitsadel till henne bara för att vi "ändå bara ska ha den när vi harvar i skogen".
Och hur är det med sadelutprovare? Måste ju ta hjälp av en sån i så fall!
Eller är det jättedumt att köpa en sån sadel bara för att man vill prova nåt annorlunda?

Det här är alltså bara små funderingar än så länge! Förmodligen har jag väl inte ens råd just nu, men man kan ju alltid fantisera! Och försöka få fram så mycket information det går!

Hoppas nån vill svara! Jag skulle bli väldigt glad!

Sv: Fråga om westernsadel

Självklart kan du ha westernsadel till din islänning. För omväxlingens skull eller så kanske du vill berika din häst med ytterligare grenar. Syntetsadlar är ok och kostar ca 4000-6000:- beroende på märke. Lätta och lättskötta. Bra att du anlitar en sadelutprovare, oavsett vilken sadel du väljer ska den ju ligga optimalt på just din häst för att förhindra tryck och skav.

Lycka till!

Tack för svaret! Låter ju bra, kanske ska ta och fundera lite mer allvarligt på det sen när jag får råd! Får nog bli en syntet i så fall.
Det är väl mest för omväxlingens skull. Ska inte rida "western-ridning" med henne. Visserligen hade jag älskat att prova western (allt annorlunda är intressant), men jag vet inte om det skulle funka med töltträningen (kanske det skulle göra) och sen trivs jag (och hon) bra med "islandsridstilen". Men hon hade säkert tyckt om att få lite omväxling när det gäller sadlar ja!
Ja, jag skulle aldrig drömma om att köpa sadel till henne utan att prova ut den ordentligt. Det är ju samma som skor till sig själv...

Kom ihåg och kolla när du köper en billigare sadel vad det är för bom.! Min kompis köpte en till sin häst och det visade sig att det var en bom av metall! Detta kan försöra ryggen på hästen.. Vet inte hur vanligt det är men så du vet i alla fall!

OK, då vet jag det! Tack!

Madeleine Nilsson skrev:
Hej!

(Jag vet nästan ingenting om westernridning, så om mina frågor låter korkade så vet ni varför i alla fall...)

Jag har en islandshäst, som ja, rids så som man rider islandshästar! Inte engelskt alltså. Nu har jag en syntet-dressyrsadel till henne, som passar jättebra.
Men sen har jag fått sån lust att prova westernsadel på henne... Alltså bara att ha när vi rider ut (inte för gångartsträning). Jag har aldrig ridit i en sån, bara viljat göra det väldigt länge! Men frågan är då: Kan jag köpa en sån till henne? Det är ju bra att variera sadlar och då jag bara har en nu så hade det ju varit bra med en annan.
Men finns det såna som passar på små islandshästar? Hon har inte jättekort rygg, men inte så lång heller. Det är ju viktigt att den ska passa henne... Och går det lika bra att rida "som vanligt" i dem? Jag har fått för mig att Islandsridning påminner åtminstone lite mer om western än engelsk ridning...?
Och sen spelar ju priset roll... Finns det överhuvudtaget westernsadlar som är billiga OCH bra? Syntet kanske? Jag vill inte köpa nån gammal skitsadel till henne bara för att vi "ändå bara ska ha den när vi harvar i skogen".
Och hur är det med sadelutprovare? Måste ju ta hjälp av en sån i så fall!
Eller är det jättedumt att köpa en sån sadel bara för att man vill prova nåt annorlunda?

Det här är alltså bara små funderingar än så länge! Förmodligen har jag väl inte ens råd just nu, men man kan ju alltid fantisera! Och försöka få fram så mycket information det går!

Hoppas nån vill svara! Jag skulle bli väldigt glad!

hej,ville bara säga att jag har en sadel som är den skönaste i hela världen,jag köpte den begagnad men den finns ev ny att köpa på hööks.
kostar ca 5500kr.den ligger toppen bra på de flesta hästar oh väger ej allt för mycket.
den heter nasch och är quarter bom,för det skulle jag tippa på att du behöver.15"i sitsen och mörkbrun/röd.
den sadeln rekomenderar jag alla att köpa.
har haft den på två helt olika travare med jätte höga mankar och knäppa ryggar.
kolla om du kan hitta den.
:D

Jag har en westernsadel med bom och en utan bom till bägge mina islänningar. Funkar bra på dem.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka